نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. آبان 1396 - 8:33
عملیات کاشت گیاه دارویی آنغوزه در مساحت ۱۰۰۰ هکتار در مراتع تنگ سرخ و سرداب بویراحمد آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ عملیات کاشت گیاه دارویی آنغوزه در مساحت ۱۰۰۰ هکتار در مراتع تنگ سرخ و سرداب بویراحمد با رویکرد ایجاد بازارهای اقتصادی و مصارف دارویی در استان و صادرات آن به استان های همجوار و خارج از کشور آغاز شده است.

متکي بودن اقتصاد ايران بر درآمدهاي نفتي و تاثيرپذيري درآمدها از مسایل سياسي و اقتصادي، آسيب پذيري اقتصاد کشور را موجب شده است. يکي از راه هاي مقابله با اين چالش، توسعه توليداتي است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلي سبب افزايش صادرات غيرنفتي مي شود.
ارزش دارويي، تقاضاي بازار و سطح فراوري از مهم ترين شاخص هاي سنجش اقتصادي يک گياه دارويي مي باشد. به گزارش سازمان خواربار جهاني، ارزش تجارت جهاني گياهان دارويي که درحال حاضر حدود صد مليارد دلار در سال است، در سال ٢٠٥٠ ميلادي به رقم پنج تريليون دلار خواهد رسيد. کشور ايران با داشتن شرايط اقليمي و تنوع گياهي به مراتب بهتر از اروپا، در حال حاضر تنها ٦٠ تا ٩٠ ميليون دلار از تجارت جهاني گياهان دارويي را به خود اختصاص داده است. 

آنقوزه یا آنغوزه گیاهی است علفی چند ساله، ریشهٔ آن کمی ضخیم و گوشتی، برگهای آن بسیار بریده و غباری، ساقه آن مجوف و گوشتی و بلندی آن تا ۲ متر می‌باشد. گلهای آن به رنگ زرد و به گروه چتر مانند در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. آنفوزه در چند سال اولیه سن خود ساقهٔ قابل رویتی ندارد و برگهای آن گسترده روی زمین است که در مراتع به نام «کماه» و «انگزاکماه» چوپانان می‌شناسند و مورد توجه و علاقهٔ گوسفندان است.

تنگ سرخ در ۳۵ کيلومترى سپيدان، از سمت ياسوج، سمت چپ جاده (پيش از پاسگاه سرخ)، محل مناسبى براى منطقهٔ تفرجگاهى وجود دارد که به تنگ سرخ معروف است. اين تنگه از طريق جادهٔ ارتباطى آسفالته سپيدان به شهر ياسوج متصل است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از شروع عملیات کاشت گیاه دارویی آنغوزه در مراتع سرداب بویراحمد خبرداد.

جواد رحیمیان در این زمینه گفت: این بذرکاری در مساحتی حدود ۱۰۰۰ هکتار درحال انجام است

رحیمیان در ادامه اعلام کرد: این عملیات توسط شرکت تعاونی فراگیرمنابع طبیعی سرداب و تنگ سرخ درحال انجام است

وی افزود: حدود ۵ تن بذر برای این عملیات مورد نیاز است که اداره آن را تامین می کند و بهره برداران در اراضی مورد نظر آن را می‌کارند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری از مشارکت ۱۵۰۰ نفرروز در طی این عملیات خبر داد.

وی اعلام کرد: گیاه انغوزه بعد از کاشت در فصل بهار رویش پیداخواهد کرد و بعد از ۵ سال قابل بهره برداری است.

شیره گیاه آنغوزه قابل بهره برداری است و پس از بهره‌برداری به کشورهای خارجی صادر می شود. 

این عملیات توسط شرکت تعاونی فراگیرمنابع طبیعی درحال انجام است

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی