نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. دى 1394 - 18:45
زمان قدیم عوام می گفتند که "نون نصه ایخره و پارس برافتو ایکنه" . خلاصه آدمیزاد است و هزار ترفند . چپ یا راست زدن هم بستگی به شرایط دارد که در چه جمعی باشی ، کجا باشی ، مخاطبان چه کسانی باشند و جو چگونه باشد و سنگینی کفه ترازو به کدام سو باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، جهانگیر ایزدپناه : زنگ تفریح بین بحث های انتخاباتی راستش رابخواهیدمخ مان تلیت شده از بس در رسانه های استانمان در مورد انتخابات خواندیم که مثلا اصول گرایان دهدشت چه گفتند ،اصلاح طلبان کهگیلویه به توافق رسیدند یانرسیدند،فلان کاندید گفت اینطور ،بهمان کاندید گفت انطور،یکی دردقیقه 90 آمد برای ثبت نام،دیگری دقیقه 5.78 امد .

حتی درخواب هم هذیان وپیش بینی انتخاباتی دست از سرمان بر نمیدارند .به همین خاطرفکری به این مخ تلیت شده مان رسیدکه برای زنگ تفریح هم که شده چندکلمه ای سخنان غیر جدی وطنز گونه جفت وجور کنیم.

چون مطالب همانند تعداد کاندیدهای استانمان زیادبود به طور سلیقه ای اهم ، مهم کرده که کار شورای سردبیری رسانه هارا آسان تر کرده باشیم .

این راهم یاد آوری کنیم که قصد توهین وتحقیر هیچ احدی را نداریم وبرای همه کاندیدا ها اعم از چپ وراست ومیانه وکمی تا قسمتی مایل به چپ(اصلاح طلبان)وکمی تاقسمتی مایل به راست(اصولگراها)احترام قایلیم. طنزکندوکاوی است در زوایای متناقض انسان بطور کلی وهیچ فرد خاصی هم مد نظر من نبوده ونیست.

حالاچند تا ضرب المثل واصطلاح را باهم مرورکنیم.

1- "از هول حلیم توی دیگ افتادن" : این هم خود از جوانب مختلف قابل شرح است مثلا یک کاندیدا پیش از موعد مقرر تبلیغات را شروع کند ممکن است به هدف نرسد که هیچ ، بلکه حتی به دادگاه هم معرفی شود. یا این که تعدادی از کاندیداها به جای ارائه ی برنامه و اهداف انتخاباتی خود شروع می کنند به اعلام تنفر و برائت از "آن طرفی ها یی"که مورد غضب "این طرفی های "قدرتمند قرار گرفته اند ، تا بتوانندبراحتی از هفت خوان رستم بگذرند و به نوانی برسد .

خلاصه این اعلام تنفرها و برائت ها هم مد شده است تا ببینیم کی از مد بیفتد . اینجانب هم ازسر " دوراندیشی ومحافظه کاری " که بخصوص درایام پیری دامنگیر ادمیزاد میشود ، شدیداً و عدیداً ، غلیظاً و قویاً ورکیکاً از اغواگران و آشوبگران نه یک بار بلکه 1388 بار اعلام تنفر و برائت می نمایم !

2- "راهنمای سمت چپ زدن و به راست پیچیدن" : این هم شبیه است به مثلی که می گوید هم از توبره می خورد هم از آخور . و به اصطلاح حرکت زیگزاگی داشتن و از مزایای هر دو طرفین بهره بردن .

زمان قدیم عوام می گفتند که "نون نصه ایخره و پارس برافتو ایکنه" . خلاصه آدمیزاد است و هزار ترفند . چپ یا راست زدن هم بستگی به شرایط دارد که در چه جمعی باشی ، کجا باشی ، مخاطبان چه کسانی باشند و جو چگونه باشد و سنگینی کفه ترازو به کدام سو باشد .

3- "یک مویز و چهل قلندر( درویش)" : مثال بارز این ضرب المثل باز هم آمار و ارقام کاندیداها ست . کل استان مان سه نماینده خواهد داشت ولی تعداد شرکت کنندگان نزدیک به صد برابر است . خدا بخیر کند . دشوار است سه نماینده را بین سیصد تا کاندید سر و سامان دادن.

4- "عزا دوتا شد" : نا گفته نماند که صاحبان مجالس ترحیم در این بین درد سرشان خیلی بیشتر شده باید منتظر قدوم مبارک بیش از صد کاندیدا و لشکر همراه شان باشند . وانگهی باید دریابند که این قدم رنجه ها بی طمع و چشمداشت نیست . بعضی ها هم در همان مراسم ختم مستقیم یا غیر مستقیم حرف دلشان را می زنند که ما برای خدمت گزاری قصد تصاحب کرسی نمایندگی را داریم البته با کمک شما و سایر مردم.عجب حکایتی یکی غم فقدان عزیزی متوفی را دارد ودیگری هم وغم اش کرسی مجلس است !

5- "موقعیت سنجی ودور اندیشی" : هم از هنرهای کسب موفقیت است . می گویند که در زمان قدیم در یک معبدی برای یکی از خدایانشان شمع روشن می کردند و دیگری را باید لعنش می کردند . یک زیدی آمد برای خدای اصلی معبد ،تعدازیادی شمع روشن کرد و برای آن یکی بجای لعن دو تا شمع هم روشن کرد . پرسیدند چرا به جای لعن دو تا شمع برایش روشن کردی ؟ گفت : فردا را کی دیده شاید فردا دور ،دور آن یکی شد وگفتند حق با آن است ،آن وقت ما بی نصیب نخواهیم ماند . یعنی هم این طرف را داشته باشیم هم به آن طرف برای روز مبادا نیم نگاهی داشته باشیم .

6-" شیر و خط کردن" : این عمل مربوط به زمانی است که راهها یا موضوعات یا کاندیداها زیادند و هر یک به طریقی واجب احترامند . یکی هم طایفه ای است ، دیگری در مراسم ها شرکت کرده ، دیگری سابقه ی دوستی داشته ، دیگری این جناحی یا آن جناحی ست ازهمه عجیب تر یکی میگوید شهر حوزه انتخابیه اش را همانند کره جنوبی خواهد کرد!

خلاصه برای رهایی از این مخمصه شیر و خط کردن راه حل مناسبی به نظر می رسد .بخصوص اگر معلوم نباشد خرشان که از پل گذشت به قولهایشان عمل کنند.

البته انشاا..کاندیداهای ماهمه به قولهایشان پایبندند،وانگهی فراموش نکنند که دور اندیشی برای دور بعدی را هم دا شته باشند."چه به گشتی طبیب از خود میازار ----چراغ ازبهر تاریکی نگهدار".
 

منبع:عصردنا
انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا