پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل
Published on پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل (http://chaharfasl.ir)

صفحه اصلی > بازیابی هویتی در «هیئت» به منصه­ ی ظهور می ­رسد

20. آبان 1393 - 9:19
محمود ذکاوت
بازیابی هویتی در «هیئت» به منصه­ ی ظهور می ­رسد [1]
نویسنده: 
محمود ذکاوت
هیئت به مثابه یک پدیده­ ی اجتماعی بسیار مهم است. فرهنگ مترتب بر آن و روابط و مناسبات موجود در هیئت، چیزی ست که این پدیده­ ی اجتماعی را مهم می­ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی [2]چهارفصل [3] [3]به نقل از پاتوق وبلاگ نویسان استان کهگیلویه و بویراحمد [4](حرف ناب) [4]، [5]این یادداشت از سری یادداشت های مخاطبین این پایگاه خبری تحلیلی است که در خصوص فضاي فرهنگي استان کهگيلويه و بويراحمد نگاشته شده است که در پی می‌آید: [2]

 

1) «هیئت» به عنوان یکی از وجه مشخه ­های هویت شیعی حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع چنان است که به یک معنا میزان پایبندی و تعصب دینی گروه ­های مختلف اجتماعی شیعی در حجم توانی است که برای هیئت و سوگواری امام حسین(ع) قرار می ­دهند. سوگواری در رثای حسین(ع) تاریخ دیرپایی در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد دارد. [2]

 

فهوای منابع تاریخی برگزاری مجالس عزاداری در ایام محرم در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد را تأیید می ­کند. به طور خاص نوحه های مردم طایفه ­ی جلیل(مربوط به اواخر دوره ­ی قاجار و اوایل دوره­ ی پهلوی)، که توسط«کربلایی جمشید عابدی»،[1] نگاشته شده است، این ادعا را تأیید می­ کند.

 

2) هیئت اما خود به مثابه یک پدیده­ ی اجتماعی بسیار مهم است. فرهنگ مترتب بر آن و روابط و مناسبات موجود در هیئت، چیزی ست که این پدیده­ ی اجتماعی را مهم می­ کند. هیئت برای اعضای آن هویت ساز است و قادر است اعضای هیئت را نسبت به دیگران متماز کند. در واقع «بازیابی هویتی»[2] توسط گروه ­های مختلف اجتماعی در «هیئت» به منصه­ ی ظهور می ­رسد. [6]

 

به بیان دیگر فارغ از جنبه ­های معنوی و ملکوتیِ هیئت، این محل به مثابه یک «پاتوق اجتماعی»[3]کارکرد هویتی و اجتماعی دارد. بر همین اساس نیز محله ­های مختلف و طوایف گوناگون، هیئت­های خاص خود را دارند و با تشکیل چنین اجتماعی در صدد نشر هویت شیعی خود هستند تا از این طریق پایبندی و ارادت خود به آیین شیعه را بروز دهند. [6]

 

 

3) امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد کمیت و تنوع هیئت ­های عزاداری، نسبت به سال­ های پیش رشد چشم ­گیری داشت. از نظر کیفیت نیز رشد هیئت ­ها محسوس بود. پراکندگی و تنوع هیئت­ها سهم مهی در گسترش فرهنگ اسلامی در شهر خواهد داشت. با وجود این باید در نظر داشت که این رشد ناشی از جنبه ­ها­ی منفی نباشد.

 

 

4) علی ای حال تنوع هیئت ­ها و پراکندگی ­شان، با اجتماع آن­ها در روز عاشورا، مفهوم وحدت در عین کثرت را تداعی می ­کند. به بیان دیگر مهم ­ترین کارکرد اجتماعی عاشورا نیز همین است. البته این به معنای نفی تفاوت­ ها نیست. در واقع باید فهمید و درک کرد که در عزای حسین(ع) نیز تنوع هویتی وجود دارد ولی این تنوع در وحدت عاشورا معنای کامل ­تری به خود می­ گیرد.

 

 


[1] انشا الله در آینده­ی نزدیک در این باب بیشتر  خواهم نوشت.

[2] بازیابی هویتی مفهومی است که بازگشت مداوم افراد جامعه به هویت­ هایی که متعلق به آن هستند را توضیح می­ دهد

[3] در باره معنا و مفهوم این ترکیب رجوع کنید به نوشتار «پاتوق­ های حزب الله در یاسوج»

 

انتهاي پيام/گ

برچسب‌ها: 
حرف ناب [7]
محمود ذکاوت ‌ [8]
بازيابي هويتي [9]
‌ هيئت هاي استان [10]
پاتوق هاي مذهبي در ياسوج ‌ [11]
مر کز استان [12]
چهارفصل 3 [13]

Source URL: http://chaharfasl.ir/note/125559/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%C2%AB%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA%C2%BB-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%87%C2%AD-%DB%8C-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%C2%AD%D8%B1%D8%B3%D8%AF

پیوندها
[1] http://chaharfasl.ir/note/125559/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%C2%AB%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA%C2%BB-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%87%C2%AD-%DB%8C-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%C2%AD%D8%B1%D8%B3%D8%AF
[2] http://sobhezagros.ir
[3] http://chaharfasl.ir
[4] http://harfenab.ir
[5] http://www.harfenab.ir/harfenab.ir
[6] http://www.harfenab.ir
[7] http://chaharfasl.ir/tags/%D8%AD%D8%B1%D9%81-%D9%86%D8%A7%D8%A8
[8] http://chaharfasl.ir/tags/%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%D8%B0%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%AA-%E2%80%8C
[9] http://chaharfasl.ir/tags/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D9%87%D9%88%D9%8A%D8%AA%D9%8A
[10] http://chaharfasl.ir/tags/%E2%80%8C-%D9%87%D9%8A%D8%A6%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
[11] http://chaharfasl.ir/tags/%D9%BE%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%82-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%AC-%E2%80%8C
[12] http://chaharfasl.ir/tags/%D9%85%D8%B1-%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
[13] http://chaharfasl.ir/tags/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B5%D9%84-3