نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. مهر 1394 - 12:24
رکود واحدهای تولیدی، تعطیلی شهرک های صنعتی و نیمه جان بودن موتور کارخانه های فعال اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد را در خواب سنگینی فرو برده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، استان کهگیلویه وبویراحمد با مساحت16 هزار و 264 کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بین دو مدار 29 درجه و52 دقیقه، و31 درجه و26 دقیقه ی شمالی ونصف النهار های 49 درجه و55 دقیقه، و51 درجه و53 دقیقه ی شرقی قرار گرفته است. از شمال به استانهای اصفهان و چهار محال و بختیاری، از شرق با فارس و اصفهان ، از جنوب با بوشهر و از غرب با خوزستان همسایه است.

 

این استان سرزمینی کوهستانی و تقرییا مرتفع است که کوه های زاگرس با رشته های موازی، سراسر شمال و  شرق و کوههای سیاه و سفید، خامی، خائیز و نیر جنوب شرقی آن را در برگرفته اند. بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع چهار هزار و 409 متر و پست ترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع 500 متر از سطح دریا می باشد. رودخانه های  مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از این استان عبور می کنند.

 

 

ارتفاعات کهگیلویه وبویراحمد، سرچشمه تعدادی از رودخانه ها است.  چهار پنجم مساحت استان از ارتفاعات و تپه  ماهورها  تشکیل شده است. در مناطق سردسیر، ارتفاعات بلندتر و تپه ماهورها کمتر و در مناطق گرمسیر ارتفاعات کوتاه تر و تپه ماهورها نیز بیشتر است. دشت ها نیز حدود یک پنجم از مساحت استان را تشکیل می دهند و معمولا عمده اراضی کشاورزی در دشت ها واقع شده است.

 

هرچند حدود نیم قرن از راه اندازی نخستین کارخانه (قند) در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد واین استان 25 درصد نفت کشور را تولید می کند اما با این وجود از لحاظ صنعت و تولید محصولات ممتاز جایگاه در خور توجهی را بدست نیاورده است و تنها بنابر ضرورت ایجاد طرح های اشتغالزا کارگاه های تولیدی در این استان راه اندازی شد که به دلیل مشکلات فراوان تعطیل و یا نیمه فعال شده اند.

 

با وجود ذخایر غنی نفت، گاز و پراکندگی سایر منابع معدنی دراستان کهگیلویه و بویراحمد، فعالیت‎های صنعتی و معدنی در‎این استان، نسبت به دیگر مناطق کشور، توسعه نیافته و رونق چندانی ندارد و علاوه بر صنایع استخراج نفت در گچساران و کارخانه قند یاسوج، بقیه کارگاه‎های صنایع دستی و تولیدی تازه تأسیس هستند و در زمینه‎های صنایع غذایی، فلزی، نساجی و چرم، چوب و سلولزی، شیمیایی و دارویی و صنایع ساختمانی فعالیت می‎کنند. با وجود این صنایع در استان، میزان فعالیت‎های صنعتی و معدنی نسبت به فعالیت‎های بخش کشاورزی و خدمات بسیار کم است.

 

رئیس سازمان صنعت,، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید این استان 715واحد صنعتی و معدنی برخوردار است و 30 تا 40 درصد این واحدها نیز به دلیل مختلف شامل نبود سرمایه درگردش، مشکلات مدیریتی و نبود بازار, حمل و نقل و سایر کمبودها راکد هستند.

 

داریوش دیودیده افزود : 70 واحد تولیدی این استان با تلاش دولت یازدهم به چرخه تولید بازگشت واز برنامه ریزی برای فعال شدن 100 واحد صنعتی راکد دیگر این استان تا پایان سال جاری خبر داد.

با این وجود در مراجعه خبرنگاران این پایگاه خبری  به واحدهای تولیدی و صنعتی نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد مشخص شد که تعداد واحدهای تولیدی راکد بیش از این میزان است و می توان گفت حدود 60 تا 70 درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی به طور کلی تعطیل شده اند.

 

واحدهای تولیدی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی و فعالیت مجدد آنها خبر می دهد نیز پس از مدت کوتاهی دوباره راکد شده اند و حکایت روز از نو روزی از نو تکرار می شود.

 

12 شهرک صنعتی با 50 درصد تعطیلی

 

کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ایجاد شهرک های صنعتی نیز نوپاست و هم اینک 12 شهرک صنعتی دارد اما موضوعی که قامت خمیده واحدهای تولیدی را در این شهرک های صنعتی بیش از پیش خمیده تر کرده است کمبود نقدینگی ، نرخ بالای سود بانکی، هزینه بالای حمل و نقل و تامین مواد اولیه بوده که شهرک های صنعتی این استان را به تعطیلی و رکود کشانده است.

جوانان تحصیل کرده کهگیلویه و بویراحمد هر چند در سالهای آغاز به کار شهرک های صنعتی به ایجاد شغل و صنعتی شدن استان امیداوار بودند اما رفته رفته با تعطیلی واحدهای کارگاهی و اخراج کارکنان این واحدها دیگر حسابی برای فعالیت در شهرک های صنعتی باز نکردند تا همچنان استان غنی کشور از محرومیت عمیق و تاریخی در رنج و عذاب باشد.

 

کارخانه سیمان یاسوج در آستانه تعطیلی / اشتغال 250 نفر در خطر است

 

تعطیلی کارخانه های تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد تنها به شهرک های صنعتی سرایت نکرده است بلکه کارخانه هایی که از قدمت بیشتری برخوردار هستند نیز در معرض تعطیلی و اخراج کارگران قرار گرفته اند.

 

مدیر عامل کارخانه سیمان یاسوج  روز های گذشته در گفت و گو با خبرنگاران این استان از احتمال توقف تولید این کارخانه تا چند ماه آینده خبر داد و گفت:با توجه به واردات بی رویه سیمان های بی کیفیت و نامرغوب از استان های همجوار و اشباع بازار استان و نبود بازار برای محصول تولیدی کارخانه سیمان یاسوج این کارخانه در آستانه توقف تولید دپارتمان پخت قرار دارد.

قصه دردناک اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد جایی خود را نشان می دهد که مردم این استان محصولات تولیدی کارخانه های استان را مصرف نمی کنند و نمونه بارز آن را در صحبت های سید یعقوب موسوی مدیر عامل کارخانه سیمان یاسوج مشاهده کرد که اظهار کرد:سیمان تولید شده در این کارخانه نسبت به محصول تولید شده در استانهای همجوار از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است  اما متاسفانه در هیچ یک از پروژه های در دست اجرا در استان از محصول این کارخانه استفاده نمی شود.

این مسئول با اعلام اینکه در این کارخانه 250 نفر به طور مستقیم اشتغال دارند تصریح کرد:هم اکنون 11 هزار تن سیمان تولید شده این کارخانه در سیلوهای مجتمع انبار شده است و اگر مسئولان استانی برای این معضل چاره اندیشی نکنند این افراد به آمار بیکاران استان افزوده خواهند شد.

 

آیا کارخانه سیمان مارگون به سرنوشت کارخانه سیمان یاسوج دچار می شود؟

 

کارخانه سیمان مارگون تنها طرح عمرانی استان است که عملیات اجرایی آن از محل سرمایه گذاری خارجی (لبنانی) انجام می شود و هم‌اکنون ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با برطرف کردن برخی کمبودها قرار است در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

 

وعده بهره برداری از کارخانه سیمان مارگون از سوی مسئولان کشوری و استانی همواره مایه امید جوانان جویای کار منطقه مارگون است اما موضوعی که مردم مارگون از آن نگران هستند و چندین بار نیز اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کرده اند به کارگیری نیروهای غیربومی در مراحل مختلف ساخت این کارخانه بوده است.

 

 

 کارخانه سیمان مارگون با ظرفیت تولید سه هزار و ۳۰۰ تن با همکاری سرمایه گذار خارجی در حال ساخت است و گفته می شود با بهره برداری از آن بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای یکهزار نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

 

 آنچه امروز در شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد به عینه مشاهده رکودی است که اقتصاد این استان را نیز با چالش مواجه کرده است و به نظر می رسد با وضعیتی که هم اینک کارخانه سیمان یاسوج با آن دست و پنجه نرم می کند در آینده نیز کارخانه سیمان مارگون نیز با چنین سرنوشتی رو برو شود و رکود را تجربه کند.

 

به نظر بسیاری از کارشناسان، کهگیلویه و بویراحمد برای خروج از رکود اقتصادی باید با فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و تقویت بخش صنعت زمینه را برای جذب سرمایه گذاری داخلی وخارجی بیش از پیش فراهم کند تا بتواند با استفاده از ظرفیت های طبیعی و نیروی انسانی فعال توسعه و پویایی اقتصادی را به ارمغان بیاورد.

صبح زاگرس

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی