نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. تير 1394 - 13:16
مدیر امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: 450 دانشجوی دختر این واحد دانشگاهی در خوابگاه دانشجویی فاطمه الزهرا اسکان دارند و دانشجویان پسر این دانشگاه بدليل تعداد كم دانجويان غير بومي و نرسيدن به حد نصاب از خوابگاه دانشجویی محروم اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، انقلاب اسلامي ايران مرحله جديدي از حضور فعال زنان در عرصه هاي مختلف من جمله مشاركت در حوزه تحصيل و آموزش علوم گوناگون را فراهم كرده است.

 

به بركت امنيت اجتماعي و فضاي فرهنگي مناسب پس از انقلاب اسلامي در دانشگاه ها و نگرش تساوي گرايانه نسبت به تحصيل دختران و پسران و تلاش شايسته زنان جهت مشاركت فعال اجتماعي، ورود دختران به سطوح عالي روند تصاعدي را طي مي كند.

 

تا جايي كه حدود 60 درصد از دانشجويان دانشگاه ها از ميان داوطلبان دختر است و همين امر نيازمند توجه بيشتر مسئولين به مسائل و معضلات دختران دانشجو و امكانات رفاهي و آموزشي آنان مانند خوابگاه هاي دانشجويي دختران در كليه دانشگاه هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي مي باشد زيرا زندگی در خوابگاه آسان نیست، دانشجوی جدید وارد اتاق یا آپارتمان کوچکی می‌شود و با چند نفر از هم‌دوره‌ای‌های خود که شاید هر کدام از یک شهر و با یک فرهنگ باشند آشنا می‌شود و بی تردید با هجوم احساسات مختلفی مواجه خواهد بود.

 

دانشگاه های کشور با كمبود خوابگاه مواجه اند

 

اين در حالي است كه معاون پشتبانی و منابع انسانی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان كرد: درحال حاضردر دانشگاه های کشور با كمبود خوابگاه مواجه هستيم.

 فردین تقی زاده  گفت: آموزش عالی رشد کمی بسیارخوبی داشته،ولی رشدامکانات رفاهی همراه بارشد کمی نبوده است.

 

 مدير امور دانشجويي دانشگاه آزاد واحد ياسوج در رابطه با خوابگاه هاي اين واحد دانشگاهي گفت:  دانشگاه آزاد اسلامي واحد ياسوج تنها يك خوابگاه دخترانه به اسم فاطمه الزهرا دارد كه ساختمان آن در تملك اين واحد دانشگاهي نيست.

 

سيد ناصرسليماني اظهاركرد: اصل بناي ساختمان متعلق به سازمان جهاد كشاورزی بوده كه از آغاز تأسيس دانشگاه آزاد واحد ياسوج به عنوان ساختمان اداري در اختيار دانشگاه قرار داده شد و بعد از توانا شدن دانشگاه در فضاسازي وساخت ساختمان هاي اداري و آموزشي جديد، امكانات اداري و آموزشي و كلاس هاي درسي به ساختمان هاي تازه تأسيس در منطقه بلهزار انتقال پيدا كرد و ساختمان  قبلي با همان فضا و ظرفيت تبديل به خوابگاه دانشجويي دخترانه فاطمه الزهراء ياسوج شد.

 

 

مدير امور دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي با بیان اینکه آسايش  و امنيت از مهم ترين جوانب خوابگاه ها براي همه دانشجويان است.گفت: در هر ترم بين 420 تا 450 دانشجوي دختر در اين خوابگاه اسكان داده مي شوند.

ودر ترم هاي تابستانه اين آمار به نصف مي رسد و امسال حدود 200 دانشجو در آن سكونت خواهند داشت.

 

 

وي با اشاره به امكانات خوابگاه دانشجويي دخترانه فاطمه الزهراي دانشگاه ازاد اسلامي ياسوج گفت: اين خوابگاه داراي امكانات اوليه و مناسب زندگي دانشجويي از قبيل موكت، تخت خواب، فرش، كمد ديواري، وسايل آشپزي، يخچال، سيستم سرمايشي و گرمايشي و ملزومات ديگر مورد نياز برای دانشجویان است که در خوابگاه تعبيه شده است.

 

اعتبار لازم برای ساخت خوابگاه دانشجویی دخترانه دانشگاه آزاد واحد یاسوج جذب نشده است

 

وی افزود: این خوبگاه فعلا به همین سبک وسیاق اداره خواهد شد هرچند خریداری، تخریب و بازسازی خوابگاه دختران در جلسات اوليه شوراي مديرت دانشگاه مطرح شده است امااعتبار لازم وكافي براي اين كار جذب نشده است.

 

مدیر امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ابراز داشت: خوابگاه خواهران با نظارت مستقيم حوزه دانشجويي به صورت كامل توسط دانشگاه اداره می شود کهتا کنون نسبت به نبود امکانات یا مشکلات امنیتی در خوابگاه گزارشی داده نشده است و كليه فعاليت هاي مذهبي، فرهنگي، مراسمات،ادعيه، سخنراني ها در مناسبات مختلف وهمچنین دعوت از كارشناسان درهمه زمينه هاي مشاوره اي و حضور آنان در خوابگاه دانشجويي در هر ترم در خوابگاه انجام می شود.

 

وی اظهار داشت: خوابگاه دانشجويي فاطمه الزهراء در كنار خوابگاه پسران دانشگاه فرهنگیان قرار دارد كه با توجه به تعامل بین مسئولین  دو واحد دانشگاهی و رايزني هاي انجام شده تا الان مشكلي از اين ناحيه وجود نداشته و حصار و حفاظ مناسبی هم بین این دو خوابگاه وجود دارد.

 

وی در ادامه افزود: گاها موضوع جزيي در رابطه با بحث حصار خوابگاه اظهار نظرهایی بوده و اگر مزاحمت هایی انجام شده، به بررسی این موضوع پرداختیم و مسئولان محترم دانشگاه فرهنگيان هم توجه خاص داشته و مشكلات به خیلی سریع مرتفع شده اند.

 

تأمين امنيت جاني دانشجويان با توجه به قدیمی بودن ساختمان خوابگاه حائز اهمیت است

 

سلیمانی ابراز داشت: وجود خوابگاه دخترانه دانشگاه آزاد یاسوج در کنار خوابگاه پسرانه تربیت معلم  تاکنون مشکل خاصی را ایجاد نکرده و قابل توجه نبوده است كه نياز به تغییر موقعیت فیزیکی آن احساس شده باشد ولی تأمين امنيت جاني دانشجويان با توجه به قدیمی بودن ساختمان خوابگاه برای ما حائز اهمیت است.

 

کاهش تعداد دانشجو باعث ظرفیت خالی در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه آزاد شده است

 

وی با توجه به کمبود خوابگاه در کشور برای دانشجویان گفت:در چند سال اخیر، افت دانشجويي گريبان گير دانشگاه آزاد شده است که باعث شده است که  در هر ترم ظرفيت خالي در خوابگاه وجود داشته باشد.

 

سلیمانی اظهار داشت: اکثر دانشجوبان این واحد دانشگاهی بومی هستند و برای آنها خوابگاهي تهیه نشده است، و در خانه های استیجاری اقامت می کنند. 

 

 

مدیر امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با اشاره به بدرفتاري و مزاحمت هاي افراد لاابالي براي دانشجوبان دختران خوابگاهی عنوان کرد:دانشگاه آزاد اسلامي يكي از اعضاء ثابت در شوراي تامين و كميسيون هاي دانشجويي است كه به رياست معاونت سياسي امنيتي استانداري برگزار مي شود. در آن شورا مشكلات اندکی در جهت موارد عنوان شده برای كليه دانشگاه مطرح می شود که با هم اندیشی در جهت رفع آنها اقدام می شود.

 

وی افزود: خوابگاه دخترانه این دانشگاه از یک طرف مشرف بر مسير اصلي شهر واز طرفی نزديك به پارك هاي مهرورزي و ساحلی یاسوج است که امكان وجود مزاحمت هايي توسط افراد لاابالي و مزاحم وجود دارد و برای حفظ امنیت وآسایش وهمچنین حفظ فضای فرهنگی حاکم بر خوابگاه ها مسئولين تلاش های لازم را در عصر،  شبها و حتي روزهاي تعطيل انجام می دهند.

 

سلیمانی گفت: دانشگاه بر روي خوابگاه حساسيت و توجه بسيار مهمي دارد كه اين توجه در جهت حفظ فرهنگ دینی و رفتار اسلامی با رعایت الزامات اسلامي و حفظ شئونات اسلامی است که تمامي برنامه هاي فرهنگي ومذهبی انجام شده در خوابگاه ها دلیلی است تا دانشجويان در كنار تحصيل علم به خودسازي و تهذيب نفس نيز بپردازند.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی