نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

31. خرداد 1394 - 9:47
تضاد صد و هشتاد درجه ای برخی مواضع هاشمی طی سالیان گذشته بارها خبرساز شده است. از نفی خشونت و ارتباط با آمریکا تا تحریم و موضوع حجاب.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،  چند روز پیش، رئیس 82 ساله مجمع تشخیص گفت: «اگر می‌بینید بعضی‌ها که قبلاً با من موافق نبودند و حالا همراه شده‌اند، من عوض نشده‌ام، بلکه آن ها عوض شدند». این صحبت های هاشمی با واکنش های متفاوتی از سوی چهره های سیاسی مواجه شد. یکی از مهمترین عکس العمل ها، واکنش صادق زیباکلام مرید و شاگرد هاشمی بود. این چهره اصلاح طلب گفت:«به نظر من آقای هاشمی رفسنجانی 50 درصد درست می‌گوید». او ضمن یادآوری برخی تندروهای هاشمی می گوید: «آقای هاشمی رفسنجانی هم دچار تغییر و تحول شده و متوجه شده است که حاکمیت قانون مهم است».

این سخنان هاشمی در حالی است که اگر مواضع و سخنان او در دو دهه گذشته مرور شود، مصادیق متعدد و متناقضی از رئیس دولت کارگزاران وجود دارد.

از همین رو به چند نمونه از اظهارات متناقض هاشمی رفسنجانی در دو دهه گذشته پرداخته است.

هاشمی در سال 59: باید در مقابل کاستی ها مقاومت کرد و تن به سازش نداد

هاشمی 11 بهمن 1359 طی سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه‌ی همدان می گوید: انقلاب همیشه در مسیرش به نواقصی برخورد می کند در این موقع انسان دو راه دارد یا سازش کند به طور مثال با آمریکا بسازد یا با ارتجاع منطقه بسازد و با شهوتران ها بسازد برای اینکه مخالف نداشته باشد این می شود یک آسایشی که زحمت در آن نیست اما این انقلاب اسلامی نیست [و باید در مقابل کاستی ها مقاومت کرد و تن به سازش نداد]
 

هاشمی در سال 94: عده‌ای حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند که ما می‌‌خواهیم خودمان به دانش دست پیدا کنیم

هاشمی در سال 94 که دولت مطبوعش برسرکار است اظهار می کند: عده‌ای حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند که ما می‌‌خواهیم خودمان به دانش دست پیدا کنیم و این در حالی است که تحریم‌ها پدر مردم را در آورده است اکثر مردمی که مزدبگیر هستند تحریم‌ها استخوان‌های آنها را خرد کرده است.

هاشمی در سال 65: تا هنگامی که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند، دشمنی ما به قوت خود با آمریکا باقی است

هاشمی در 16 آبان ماه سال 1365 در خطبه های نماز جمعه می‌گوید: «تا هنگامی که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند، دشمنی ما به قوت خود با آمریکا باقی است و اصول خود را فدای دریافت اسلحه نمی‌کنیم.»

 

هاشمی

هاشمی در سال 91: مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است

 

هاشمی رفسنجانی در گفتگوی خود با فصلنامه مطالعات بین المللی در فروردین ماه سال 91 می گوید: بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.

 

هاشمی در سال 59: وحشی تر از سردمداران آمریکا وجود ندارد !

هاشمی رفسنجانی در جلسه علنی ۸ دی ماه ۱۳۵۹ نیز با اشاره به یکی از سخنان ریگان رئیس جمهوری آمریکا که ملت ایران را بربر خوانده بود گفت : بربر تر از سردمداران آمریکا ما در تاریخ کمتر پیدا می کنیم.

 

وی ادامه داد: اگر مال مردم را خوردن ، زور گفتن و اشغال نظامی کردن ، خون ریختن و جنگ به راه انداختن و کشورها را به جان هم انداختن و استثمار کردن و اکثریت دنیا را گرسنه نگاه داشتن که تمام اینها کارهای آمریکا یی ها است اینها تمدن است آمریکا خیلی متمدن است و ما از این کارها بلد نیستیم.

 

هاشمی رفسنجانی در سال 94: ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم / امام(ره) موافق حذف "مرگ بر آمریکا" بودند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از کتاب «صراحت‌نامه» به دو سوال متفاوت درباره "نحوه انتشار خاطرات خود" و "نظر امام" درباره "شعار مرگ بر آمریکا" پاسخ داده است. وی با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند:«...موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.»

اما هاشمی نه تنها نظراتش در مورد سیاست با آمریکا و مقاومت در برابر استکبار در طول سالهای بعد از انقلاب عوض شده است بلکه در عرصه مسائل داخلی نیز مواضعی متفاوت اتخاذ کرده است.

 

«عوض نشده ام»!/ قضاوت با شما

هاشمی در سال 65: بدحجابان یک مقدار احتیاج به خشونت دارند

  "ما الان افرادی را می بینیم و هرقدر نصیحت می کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومتهای منفی هست و خانمهایی متاسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی اند که مقداری از مویشان بیرون باشد. تا به حال با اینطور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیّه را دارند و در بعضی مغازه ها اینگونه مسائل ترویج می شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی شود و اینها خطرناک است و فکر می کنم که پس از هفت سال تحملمان ما هم تمام بشود. مردم حزب الله چندبار طغیان و دیدید که در خیابانها ریختند و از همین تریبون نمازجمعه، وزیرکشور و دیگران خواهش کردند و به آنها وعده دادیم که اینها خودشان آدم می شوند و باز میبینیم که مثل اینکه اینها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند."

 

هاشمی در سال 93: امام ترمز تندروی ها را کشیدند

هاشمی در فروردین ماه ۹۳ با انتقاد از تندروی ها می‌گوید: "هر انقلابی وقتی اتفاق می افتد، با مقدار زیادی احساسات همراه می شود. وقتی انقلاب ما پیروز شد، نیروهایی که خشم از رفتار رژیم قبل در وجودشان بود و آسیب هایی دیده بودند، می خواستند از عوامل رژیم انتقام بگیرند. ادبیاتی که در انقلاب به کار می رود، یک مقدار انسان ها را تندرو بار می آورد و تندروی هایی در برخوردها پیش می آید. امام چندبار در فواصل مختلف بیانیه صادر کردند و ترمز زدند. به اینها نگاه کنید. برای شما سخت نیست و حتماً مرجعی برای مراجعات خودتان دارید. حرفهای امام کاملاً روشن است و می توانید ببینید.حرکت های انقلاب احتیاج به ترمز داشت که امام این ترمز را زدند."

هاشمی در سال 91: در تولید نباید وضع کشور این‌گونه باشد

هاشمی در سال 91 که دولت دهم مدیریت کشور را در دست داشته است می گوید:«به هر حال در تولید نباید وضع کشور این‌گونه باشد. این موضوع ربطی به تحریم‌ها ندارد و این از جمله اموراتی است که مدیرها باید جوابگو باشند. تحریم چه تأثیری می‌خواهد روی کشاورزی بگذارد؟ شاید بگویند واردات سم و کود کم شده است، ولی این حرف زیبنده ایران نیست».

 

تایید سخنان عجیب و غریب دولتمردان دولت اعتدال درباره تحریم توسط هاشمی در سال 94

این در حالی است که وقتی نوبت به دولتی می رسد که با روحانی با هم آن را اداره می کنند، تحریم ها به همه چیز گره می خورد از شیرمرغ تا جون آدمیزاد.

با این اوصاف، آیا رئیس تشخیص مصلحت نظام، دچار تغییر و تحول شده یا نه؟ قضاوت با شما...

منبع:شيرازه

انتهاي پيام.م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی