نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. آذر 1396 - 12:41
عوامل زیادی در بحث آسیبهای اجتماعی دخالت مستقیم دارند ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد مسائل عاطفی و عاشقانه، مهمترین عامل خودکشی هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ خودکشی در ایران، پدیده‌ای رو به رشد دانسته شده‌است. اگرچه میزان خودکشی در ایران از کشورهای اروپایی کم‌تر است، ولی این کشور در میان کشورهای اسلامی در جایگاه سوم از نظر رواج خودکشی قرار دارد. برپایهٔ آمارها، روزانه بیش از ۱۳ نفر در ایران خودکشی می‌کنند. بیشتر خودکشی‌ها در میان افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله روی می‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده‌است که در سال ۱۳۹۲ ، به‌طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار تن ایرانی، بیش از ۶ تن در سال جان خود را با خودکشی از دست می‌دهند.

خودکشی به عنوان بخشی از انحرافات اجتماعی شناخته شده که  از یک عمل ارادی که طی آن شخص خود را به وسیله ای مثل اسلحه، قرص، آتش، حلق آویز کردن، گاز و... از بین می برد. برای بررسی هر پدیده اجتماعی نخست باید آن را تعریف کرد و چارچوب موضوع مورد بررسی را مشخص و محدود کرد. زیرا قلمرو و دامنه مسائل و پدیده های اجتماعی گسترده و هم پوش است.

خودکشی انفرادی ترین تصمیم و پدیده در زندگی انسان است. خودکشی رفتاری است پیچیده که از تمایل و فکر خودکشی تا اقدام به خودکشی منجر به مرگ را در بر می گیرد، هر چند عموما فکر خودکشی و اقدام به آن از نشانه های افسردگی در همه سنین است اما افسردگی تنها علت خودکشی (خودسوزی) نیست، خودکشی واکنشی است با طبیعت رشدی که برای همه بیماران روانی و احتمالا برای بسیاری از افراد طبیعی جنبه فراگیر و شایع دارد. 

خودکشی علل و اسباب متعدد و متفاوتی دارد، پیر و برنا، زن و مرد و فقیر و غنی بسیاری در کشورهای مختلف جهان، در شرایط خاصی، عطای «شیرینی» زندگی را به «لقایش» می بخشند و در «تلخی» مرگ راه رستگاری می جویند! 

* خودکشی دو زن در بهمئی (15 آذر 96)

* خودکشی با اسلحه پایان زندگی دختر ۱۶ ساله زيلايی (11 آذر 96)

این خطوط، تیتر خبرهایی است که گوشه ای از خودکشی های آذرماه استان کهگیلویه وبویراحمد را به نمایش می گذارد. اما این اتفاق نامیمون و نامبارک گاهی میهمان خانواده های کهگلویه بوبویراحمدی می شود.

خودکشی در در این استان بعنوان یک پدیده شوم و نافرجام موجب برهم زدن چرخه تعادل زندگی شهروندانی می باشد که به دلایل متعدد از جمله سهل انگاری متولیان امر استانی و ملی رقم می خورد. قیام بر علیه نفس خدادادی بعنوان جرمی سنگین و گناهی نابخشودنی که در پیشگاه عدل الهی همواره مورد نکوهش و غیرقابل بخشودنی می باشد.

روز گذشته روابط عمومی پزشکی قانونی استان اعلام کرد که در هشت ماهه امسال تعداد 377 مورد معاینه اجساد و صدور جواز دفن در ادارات پزشکی قانونی استان انجام شده است. از این تعداد268 نفر مرد و 108 نفر زن و 1 نفر نامعلوم بوده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد 310 نفر بوده است که به میزان 21.6 درصد رشد داشته است.

همچنین پزشکی قانونی از تعداد کل اجساد معاینه شده 304 مورد معاینات اجساد با مرگ های غیر طبیعی بوده است. از این تعداد 222 مرد و 82 نفر زن بوده اند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد 259 نفر بوده است که بمیزان 17.3 رشد داشته است.

مرگ هاي غير طبيعي مرگهايي هستند كه به دنبال مداخله يك يا چند عامل خارجي همانند عوامل فيزيكي شيميايي رواني و مكانيكي بوقوع پيوسته باشد. سوانح ترافیکی ، غرق شدگی، خودکشی، انواع مسمومیت ها ، مرگ در اثر سلاح گرم، مواد مخدر و غیره از جمله مرگ های غیر طبیعی هستند.

بر اساس سالنامه آماری سال95 سازمان پزشکی قانونی کشور، میزان متوفیات ناشی از مرگ غیر طبیعی بر حسب هر صد هزار نفر جمعیت دراستان کهگیلویه وبویراحمد 50.1 اعلام گردیدکه از متوسط کل کشور بالاتر بوده است.

همچنین خبرگزاری اسکان نیوز،  آذر ماه امسال به بیان رتبه کهگیویه وبویراحمد در خودکشی پرداخت که در نمودار زیر قابل مشاهده است.

فرماندار بویراحمد دی ماه سال گذشته اعلام کرد که : عوامل زیادی در بحث آسیبهای اجتماعی دخالت مستقیم دارند ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد مسائل عاطفی و عاشقانه، مهمترین عامل خودکشی هاست.

نظری گفت: با کار فرهنگی ، پژوهشی  و علمی میزان آسیبهای اجتماعی کمتر خواهد شد.

از جمله عوامل اصلی خودکشی در استان می توان به  ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺯﻧﺎﺷﻮﯾﯽ، ﻋﺸﻖ ﻭ ﺗﻤﺎﯾﻼﺕ ﺷﺪﯾﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ، ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖﻫﺎﯼ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و  فقروبیکاری می توان اشاره کرد.

مدیرکل اموراجتماعی استانداری مرداد ماه امسال  گفت:طلاق,اعتیاد و خودکشی مهم ترین آسیب های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد است.

فرمانده انتظامی استان در تاریخ 27 فروردین امسال در نشست شورای فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه در سال گذشته 70 نفر در مناطق مختلف استان اقدام به خودکشی کردند که 60 نفر از این تعداد( 90 درصد) زیر 30 سال سن داشتند. 

سردار مهدی انصاری مشکلات مالی و بیکاری را از مهمترین عوامل افزایش آمار خودکشی بین جوانان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد و افزود:مسئولان و نهادهای متولی به جد باید برای جلوگیری از روند این پدیده شوم چاره اندیشی کنند.
وی ادامه داد:مسئولان و بخش خصوصی باید تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط اشتغال‌ در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به کار گیرند.
انصاری ترویج روحیه خودباوری در بین خانواده‌ها، توجه به تولید کالای داخلی، جلوگیری از روحیه اشرافی‌گری در جامعه و تشکیل تعاونی‌های خانوادگی را راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه عنوان کرد.

باتوجه با آیات قرآن و سخنان معصمومین (علیهم السلام) باور اسلام این است که مقصد خودکشی جهنم است و وعده آتش جهنم برای آن داده شده

«وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا

و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد. (سوره نساء آیات ۲۹-۳۰)»

«امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فی‌ها؛

هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود. (الفروع من الکافی)»

حتی در احادیث آمده که پیامبر گرامی اسلام برای شخصی که با نیزه خودکشی کرده بود نماز میت نخواندند.

اسلام روی خوشی به خودکشی نشان نداده و با عذاب و عتاب‌های شدیدی به مقابله با این پدیده پرداخته تا انسان‌های غافل را هشیار و آگاه کند.

این آمار در خودکشی  استان نشان می دهد که هنوز این مسئله شوم در استان کنترل نشده است و از طرفی زمینه هایی که باعث به گرویدن جوانان و افراد جامعه کهگیویه وبویراحمد به این موضوع می شوند همچنان باقی مانده است که نیاز است مسئولان اجتماعی و فرهنگی استان هرچه سریعتر نسبت به شناسایی دقیق این عوامل و رفع آنها در استان اقدام نمایند چرا که ادامه این روند تبعات ناخوشایندی بر روان جمعی اجتماع استان می گذارد و در صورت عدم کنترل آن، همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

از آثار خودكشي اين است كه اين عمل باعث افزايش ناهنجاريها و انحرافات جامعه مي شود. هر قدر خودكشي بيشتر شود، نابسامانيهاي اجتماعي نيز بيشتر مي گردد. خودكشي جوانان باعث از بين رفتن سرمايه هاي انساني جامعه است. و خودكشي پدر و مادر سبب افزايش تعداد افراد بي سرپرست در جامعه بوده، در نتيجه موجب بالارفتن نرخ انحرافها و بزهكاريها در جامعه مي گردد.

به راستی چاره چیست و تاکی باید این موضوع ادامه داشته باشد و امار آن رشد کند ؟نهادهای فرهنگی در این مورد چه عملکردی داشته اند ؟ آیا در جلسات شورای فرهنگ استان این موضوع بررسی می گردد؟ در گیر و دارهیاهو های سیاسی و طناب کشی جریانات سیاسی  کسی مسئول سونامی خودکشی در استان است؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی