نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. اسفند 1396 - 11:05
مهاجرت از یک شهر یا روستا به شهر دیگر در حالت معمول برای یک زندگی بهتر و آسایش بیشتر صورت می گیرد که در حال حاضر در کهگیویه و بویراحمد با رشد روز افزون همراه بوده است و از حالت عادی خود خارج و به یک معضل و آسیب تبدیل شده اس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کهگیلویه وبویراحمد استانی است که از بسیاری از مواهب طبیعی و سرمایه های خدادادی برخوردار است و عنوان "سرزمین چهارفصل" را با خود به یدک می کشد. اما این عنوان دلیل نشده است که رنگ محرومیت که یکی از معضلات اصلی این استان به شمار می رود که هنوز نتوانسته است از این استان ثروتمند رخت بر بندد.

مهاجرت از یک شهر یا روستا به شهر دیگر در حالت معمول برای یک زندگی بهتر و آسایش بیشتر صورت می گیرد که در حال حاضر در کهگیویه و بویراحمد با رشد روز افزون همراه بوده است و از حالت عادی خود خارج و به یک معضل و آسیب تبدیل شده است.

عوامل مهاجرت به مرکز استان کهگیویه وبویراحمد

محرومیت

اولین عاملی که باعث شده است قشر زیادی از مردم ساکن در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد تصمیم به مهاجرت به مرکز استان را بگیرند، محرومیت و عدم توسعه یافتگی در این شهرهاست چرا که عدم حل شدن این معضل طی چندین سال از جوانب مختلف بر این مهاجرت تاثیر گذاشته است.

اشتغال

بیکاری که به عنوان بزرگترین معضل این استان از آن نام برده می شود در شهرها و روستا های غیر از مرکز شایع تر است و در برخی از این نقاط بیش از هر عامل دیگری بر موضوع مهاجرت و رشد روز افزون آن  تاثیر گذاشته است و جوانان جویای کار به دلیل عدم مهیا شدن شرایط کاری و اشتغال با مهاجرت به مرکز استان شرایط را برای فراهم کردن یک شغل برای خود ایجاد می کنند.

فرهنگ

جایگاه اجتماعی همراه با فرهنگ شهرنشینی نیز یکی دیگر از عواملی است که بر مهاجرت گسترده روستاییان این استان تاثیر گذاشته است و باعث شده است که این روستایی برای کسب جایگاه اجتماعی و مهیا کردن زمینه های پیشرفت برای نسل های خود به مهاجرت روی آورند. از طرفی نیاز به رشد در حوزه زندگی شخصی و همراه شدن با جریان پیشرفتی که در شهرها و مراکز استان ها وجود دارد باعث شده است زمینه های فرهنگی نیز در زمینه مهاجرت ساکنین کهگیلویه و وبویراحمدی نیز تقویت شود.

تحصیل و آموزش

یکی دیگر از عواملی که بر مهاجرت تاثیر به سزایی داشته است، تحصیل  و حضور در صحنه های علمی و دانشگاهی است که باعث شده است خانواده ها در این استان برای آماده کردن زمینه های پیشرفت خانواده های خود اقدام به مهاجرت به شهر هایی کنند که از امکانات تحصیلی مناسبی برخوردار هستند. از سویی نبود امکانات آموزشی مناسب در روستاها و نبود دانشگاه هایی در شهرها مهاجرت را قوت بخشیده است.

عوامل جغرافیایی زمین

خشکسالی و نبود کارایی زمین در برخی از روستا ها و شهر های استان نیز به عنوان عاملی برای مهاجرت تبدیل شده است و باعث شده است که برای ادامه زندگی و مهیا ساختن مایحتاج به دنبال مهاجرت باشند.

در مجموع می توان گفت که نقش عوامل دافعه روستایی در مهاجرت روستا – شهر بیشتر از سایر عوامل به خصوص عامل جاذبه شهری است. برخلاف تصور عمومی که زرق و برق شهری را عاملی مهم در مهاجرت روستاییان به شهر می داند، بررسی حاضر، نقش دافعه های روستایی را تعیین کننده تر دانسته است. به نظر می رسد که مهاجران روستا- شهر در اثر دافعه های روستایی است که مجذوب جوامع شهری می شوند نه اینکه جوامع شهری فی نفسه مجذوب کننده باشند.

نداشتن امکانات اولیه زندگی عامل مهاجرت

عدل هاشمی‌پور مهرماه امسال ابراز کرد: وقتی مناطق روستایی همچون منطقه محروم توگبری شهرستان چرام از داشتن حداقل امکانات شامل منزل مناسب، آب شرب سالم، جاده و برق محروم باشند چه انتظار برای جلوگیری از مهاجرت چنین مناطقی می‌توانیم داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی خواستار برنامه ریزی مدون مدیران دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات مطلوب به مناطق روستایی و عشایری شد و افزود: البته در این زمینه باید قابلیت سنجی و کارشناسانه خدمات ارائه شود به‌گونه که این خدمات در آینده‌ای نچندان دور بدون استفاده نماند.

هاشمی‌پور ابراز کرد: پروژه تأمین آب شرب عشایر توگبری شهرستان چرام با هدف تامین آب 150 خانوار عشایری با اعتبار مورد نیاز 20 میلیارد ریال هم اکنون با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا بوده که تاکنون 750 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است.

60 روستا در کهگیلویه خالی از سکنه شد

فرماندار کهگیلویه آبان ماه امسال  نیز با بیان اینکه تاکنون 60 روستای این شهرستان خالی از سکنه شده است، گفت: ایجاد درآمد پایدار، بدست آوردن رفاه بهتر، نبود شغل مناسب و کمبود امکانات از دلایل اصلی مهاجرت روستائیان این شهرستان است.


علی پوزش تصریح کرد: تعدادی از روستاهای شهرستان نیز به واسطه حوادث طبیعی و رانش زمین به روستاهای اطراف الحاق و یا خالی از سکنه شدند.
وی عنوان کرد: علاوه بر بیکاری، توسعه و پیشرفت ناگهانی فناوری ارتباطات نیز فرهنگ و اصالت روستائیان همه نقاط کشور به خصوص شهرستان کهگیلویه را تحت تأثیر خود قرار داده است.
وی ادامه داد: به گونه ای که جوانان و نوجوانان روستا تمایلی به زندگی روستایی نداشته و علاقه مند به رفاه شهرها می شوند و مهاجرت به کانون های شهری را به هر قیمت در اولویت کار خود قرار می دهند.

77 هزار حاشیه نشین در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 77 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می کنند که بخش عمده آنان از روستاها به شهر مهاجرت کرده اند.



حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: در مناطق حاشیه ای استان علاوه بر ساخت و سازهای غیرقانونی، بالا بودن میزان فقر، بیکاری و انواع جرائم و آسیب های مختلف اجتماعی نیز روبه افزایش است.
وی بیان کرد: مناطق حاشیه ای این استان امکانات اولیه رفاهی ندارند و زیرساخت های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نیز چندان در آنها فراهم نیست.
حجت الاسلام میرمحمدی گفت که انتظار می رود دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در این استان دارای برنامه مدون بوده و راهکارهای مناسب ارائه دهند.

حال در این شرایط که بسیاری از عوامل دست به دست هم داده است و مهاجرت را که در حاضر به یکی از معضلات شهرهای استان کهگیویه وبویراحمد تبدیل شده است را قوت بخشیده است نیاز است مسئولین با برنامه ریزی ها و پیش بینی برنامه هایی که از این عوامل کاهیده شود و مهاجرت به مرکز استان را که آسیب هایی را به همراه خود آورده است را کاهش دهد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی