نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. آذر 1394 - 12:52
گِل مالی آئینی است که مردم لر در سوگواری‌های مختلف از جمله در مرگ افراد خانواده و یا عزاداری‌های مذهبی انجام می‌دهند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، چهارفصل،‌ ابناء بشر در اقصی نقاط جهان از دیرباز در غم از دست دادن عزیزان خود به ابراز احساسات می پرداختند و هر قوم و قبیله ای این احساس را در قالبی خاص خود بروز می داده،یکی با سرودن شعر، دیگری بابرپایی نمایش سومی با گریه و شیون و ماتم گرفتن و اما شیعیان با پوشیدن لباس سیاه، گل اندود کردن سر، شیون و زاری کردن،بر سر و سینه زدن احساسات خود را در غم از دست دادن عزیزان و رهبران خود نشان می دادند.

 

احادیث و روایت‌های فراوانی از معصومین در مورد عزاداری کردن بر مصیبت سیدالشهدا (ع)، گریه انداختن دیگران، اظهار کردن حزن برای سالار شهیدان و دیگر مواردی که دخالت مستقیم و یا غیرمستقیم به زنده نمودن شعائر حسینی دارد.

گل مالی اوج اندوه مردم در اربعین حسینی

هیئت‌های مذهبی در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد با برگزاری مراسم سوگواری و سخنرانی در روز اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، در جای‌جای استان آئین‌های عزاداری اربعین را برپا کردند.

 

هیئت‌های مذهبی و دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور گسترده و پرشور در خیابان‌ها به مراسم عزاداری پرداختند.

 

مردماین شهر خود و اطرافیانش را به گل آغشته ساختند این رسم هنوز در ایران هست و برای مظلومیت امام حسین در روز عاشورا این کار انجام می شود.

گل مالی اوج اندوه مردم در اربعین حسینی

گِل مالی آئینی است که مردم لر در سوگواری‌های مختلف از جمله در مرگ افراد خانواده و یا عزاداری‌های مذهبی انجام می‌دهند. جسم در قبر ماندگاری ندارد با خاک یکی می‌شود و به ریشه اول خود بازمی‌گردد، بنابراین گل مالی فرهنگی است که از بدو حضور بشر برجای‌مانده به‌طوری‌که فرشته مرگ روح انسان را می‌گیرد و جسم را به خاک و آب برای حیاتی دیگر می‌سپارد.

 

عزای حسینی در بین مردم کهگیلویه وبویراحمد از روی عشق و علاقه وافر انجام میشود زیرا از دیر باز به شجاعت و شهامت و از خودگذشتگی علاقه مند بوده و هستند به همین خاطر به اهل بیت علیها سلام و علاقه وافری دارند وبه وجود مقدس ونازنین قمر منیره بنی هاشم آقا ابالفضل العباس علیها سلام ارادت خاص دارند .

گل مالی اوج اندوه مردم در اربعین حسینی

امروز در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل با نوای سوزناک و غم انگیزی در گوشه ای از میدان شهدای یاسوج، عزاداران حسینی را به حضور در دستجات و هیئات عزاداری دعوت می کند.

 

پیام آیین گل مالی بر بدن افراد علاوه بر بیان اوج اندوه مردمان این سرزمین حامل پیغامی است برای سایر افراد و همه خواهند فهمید که بزرگی از میان ایل یا طایفه عزادار مرده است

گل مالی اوج اندوه مردم در اربعین حسینی

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی