نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. خرداد 1394 - 10:56
پیش نویس اخبار، خودکار، ضبط صوت و گاهی نیز دوربین و میکروفن همراه همیشگی او هستند، خود را برای تهیه خبر به آب و آتش می زند و به دلیل عشق و علاقه به حرفه اش با تمام کمبود ها می سازد اما با این وجود از هیچگونه مزایایی حتی بیمه نیز برخوردار نیست و این سرگذشت خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، رسانه های ارتباط جمعی نقش تعیین کننده ای در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی, فرهنگی،و... ایفا می کنند و عنصر اساسي رشد و توسعه فکري  در دنياي امروز به شمار می روند.
 
 
هرچند افراد زیادی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد با مدرک تحصیلی مرتبط و غیر مرتبط در بدو ورود با عشق و علاقه پا  به عرصه خبرنگاری گذاشتند تا با عشق و علاقه در راستای آگاهی بخشی به جامعه تلاش کنند اما پس از چندماه فعالیت این حقیقت به خوبی درک کردند و و فهمیدند شغل نان و آب داری نیست و عطایش را به لقایش بخشیدند.
 
 
افرادی نیز با وجود نبود بیمه, درآمد کم، ارتقای شغلی، وضعیت معیشتی و مزایای خبرنگاری (مزایای در حد شعار) نیز در این عرصه تاکنون با تمام ناملایمات ساخته اند و به رسالت واقعی خود که همان تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه است عمل کرده اند.
 
 
 واقعیت خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد آنچنان دردناک است که یک خبرنگار از صبح تا پاسی از شب با هزینه شخصی و گاهی نیز اداری به تهیه اخبار اقدام می کند و در برخی مواقع نیز به دلیل طولانی شدن جلسات و در پی آن انتشار سریع اخبار در رسانه خسته ، بی رمق و گرسنه با خانه باز می گردد.
 
 
خبرنگارانی که از حق بیمه نیز محروم اند
 
اکثر خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی به صورت عملکردی (حق الزحمه ای ) و بدون واریز هیچگونه حق بیمه ای در رسانه های ارتباط جمعی این استان مشغول به فعالیت هستند که این امر در رسانه های دولتی مانند خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نیز به خوبی مشاهده می شود.
 
 
  معضل دیگری که خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می کنند نداشتن کارت خبرنگاری است به نحوی که در برخی نشست ها و برنامه هایی که مسئولان کشوری در آنها حضور دارند از ورود خبرنگاران بدون کارت جلوگیری می شود.
 

  این درحالی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اقدامی تمامی کارت های خبرنگاران استان را برای صدور کارت خبرنگاری جدید جمع آوری کرد و تاکنون نیز از کارت جدید خبری نیست.

 
 
 در سالهای اخیر نیز به منظور ساماندهی خبرنگاران سراسرکشور سامانه جامع اطلاعات خبرنگاران(سمان) راه اندازی شد تا شاید خبرنگاران بتوانند با ثبت مشخصات و فعالیت های خود در آن ساماندهی و از برخی مزایا نظیر بیمه ، آموزش و سایر خدمات بهره مند شوند.
 
 
با راه اندازی این سامانه اینترنتی برخی از خبرنگاران فعال کهگیلویه وبویراحمد که تعداد آنها نیز انگشت شمار است و مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هستند از قافله بازماندند و برخی که به طور تفننی در این عرصه فعالیت می کردند موفق شدند از برخی مزایا استفاده کنند.
 
 
همزمان با روی آمدن دولت تدبیر و امید روند صدور کارت خبرنگاری (با وجود دریافت وجه از خبرنگاران ) درپروسه ای از سوی اداره فرهنگ و ارشاد متوقف و دریافت آن منوط به نامنویسی در سایت سمان اعلام شد.
 
 
صدور 170 کارت خبرنگاری برای اصحاب رسانه استان

معاون فرهنگی، مطبوعاتی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در مورد صدور کارت خبرنگاری جدید گفت: در سالهای گذشته برای بیش از 170 خبرنگار در این استان کارت خبرنگاری صادر شد که برخی از آنها به دلیل پایان یافتن تاریخ انقضا از درجه اعتبار ساقط هستند.

 

آزاد خردمند افزود: ساماندهی خبرنگاران این استان در دستور کار قرار گرفته و پس از دریافت کارت خبرنگاری جدید که از سوی وزارت ارشاد برای آنها صادر می شود از مزایایی مانند اعطای تسهیلات، شرکت دردوره های آموزشی و سایر موارد برخوردار می شوند.

 

وی بیان کرد: خبرنگاران و روزنامه نگاران استان کهگیلویه و بویراحمد هر چه سریع تر نسبت به ثبت نام خود از طریق سایت سمان اقدام کنند تا پس از تکمیل مدارک برای آنها کارت خبرنگاری صادر شود.

خردمند تاکید کرد: براساس دستورالعمل جدید وزارت ارشاد بیمه خبرنگاران نشریات و خبرگزاری ها بر عهده رسانه محل خدمت بوده و یارانه ای برای این امر به حساب آنها واریز می شود.

 
 
رییس خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد نیز از بی توجهی مسئولان به خبرنگاران استان گلایه کرد و گفت: رسانه معاند با نظام در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و خبرنگاران و رسانه‌های استان در راستای ارزش‌های ناب اسلامی و توسعه و پیشرفت استان گام برمی‌دارند و در عین حال از تمام مزایایی که باید به انها تعلق بگیرد نیز محروم هستند.
 

جمشید ضرابی با بیان اینکه سایت‌های خبری کهگیلویه و بویراحمد روزانه  بین دو تا شش هزار بازدیدکننده دارند افزود: این امر بیانگر انجام وظایف درست خبرنگاران و برآورده کردن نیاز مخاطبان است ولی متاسفانه کمتر کسی به این قشر زحمتکش توجه دارد.

 

هزینه 15 هزارتومانی تهیه یک خبر از مبدا تا مقصد برای یک خبرنگار

 

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد صورت گرفته هر خبرنگار در کهگیلویه و بویراحمد برای رسیدن به منبع خبری خود حدود 15 هزار تومان هزینه می‌کند، گفت: سایت‌ها و خبرگزاری‌ها کار خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهند و مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند ولی همواره خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

 
 
رئیس خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بدون انگیزه بخشی و همراهی آگاهانه مسئولان اجرایی با رسانه و همت مسئولان و مدیران رسانه ای برای ارتقاء شغلی، معیشتی و آموزشی خبرنگاران ادامه راه برای فعالان این عرصه دشوار خواهد شد.
 
 
در سالهای اخیر نیز مسئولان کشوری و استانی از اعطای تسهیلات و منزل مسکونی به خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی فاقد خانه خبر دادند که تنها در حد شعار باقی ماند و اجرایی نشد.
 
 نامه نماینده بویراحمد و دنا به وزیر ارشاد برای توجه به خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی
 
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز سال گذشته در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار توجه جدی مسئولان این نهاد به اصحاب قلم و رسانه این استان شد وگفت: درصورت بی توجهی وزیر ارشاد به خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی وی را استیضاح خواهم کرد.
 
 
دستور وزیر ارشاد به معاون مطبوعاتی نیز کارساز نشد
 
بعد از ارسال این نامه وزیر ارشاد در نامه ای به معاونت مطبوعاتی خود حسین انتظامی دستور داد تا با تشکیل کار گروه فوری مشکلات اصحاب رسانه در کهگیلویه وبویر احمد را بررسی کند اما این کار نیز تاکنون نتیجه ای برای اهالی رسانه در برنداشته است.
 
 
با این حال در نشست هایی که به منظور بررسی مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه استان  با استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد علیرغم اختصاص اعتباری برای راه اندازی صنف خبرنگاران این مهم تاکنون محقق نشده است و در هاله ای از ابهام به سر می برد.
 
 
 می توان نتیجه گرفت در استان کهگیلویه و بویراحمد که حضور رسانه های ارتباط جمعی در آن سابقه طولانی ندارد و خبرنگاران آن نیز از آموزش های لازم بی بهره اند ضروری است دستگاه های اجرایی مربوطه توجه ویژه ای به بیمه, آموزش، وضعیت معیشتی و سایر مشکلاتی که این قشر با آن دست و پنجه نرم می کنند داشته باشند تا فارغ از هر دغدغه ای انعکاس دهنده مشکلات مردم و انعکاس خدمات نظام باشند.
 
انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا