نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. دى 1395 - 16:43
رضا دانشپژوه، کارگردان جوان حوزه سینما اهل یاسوج است و این روزها درگیر توزیع و انتشار آخرین ساخته خود که اولین ساخته بلندش به حساب می آید است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، به مناسبت پایان پروژه سینمایی «یوزپلنگ»، به کارگردانی دانش پژوه، مصاحبه کوتاهی با او ترتیب داده ایم که با وی همراه می شویم تا از یوزپلنگ برایمان بگویید.

دانشپژوه: یوزپلنگ اولین فیلم بلند من است،قبلا چند فیلم کوتاه داشتم که بیشتر جشنواره ای بودند.

بعد از مدتی تصمیم گرفتم که باید در سینمای قصه گو قرار بگیرم و برای این سینما اعتقاد دارم قبل از مخاطب، خودم به آن بخش علاقه مند باشم و کار کنم.

به همین دلیل به دنبال اتفاقاتی که در استان افتاد رفتم و به نظرم رسید مسیر را در این راه ادامه بدهم تا به سینمای دلخواه برسم.

به سینمای اجتماعی علاقه دارم اما بیشتر دوست دارم سینمایی که واقعا مورد علاقه ام است را دنبال کنم که به سراغ گونه سینمایی تاریخی بومی رفتم . در ادامه ساخت آثارم نیز باز سراغ همین گونه خواهم رفت.

داستان کلی یوزپلنگ چیست و چرا یوزپلنگ؟

خلاصه داستان از این قرار است که گروهی از یاغیان، یک انگلیسی زخمی که به ایلات بویراحمد پناه آورده را می دزدند تا در تهران از سفارت انگلیس باج خواهی کنند؛ دو ایل بعد از سال ها روابطشان را از سر می گیرند و برای نجات مهمان ربوده شده تلاش می کنند.

نمی دانم چه شد که این نام را انتخاب کردم اما در زمان نگارش فیلم نامه و کش مکش های قصه، دائم انگار یوزپلنگی را در صفحه می دیدم که در حال تعقیب و گریز و حمله است.

هر وقت می نوشتم یوز را حس می کردم و از طرفی فیلم روح سلحشوری و دلاوری و جنگ دارد که بی ربط با اسم نیست.

حضور سرباز بیگانه و میهمان نوازی قوم لر از یک بیگانه که معمولا به جاسوسی می پرداختند، تناقضی در فیلم ایجاد نمی کند؟

در فیلم مردم بیشتر نگران سرباز انگلیسی بودند و سعی داشتند که برای یک خارجی اتفاقی نیفتد چون از عواقب آن می ترسیدند و حاضر بودند اگر برای برادرشان اتفاق بیفتد اما برای این نیروی بیگانه اتفاق نیفتد تا گرفتار دردسرهای آن نشوند.

ساخت فیلم یوزپلنگ چه مدت زمان برد؟

چون اولین فیلم بلندم بود و یک سری مقدمه چینی ها لازم بود، حدود ۵ ماه درگیر پیش تولید و تمرین بازیگر ها و .. بودیم و  ۴۰ روز فیلم برداری داشتیم. با توجه به اینکه تعدادی از دوستان بازیگر سابقه نداشتند مجبور شدیم که تمرین داشته باشیم تا به وضع مطلوب رسیدند. صدا گذاری و تدوین هم دو ماه طول کشید.

فیلم الان در چه مرحله ای قرار دارد؟

تحویل موسسه فرهنگی قرن ۲۱ داده شد و در نوبت تکثیر قرار گرفت و با توجه به نزدیک شدن شب یلدا، چند فیلم در نوبت است که امیدوارم به شب یلدا برسد و اگر نه تا چند روز بعد از آن جهت فروش در نمایش خانگی آماده انتشار خواهد بود.

از توانمندی های سینمای استان بگویید

ابهام است وقتی می گوییم سینمای استان،باید تولیدات آن هم جایی نمایش داده شوند. سال هاست شهرداری از  تعهداشت نسبت به مردم فرار می کند، معاونت فرهنگی شهرداری که باید خروجی منابع مالی جهت اهداف فرهنگی باشد،در واقع حمایت از دوستان خود است.

در بخش فرهنگ اتفاقی نیفتاد و این ها روزی تاوان کم کاری هایشان را باید پرداخت کنند. وظیفه خبرنگاران است که به چالش بکشند این جریان را و آگاه سازی کنند و پی گیر مطالبات مردم باشند.

چه اتفاقی افتاد که شهرداری زیر بار تعهدتاش در رابطه باسینما دنا شانه خالی کرد و هر بار مردم را با خبری سرگرم کرد و اتفاقی هم نیفتاد. البته از کسی که سینما و فرهنگ رانمی شناسد و نیازمندی های فرهنگی شهرش را هم نمی شناسد انتظار نباید داشت.

حوزه هنر استان از نظر نیروی انسانی چه توانمندی هایی دارد؟

بیشتر از اینکه آدم های متخصص داشته باشیم انسان های علاقه مند داریم. به عنوان مثال در حوزه بازیگری علاقه مندان زیادی داریم اما سقف تولید ما به اندازه ای نیست که همه دوستان بیایند و بازی کنند. ما مسیری را پیش می رویم که کسانی که شرایط مناسبی دارند به ما ملحق شوند.

پیش بینی خودتان درباره استقبال مردم از فیلم چیست؟

مردم استان ما علاقه به فرهنگ و تاریخ خود دارند و سینما و هنری که به سمت علایق مردم برود معمولا با استقبال بیشتری رو برو می شود.

با توجه به اینکه چند سال در هند بودید، مقایسه ای در خصوص صنعت سینما در این کشور و کشور خودمان داشته باشید.

در هند وقتی وارد سینما می شودی فقط سینما نیست بلکه پاتوق فرهنگی است که یک ادم میتواند یک روز وقتش را در یک سینما بگذراند؛ چون همه امکانات تفریحی در این سینما وجود دارد؛ از کتاب فروشی و رستوران و ورزش های سالنی و سرگرمی ها گرفته تا خدمات عمومی و …

از سوی دیگر نگاه متولیان سینما، اقتصادی است و برای آن برنامه ریزی می کنند.

هندی ها نیز علاقه مند هستند که فرهنگ خودشان را داخل فیلم هایشان ببینند و این دلیل اصلی این است که احساس می کنم مردم استان ما که از این منظر بی شباهت به هندی ها نیستند، علاقه مند باشند که یوزپلنگ را ببینند چون مردم ما دوست دارند خوب معرفی شوند و در این فیلم سعی کردیم میهمان نوازی مردم استان را به نمایش بگذاریم.

اما مردم کشور ما سینما رو نیستند چون ما بیش از اندازه اصل زندگی را از دست می دهیم و حواشی بر اصل زندگی ما غلبه کرد و اجازه لذت بردن از زندگی را از ما گرفت و حواشی زیادی در زندگی ما رخنه کرد.

اما در هند، چه فقیر و چه ثروتمند همه از زندگی رضایت دارند و احساس خوش بختی می کنند. از سوی دیگر هندی ها  مردمی میهن پرستند و به خاطر فقر حاضر به وطن فروشی نیستند. سینمای آنجا برای بیان مشکلات و معضلات کشور  آزاد است و سینما دشمن مردم قلمداد نمی شود.

استقبال مردم فقیر و همچنین ایالت های فقیر هند از سینما چطور است؟

فقر مانع فیلم دیدن مردم نمی شود، سینما هم سرگرم کننده مردم است و هم حکم دانشگاه را برای آنها دارد و در ارتقای سطح فرهنگی آنها تاثیر دارد و مردم به این امر واقفند و به استقبال سینما می روند.

 

به چه جناح و گروه سیاسی وابسته ای؟

هنوز هیچ جناح سیاسی در استان ندیدم. اما در کل اشنا به روابط سیاسی نیستم با سیاسیون هم چندان اشنا نیستم.  کار فرهنگی می کنم و در قبال مردم استان و کشورم تعهد دارم. سیاسیون کار خودشان را می کنند و ما هم کار فرهنگی خودمان را انجام می دهیم و مردم ارزیاب های خوبی هستند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی