نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. تير 1394 - 12:19
از دیدگاه اسلام حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت و همچنین موجب سلامتی اجتماع می گردد و آرامش روانی در برابر هیجانات و التهابات بنیان کن ایجاد می کند. حجاب و نقش آن در استحکام پیوند خانوادگی از جمله اهداف متعالی اسلام است که بایستی در کانون خانواده ایجاد شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، از دیدگاه اسلام حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت و همچنین موجب سلامتی اجتماع می گردد و آرامش روانی در برابر هیجانات و التهابات بنیان کن ایجاد می کند. حجاب و نقش آن در استحکام پیوند خانوادگی از جمله اهداف متعالی اسلام است که بایستی در کانون خانواده ایجاد شود.

 

نقش حجاب در سلامت خانواده

حجاب در لغت بمعنای پوشش است و زن محجبه یعنی زنی که به گونه ای خود را پوشانیده است.فقها اصطلاحا سِتر را که به معنی پوشش است برای زنان بکار برده اند. همین امر موجب شده است عده ای گمان کنند که اسلام خواسته است زنان پشت پرده و در خانه محبوس باشند و بیرون نروند، که اینگونه نیست.

 

پوشش در اسلام بیانگر این مطلب است که زنان در معاشرت خود با مردان بیگانه بدن خود را بپوشانند و به خودنمایی نپردازند.رعایت این اصل قرآن زمینه حفاظت و سلامتی خانواده و اجتماع را فراهم نموده است.

 

امام صادق (ع) می فرمایند: زینت آشکار عبارت است از سرمه و انگشتر.در واقع دین اسلام آن نوع زینتی را که سبب جلوه گری و خودنمایی زن می شود و تحریکات و هیجانات اجتماع را زیاد می نماید، نهی کرده و زینت های مخفی را جایز دانسته است. استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می گوید: زینت های زن دو نوع است، یکی زینتی که آشکار است و نوع دیگر زینتی که مخفی است مگر آنکه زن عمدا بخواهند آنرا آشکار نماید. پوشاندن زینت اول جایز نیست اما پوشاندن زینت دوم واجب است.

 

حجاب و استحکام پیوند خانواده

از دیدگاه اسلام حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت و همچنین موجب سلامتی اجتماع می گردد و آرامش روانی در برابر هیجانات و التهابات بنیان کن ایجاد می کند. حجاب و نقش آن در استحکام پیوند خانوادگی از جمله اهداف متعالی اسلام است که بایستی در کانون خانواده ایجاد شود.

 

 

در این فضای صمیمی که خداوند زن را عامل تسکین و آرامش و پیوند در خانه معرفی می کند، در سوره اعراف آیه 189 می فرماید: او کسی است که شما را از نفس واحده آفرید و او نیز جفتی برایش مقرر دانست تا با او اٌنس و آرام گیرد.حجاب پوششی است که مردم را در برابر تهاجمات بیرونی محفوظ می دارد.

 

جامعه ای که فرهنگ پوشش در آن حاکم نباشد و بِرهنگی در آن رایج باشد، هم خانواده و هم جامعه را در منجلاب فساد تا ورطه نابودی می کشاند.

 

حجاب و پیشگیری از مفاسد اجتماعی

با نگاهی به بررسی وضعیت حجاب در اَدوار تاریخ و ادیان الهی مشاهده می کنیم که ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی، بی حجابی و عدم التزام به رعایت این تکلیف دینی بوده است که در نهایت پیامدهای منفی را بر پیکره اجتماع وارد می سازد و جامعه را گرفتار حریم عفاف به عنوان یکی از مهمترین عوامل سقوط تمدنهای بزرگ بوده است. در فرهنگ اسلامی، تشکیل خانواده و ازدواج باعث صیانت و حفظ اجتماع از انحرافات و متلاشی شدن آن میشود.

 

قرآن درباره زنان پیامبر چنین می گوید: ای زنان پیامبر، خاضعانه و با نرمش سخن می گویید زیرا مردی که در قلبش مَرض هست در شما طَمع می کند.

پیامبر اسلام (ص) نیز می فرمایند: ای گروه جوانان هر کس از شما توانایی ازدواج را دارد بایستی ازدواج کند زیرا ازدواج، چشم را نگه می دارد. امام علی (ع) در این زمینه در نهج البلاغه فرموده اند: “همانا حجاب و پوشش، زنان را سالمتر و پاکتر می گرداند.

منبع: مفا آنلالين

انتهاي پيام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی