نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. مهر 1403 - 8:30
مدتی است هنگام ورود به بازار و خیابان‌های اصلی شهر دست‌فروشان را می‌بینیم که قدم‌به‌قدم بساط پهن کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» مدتی است هنگام ورود به بازار و خیابان‌های اصلی شهر دست‌فروشان را می‌بینیم که قدم‌به‌قدم بساط پهن کرده‌اند. تعداد این قشر آن‌قدر زیاد است که حتی جایی برای عبور و مرور هم باقی نماند. عده‌ای از آنان اغلب کالاهای ثابتی می‌فروشند و تنوعی در اجناسشان دیده نمی‌شود؛ یک مارک جوراب، لباس‌های تکراری و حتی یک نوع کفش! طوری که گویا یک نفر این اجناس را به دست‌فروشان داده تا آنها را برایش بفروشند.

دست‌فروشان در سنین متفاوتی قرار دارند؛ دختران کوچکی که شبه متکدیان با یک ترازو در جای‌جای پیاده‌روهای سطح شهر بساط دارند، پسربچه‌هایی با بساط واکس کفش، پیرمردانی که بساط کوچک میوه‌های باغات را داشتند و اغلب درب مغازهِ نفر دیگری اجناسشان را می‌فروشند و بیشتر جوانان و نوجوانانی با بساط عطر، کیف، کفش، لباس خانگی و حتی لوازم آرایشی

این در حالی است که دست‌فروشان و اجناسشان توجه مردم را به خود جلب می‌کند، اما آن چیزی که به چشم عموم مردم نمی‌رسد بازار بساط گستری در پیاده‌روهای شهر است؛ افرادی که در گوشه‌وکنار این خیابان‌ها و پیاده‌روها منتظر نشسته‌اند تا با قلدری و چاپلوسی و نرخ کمتر اجناس این جنس‌های بنجل و اغلب قاچاقی را مردم بفروشند.

در ادامه جرائم مرتبط با دست‌فروشی را خواهیم خواند از جمله این جرائم: فرار مالیاتی که شاید ساده‌ترین جرم دست‌فروشان باشد. دست‌فروش‌ها نه از کسی مجوز می‌گیرند و نه مکان مشخصی دارند؛ برخی از آنان گوشه‌ای از خیابان را «قُرُق» می‌کنند و بساطشان را پهن می‌کنند. دست‌فروشان و بساط گسترها، اسم و مجوزی ندارند و برای همین دفترودستک و حساب ‌و کتابی هم ندارند؛ و با این اوصاف مشمول قانون مالیات‌ها نیستند و از منظر مالیاتی، هرچند که به اقتصاد ملی ضربه می‌زنند، اما نمی‌توان آنها را تحت تعقیب قرارداد.

اختلال در نظم عمومی، جرم شایع در دست‌فروشان است. بر اساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی «هرکس با هیاهو و جنجال و حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب‌وکار بیندازد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

ورود کالاهایی مانند لوازم‌ آرایشی و بهداشتی که نیاز به مجوز مخصوص از وزارت بهداشت دارد، در زمره کالاهای مشروط هستند. بر اساس ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر شخص که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل و یا نگهداری آن شود، علاوه بر ضبط کالا یا ارز، به جریمه‌های نقدی محکوم می‌شود.

تصاویر را در زیر مشاهده کنید.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی