به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» ایوب رضایی در نشست شورای آموزش و پرورش گفت: همانطور که تاجگردون اشاره گفت، هدف اصلی ما باید کاهش فاصلهمان با میانگین کشوری باشد و این موضوع بسیار حیاتی است.
وی افزود: همانطور که در آمارها مشاهده میکنیم، ما باید این فاصله محسوس را کم کنیم. دفاعی در کار نیست؛ میانگین ما خوب نیست، همانطور که آقای دکتر اشاره کردند، فاصله قابل توجهی ایجاد شده است. تلاش ما این است که امسال این فاصله را نسبت به میانگین کشوری کاهش دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: اگر به وضعیت ۳۲ استان کشور نگاه کنیم، ۳۲ استان امسال کاهش میانگین داشتهاند، هرچند کاهش میانگین برخی استانها که وضعیتشان قرمز بود، بسیار شدیدتر از میانگین کشوری بوده است. ما تلاش میکنیم که این وضعیت نزولی را متوقف کرده و این روند کاهش را کنترل کنیم تا استان ما نیز از وضعیت فعلی خارج شود.
هدایت تحصیلی و ضعف در رشتههای فنی و حرفهای
رضایی ادامه داد: من دو نکته اساسی که اثرگذار هستند را به عرض میرسانم. شما به رشته ادبیات اشاره کردید. متأسفانه اگر آمارها را نگاه کنیم، در بحث توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش، استقبال دانشآموزان بسیار پایین است. شاید این درصد در مقایسه با سایر استانها نیز پایین باشد. به عنوان مثال، در یزد که میانگین نمرات بالایی دارد، حدود ۶۰ درصد دانشآموزان به سمت فنی و حرفهای و کار و دانش گرایش پیدا میکنند و ۴۰ درصد به سمت رشته نظری میروند.
وی افزود: در شهرهایی که میانگین نمرات خوب است، متأسفانه دانشآموزان استقبالی از رشتههای فنی ندارند و فشار بر رشته ادبیات و علوم انسانی بسیار زیاد است. افتی که ما در دانشگاهها شاهد هستیم، بخشی از آن به این موضوع برمیگردد که دانشآموزی که در هدایت تحصیلی باید به سمت فنی برود، به دلیل عدم استقبال و یا فشار، وارد رشته علوم انسانی میشود. این وضعیت در آمارها کاملاً مشخص است.
غایبین در امتحانات نهایی
رضایی ادامه داد: عامل دیگر در بحث کاهش میانگین نمرات، بحث غایبین در امتحانات نهایی است که در استان ما نسبت به جمعیتمان متأسفانه زیاد است. هر دانشآموزی که در سال سوم حضور پیدا میکند، اگر در امتحان نهایی غایب باشد، نمرهاش صفر محسوب میشود. آماری که من گرفتم نشان میدهد فقط ۱۱,۳۸۰ نفر در امتحانات نهایی شرکت کردهاند، در حالی که تعداد کل دانشآموزان پایه سوم ما حدود ۱۵۱ هزار نفر است (این آمار نیاز به بازبینی دقیق دارد، احتمالاً تعداد کل دانشآموزان دوره دوم متوسطه است). بالا بودن درصد غایبین، عامل مهمی در کاهش کل میانگین نمرات است و باید تلاش کنیم حضور دانشآموزان در جلسات امتحان را تضمین کنیم.
مشکلات زیرساختی در توسعه فنی و حرفهای
وی افزود: در بحث توسعه رشتههای فنی و حرفهای، ما در مناطقی مانند بویراحمد، گچساران و بهداشت، با مشکل فضا مواجه هستیم. هنرستانهای ما بعدازظهرها پر شدهاند، اما متأسفانه هنوز فضاهایی را داریم که میتوانیم دانشآموزان بیشتری را جذب کنیم، اما کمبود فضا مانع از توسعه میشود.
انتهای خبر/
پیوندها
[1] http://chaharfasl.ir/news/137163/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%87%DA%AF%DB%8C%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%88%D8%A8%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF