نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. آذر 1396 - 10:07
بیکاری، معضلی که سال هاست به سوهان روح جوانان و خانواده های آنان تبدیل شده است /اغلب تحصیل کرده ها بیکار و یا مشغول کاری هستند که ربطی با مدرک آنان ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهار فصل ؛ استان کهگیلویه وبویراحمد  در منطقه جنوب غربی کشور قرار دارد  که به استان چهارفصل کشور معروف است و دارای منابع طبیعی  فراوانی جهت بهره برداری و اشتغال زایی فراوانی برای جوانان این خطه از کشور عزیزمان می باشد که نرخ بیکاری در این استان بنا به اعلام سازمان آمار در تابستان 96 به 10/8 درصد رسیده و آنچه که جوانان این استان را عذاب می دهد نبود شغل هایست که برای آن چندسال زحمت کشیده و درس خوانده اند .

جوانان تحصیل کرده از یک سو باید نگاه های نگران پدر و مادر و گاهی هم زخم و زبان های اطرافیان را تحمل کنند و هم درد بی پولی و عدم استقلال راکه در سایه بیکاری برآنان فشار روحی زیادی وارد می کند.

از همین رو به میان جوانان شهر یاسوج رفتیم و نظر آنان را درباره بیکاری، نرخ بیکاری اعلام شده و وضعیت اشتغال جویان شدیم.

در ابتدا در گفتگو با یکی از کسبه بازار  که خود دارای مهندسی عمران  بود ولی بدلیل نبود شغل مرتبط با مدرک خود شروع به کسب و کار آزاد در سطح شهر کرده بود در گفتگو با چهارفصل اظهار کرد: آمار و ارقامی که از مرکز آمار برای استان  ذکر شده ، نادرست و رقم بیکاری در استان بیشتر از این است چرا که چون علاوه بر خودم، چهار برادر دیگر تحصیل کرده نیز دارم  که یا بیکاراند ویا مشغول کارهایی هستند که در ارتباط با مدرک خود نیست.

همچنین وی بیان کرد: چرا وقتی برای جوانان تحصیل کرده کنونی کاری پیدا نمی شود هنوز هم با ارقام بالا دانشگاه ها در حال پذیرش دانشجو هستند و چرا دولت به فکر راهکارهای مناسب جهت هموار کردن این مشکل نیست.

این جوان یاسوجی گفت: با بیان اینکه جوانان ما مشتاق کار پشت میزی بودن نیستیم گفت :جوانان تحصیل کرده بیشتر مشتاق این اند که در کاری مشغول بکار شوند که مدرک آن را گرفته اند و برای آن مدرک تلاش کرده اند.

یکی دیگر از جوانان  تحصل کرده گفت:چرا با داشتن مدرکی که زمانی با علاقه و اشتیاق آن را کسب کرده اند، یا بیکار هستند و یا به صورت اجباری مشغول کاری دیگر هستند  که هیچ گونه علاقه ای نسبت به آن نداشته و فقط برای کسب درآمد است خود را مشغول کرده اند.

وی افزود: چرا مسئولان استان به فکر راهکارهایی برای جوانان تحصیل کرده  نیستند و چرا  در استان ما  مانند دیگر استان ها دیگر پروژه های بزرگ وجود ندارد.

این جوان یاسوجی گفت:بیشتر جوانان فامیل و اقوام و نیز دوستان که هم دانشکده ای بودند بیکار هستند و یا وارد کارهایی شده اند که هیچ علاقه ای ندارند.

یکی دیگر از جوانان نیز با بیان اینکه استان ما دارای پتانسیل بالایی است و دارای منابع طبیعی  فراوانی است و باید مسئولان از این پتانسیل استفاده کرده تا  جوانان بتوانند زمینه  اشتغال زایی فراوانی را پیدا کنند، گفت: مسئولان به فکر صنعتی کردن استان نیستند تا جوانان این استان زمینه شغلی بیشتر و بهتری برایشان مهیا گردد.

در پایان به نظر می رسد که آمار اعلامی، با آنچه که در جامعه وجود دارد بسیار متفاوت است و به جرات می توان گفت که این آمار دور از انتظار می باشد چرا که مقایسه این آمار در جامعه و بر روی کاغذ، خروجی متفاوتی را به نمایش می گذارد و نیاز است که مسئولان در این آمار بازنگری کرده و آنچه که واقعیت است جهت برنامه ریزی بهتر و پیگیری مشکلات به مردم ارائه دهند.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی