سید سلیمان حسینینیک، در گفنگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» در خصوص اربعین حسینی و فرهنگ اربعین گفت: آزادیخواهی و آزادیطلبی، گرایش به مظلوم و ضدیت با ظالم، ریشه در تاریخ و پارادایم فکری ملت ایران دارد. در طول تاریخ، نشانههای متعددی از ظلمستیزی و حمایت از مظلوم در این سرزمین مشاهده شده است. هیچ ملتی بهصورت فیالبداهه نمیتواند خود را در معرض خطر قرار دهد تا از حقانیت امامت علی (ع) یا ارزشهای انسانیت دفاع کند. ملت ایران همواره پرچمدار حقطلبی و دفاع از حقیقت بوده است.
وی ادامه داد: تاریخ ایران گواهی میدهد که این سرزمین همیشه مهد معنویت و الهیاندیشی بوده است. پادشاهان ایران در مقایسه با دیگر حکمرانان جهان، رویکردی متفاوت داشتند و در نوشتههای باستانی بهجایمانده، تأکید آنها بر حق، حقیقت و انسانیت مشهود است. ما از یک فرهنگ غنی الهی برخورداریم و پادشاهانی خداپرست داشتیم. ملت ایران از دیرباز مردمی خداپرست و مذهبی بودهاند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویهوبویراحمد در ادامه تصریح کرد: این روحیه با ظهور اسلام تداوم یافت و ایرانیان با آزادی کامل و آگاهانه این دین را پذیرفتند، چرا که پیشینهای دینی و توحیدی داشتند. این ملت همواره در پی دفاع از انسانیت در سطح جهان بوده و با انتخاب مذهب شیعه، الگوهایی مانند امام حسین (ع) را در رأس ارزشهای خود قرار داد. قیام امام حسین (ع) نماد فداکاری در راه حق و دفاع از مظلومان بود؛ ایشان با تمام وجود و همراه خانوادهاش برای مقابله با ظلم قیام کردند و پیام روشنی داشتند: «من برای دفاع از دین، مظلومان و آزادیخواهان آمدهام». این الگو، ستون فکری ملت ایران از گذشته تا امروز بوده و هر روز پررنگتر شده است.
حسینینیک خاطرنشان کرد: حمایت از مظلوم، مقابله با ظالم و مقاومت در برابر رفتارهای ضدانسانی، بخشی از ساختار فکری و معنوی ملت ایران است. امروز نیز میبینیم که این ملت در سراسر جهان از انسانیت دفاع میکند، بدون توجه به دین یا نژاد افراد. هرجا ظلمی رخ دهد، ملت ایران آن را محکوم میکند. این اصل، پارادایم فکری جمهوری اسلامی است و بهعنوان پایهای برای گفتگوهای بینالمللی تبدیل شده است. دفاع از مظلوم و انسانیت، گفتمان اصلی نظام جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به فرهنگ اربعین، عنوان کرد: اربعین را باید از دو منظر بررسی کرد: نخست، بعد معنوی آن که به آرامش روحی و سلامت روانی افراد کمک میکند. دوم، بعد اجتماعی و سیاسی که اربعین را به یکی از بزرگترین شعائر شیعه تبدیل کرده است. امروز اربعین تنها یک مراسم شخصی نیست، بلکه نمادی از مبارزه با ظلم و پلیدیهای جهانی است. حضور در پیادهروی اربعین، یک اقدام سیاسی و شعاری علیه ظلم محسوب میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کهگیلویهوبویراحمد تأکید کرد: شرکتکنندگان در اربعین تنها شیعیان یا مسلمانان نیستند، بلکه مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و حتی افراد غیرمذهبی نیز در این مراسم حضور مییابند. دلیل این حضور، تبدیل شدن قیام امام حسین(ع) به نمادی جهانی برای مقاومت و مبارزه با ستم است. این افراد میگویند:» اربعین مسیری است که نماد حمایت از انسانیت و ظلمستیزی است.»
حسینینیک در پایان اظهار داشت: همانگونه که مقاومت امام حسین (ع) محور وحدت آزادگان جهان از هر دین و آیین است، مقاومت قهرمانانه جمهوری اسلامی ایران در برابر ظلم نیز مورد تأیید همه آزادیخواهان ایران و جهان قرار گرفته است.
انتهای خبر/
پیوندها
[1] http://chaharfasl.ir/news/136663/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%9B-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA