نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. خرداد 1394 - 12:14
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سپاه عشایر:
جوانی بهترین فصل زندگی و بهترین غنیمت برای خود سازی است
بسیج عشایر: صبح امروز به مناسبت پاسداشت مقام پاسداران حریم ولایت در اقدامی جالب سربازان وظیفه ناحیه عشایری از کارکنان این ناحیه تقدیر و تشکر نمودند.

به گزارش  چهارفصل، صبح امروز به مناسبت گرامیداشت مقام پاسدار در اقدامی جالب سربازان وظیفه ناحیه عشایری از کارکنان ناحیه عشایری تقدیر و تشکر نمودند.

 

در این جلسه حجت الالسلام والمسلمین علیزاده مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه عشایری ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر، ولادت امام زمان(عج)  و روز  جوان به بیان ویژگیهای جوان پرداختند و افزود:از نگاه قرآن و روایات، جوانی فصل زندگی و بهترین غنیمت برای خود سازی است. این فرصت به قدری ارزشمند است که حسابی جدا گانه در قیامت دارد. اما کمتر جوانی است که ارزش بهار جوانی را آن گونه که شایسته است بشناسد. امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند:« اِنّما قَلبُ الحَدَثِ کَالاَرضِ الخالیهِ ما أُلقِی فِیها مِن شیٍ قَبِلتُه» « همانا دل جوان، مانند زمین خالی است که هر چه در آن افکنده شود آن را می‌پذیرد».پیامبر خدا در آغاز بعثت، همت خود را برای دعوت جوانان به اسلام متمرکز نمود. از این رو به اصحاب خود نیز توصیه می‌کرد که مواظب جوان‌ها باشند: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم؛ زیرا نرم‌ترین دل‌ها را دارند به راستی که خداوند مرا بشارت دهنده و هشداردهنده برانگیخت. جوانان با من پیمان بستند و پیران با من به مخالفت برخواستند.

 

وی اولین ویژگی این دوران نیرو و قدرت فوق العاده جوان است بیان کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگی ممتاز دوره جوانی « نیرو و قدرت فوق العاده » می‌باشد. جوان در دورانی به سر می‌برد که پر است از توانمندی و قدرت و انگیزه  است که دوره ضعف، کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشته و اکنون که به حد بلوغ جسمی و فکری رسیده، توانمندی‌های بالقوه بسیاری دارد. جوان باید بداند این همه استعداد و توانایی سرمایه ای است گرانبها که به امانت به دست او سپرده شده است و دیری نمی‌پاید که این نیرو و توانایی رو به ضعف می‌رود.

 

علیزاده گفت: این دگرگونی‌ها و فراز و نشیب‌ها، بهترین دلیل برای این حقیقت است که نه قوت جوانی در اختیار انسان است و نه ناتوانی دوران پیری، این استعداد و توانایی را خداوند به جوان عنایت کرده تا از آن به بهترین روش استفاده ببرد و از آن در راه خشنودی خداوند متعال بهره برد.

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه عشایری: نکته مهمی که در اینجا باید مطرح گردد، این است که نسل جوان تصور می‌کنند باید قدرت و نیروهای درونی را صرف جسم و ظاهر خود کنند،درصورتی که تا حد معقول رسیدن به جسم و بدن لازم و ضروری است، لکن اگر جوانی همه قدرت خود را صرف جسمش نماید مسلماً قدرتش را هدر داده و ضایع کرده است. چرا که این توانایی روزی به خاموشی خواهد رسید که یکی از مسائلی که قدرت جوان، عقلاً و شرعاً، باید در آن صرف شود، مسئله علم آموزی است. در باب آموختن علم در جوانی روایات فراوانی وارد شده است که به سخن پیامبر(ص) اشاره می نمائیم: پیامبر (ص) می‌فرمایند: « هر که در جوانی دانش آموزد، علم او همچون نقشی است که بر سنگ حک شود و هر که در بزرگسالی بیاموزد، کارش همچون نوشتن بر روی آب است.

 

روحیه سالم و امیدوار

ویژگی ممتاز دوران جوانی، داشتن « روحیه سالم و امیدوار » استه که استاد شهید مطهری(ره) می‌فرماید: اگر درختی از لحاظ ریشه و تنه سالم بوده باشد و آن گاه به واسطه بعضی پیشامدها و در اثر برخی علل و عوامل خارجی میوه‌اش از بین برود و یا برگش بریزد و یا شاخه‌اش قطع شود و ... در عین این که موجب تأسف است ولی باعث نگرانی نیست؛ چرا؟ زیرا خود درخت اگر سالم باشد، بار دیگر برگ و شکوفه خواهد داد، از نو جوانه می‌زند و سایه خواهد انداخت. جوان نیز اگر روحیه قوی و سالمی داشته باشد، با شکست‌ها و ضربه های روحی و روانی روحیه خود را نمی‌بازد و از خود نا امید نمی‌شود، رابطه‌اش را قطع نمی‌کند.

 

وی افزود: این خصلت خوب که در درون جوان هست او را با ناامیدی‌ها و شکست‌ها رو به رو کرده تا او را بسازد، رشد دهد و کامل کند. وجود جوان نیز مانند یک درخت بارده و ثمر بخش است. اگر سالم و بی عیب باشد، خرم و با نشاط است، میوه‌ها و شکوفه‌ها می‌دهد بر سرها سایه می‌افکند، رهگذران در سایه‌اش از رنج آفتاب می‌آسایند و مانند همان درخت انواع حوادث و پیشامدها ممکن است داشته باشد. جوان گاه در اوایل جوانی سال‌ها برای هدفش همت می‌کند، زحمت می‌کشد و رنج می‌برد و دسترنجی تهیه می‌نماید، بعد در اثر حادثه ای آن از بین می‌رود، سرمای فقر او را بی برگ و نوا می‌سازد، در عین این که این حوادث موجب تأسف است برای یک روحیه سالم و بانشاط و امیدوار جای نگرانی نیست.

 

حسن سلامتی و صحت جسم

ویژگی دیگر ممتاز دوره جوانی « حسن سلامتی و صحت جسم» می‌باشدکه انسان تا زمانی که در سلامتی و عافیت هست، کار و تلاشش ترک نخواهد شد. کسی که از بدنی سالم برخوردار است، خداوند بهترین نعمت را به او عنایت کرده است. و بهترین دوره سلامتی نیز در نوجوانی و جوانی است. جوان با تنی سالم و جسمی آماده، آمادگی و توانایی انجام هر کاری، اعم از کارهای فردی و اجتماعی، مذهبی و غیر آن را دارد.

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه عشایری:طبق روایات اسلامی، سلامتی و عافیت نعمتی است که هرگاه از دست برود، قدرش معلوم می‌گردد. امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: « شَیئانِ لایَعرِفُ فَضْلَهُما اِلاّ مَنْ فَقْدِهما، اَلشَّبابُ وَ الْعافِیه؛ دو نعمت است که قدر آن نداند مگر کسی که از دستش دهد؛ جوانی و تندرستی». ایام شادابی جسم و سلامت بدن در دوران جوانی در اوج خودش قرار دارد که اگر قدر دانسته نشود در ایام پیری و ناتوانی ندامت و پشیمانی به بار خواهد آورد.

 

این مسئول با برشمردن دیگر ویژگیهای جوانی در پایان خاطر نشان کرد: شناخت ویژگی‌های دوران جوانی و به کارگیری آن‌ها و جامه عمل پوشاندن به ارزشهای درونی در وجود هر جوانی موجب می‌گردد تا هر لحظه به هدف و مقصد اصلی خود نزدیک‌تر شود و این جز تلاش بی وقفه و سعی و کوشش چیزی نمی‌خواهد. ارزش قایل شدن به فرصتهای پر از شور و نشاط و قدرت و توان جوانی یعنی تشکر و قدر دانی از نعمت جوانی که به هر انسانی امانت داده شده است. نکند عمر جوان به گونه ای طی شود که ناگزیر در ایام پیری وضعف اینگونه به خود خطاب کند:

حاصل عمرم همه در این صرف شد               تا چه خورم سیف و چه پوشم شتا

در ادامه این جلسه سرهنگ ستوده نیا فرماندهی ناحیه مشابه این برنامه را  فردا جهت تجلیل از سربازان به مناسبت روزجوان خبر داد.

 

منبع: بسیج عشایر

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی