نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. بهمن 1394 - 15:25
زوج های دانشجوی دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد که قرار بود صبح امروز به مشهد مقدس اعزام شوند به دلیل پرداخت نشدن هزینه های سفر بازماندند و این درحالی است که سایر دانشگاه های استان خود هزینه سفر زوج های دانشجو را با همکاری دفاتر نهاد نمایندگی ولی فقیه پرداخت کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل، ازدواج آسان امروزه یک نیاز است تا بتوان بخشی از مشکلات جوانان را حل کرد و به تبعیت از آن از بسیاری از مشکلات ومعضلات اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کرد و بر همین اساس ازدواج دانشجویی در میان دانشجویان و قشر فرهیخته کشور رواج پیدا کرده است و مسئولان و متولیان امر نیز بر روند ازدواج آسان تاکید دارند.

---

بنابر این گزارش دانشگاه های استان کهگیلویه وبویراحمد امروز 10 بهمن 1394 اعزام زوج های دانشجو به مشهد مقدس را داشتند که هزینه های اسکان در مشهد مقدس را دفتر نهاد رهبری دانشگاه ها و هزینه های رفت و برگشت را هم برخی دانشگاه ها استان تقبل کردند.

برخی از زوج های دانشجو که در دانشگاه پیام نور یاسوج تحصیل می کنند با ابراز گلایه از بی توجهی مسئولان این دانشگاه در زمینه ازدواج دانشجویی ابراز کردند: این دانشگاه کمک هزینه سفر به مشهد مقدس را برای اعزام زوج های دانشجو این دانشگاه پرداخت نکرده و دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد یاسوج که مسئولیت ثبت نام این زوج ها برای اعزام به مشهدمقدس برعهده داشته است با آنان تماس گرفته و از آنان خواسته است که هر زوج مبلغی افزون بر 250 هزار تومان برای اعزام خود پرداخت نمایند.

 

این دانشجویان با گله مندی از مسئولان  دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کردند: دیگر دانشگاه های استان که تعداد زوج های اعزامی آنان چهاربرابر زوج های دانشگاه پیام نور بوده این هزینه را تقبل کرده اند.

 

حجت الاسلام قاسم مقدم مسئول استانی دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار چهارفصل اظهار کرد: تمام هزینه های زوج های جوان در مشهد مقدس با نهاد رهبری در دانشگاه است و تنها هزینه های سفر (حین مسیر) از دانشگاه ها تقاضا شده بود که برخی دانشگاه ها پذیرفتند و برخی هم بدلیل نداشتن بودجه لازم  هزینه را پرداخت نکردند.

 

---

حجت الاسلام سید حکمت الله هاشمی پور مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج نیز در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهاردکرد: هزینه هر نفر برای اعزام به مشهد 360 هزار تومان بوده که با رایزنی های انجام شده این هزینه به 250 هزار تومان کاهش یافت و دانشگاه پیام نور از پرداخت این هزینه معذور بوده و زوج های دانشجو باید این هزینه را برای اعزام پرداخت کنند.

---

 تاکید به ازدواج آسان و ازدواج دانشجویی در حالی است که رییس دانشگاه پیام نور کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: چون این دانشگاه بودجه کافی در اختیار ندارد و از مرکز تهران به آنها ابلاغ شده است، توانایی پرداخت کمک هزینه به دانشجویان را ندارد و شاید طبق روال سالهای قبل هدیه ای از سوی این دانشگاه به زوج های دانشجو تعلق گیرد.

 

سید علی سراج گفت: نامه نگاری لازم با  مسئولان مرکز انجام شده در جریان هستند اما دانشگاه پیام نور استان بودجه مستقلی از خود ندارد که بتواند در این زمینه اقدام نماید و با دیگر دانشگاه های استان در حال رایزنی هستیم تااگر امکان نداشته باشد امکانات خود را در اختیار این دانشگاه قرار دهند.

 

 

---

 

این درحالی است که سایر دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد هزینه رفت و برگشت زوج های دانشجو را تقبل کرده و زوج های ثبت نام کرده امروز عازم این سفر معنوی شدند اما بازمانده این سفر زوج هایی بودند که در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند و تعداد آنها حدود یک پنجم جمعیت ثبت نام شده ها یعنی تنها 40 زوج بوده وهزینه  هر زوج برای اعزام 250 هزار تومن بوده است که این هزینه برای دانشگاه بسیار کمرشکن و غیر قابل پرداخت بوده است.

 

و حال این مشکل جزیی در کنار دیگر مشکلاتی و موانعی همچون وام ازدواج، عدم اشتغال و عدم حمایت های دیگری است که در راستای ترویج ازدواج آسان باید صورت بگیرد، وجود دارد  و کسی به آن توجه  نمی کند و از طرف دیگر طیف می بینیم که دولت در حرکتی جانبدارانه نه برای کمک به مردم در وضعیت رکود بازار فروش خودرو وام 25 میلیون تومانی ارائه می دهد.

 

 

تعدادی از زوج های دانشجو در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی از نزدیک بودن هزینه سفر به مبلغ شهریه یک ترم تحصیلی در دانشگاه خبر دادند و از طرفی به قوانین پرداخت یک جای شهریه این دانشگاه و افزایش بیش از 10 درصد به شهریه ثابت را دیگر مشکلات این دانشگاه دانستند و برخی از افراد معتقدند که ازدواج دانشجویی که ساده و آسان برگزار می شود تنها حالت شعار گونه دارد درصورتی که اینگونه نیست.

---

قائم مقام نهاد معظم رهبری در دانشگاه تهران در گفت و گو یی با خبرنگاران اظهار کرده بود جشن ازدواج دانشجویی را هر سال این نهاد برای دانشجویان دانشگاه برپا می کند و امسال(1394) نیز برنامه ای که تدارک دیده ایم که دانشجویان تازه ازدواج کرده را به مشهد اعزام کنیم و در مشهد جشنی در کنار حرم نورانی امام رضا و کلاس ها و کارگاه هایی را برای آنها داشته باشیم.

 

 

روح الله شاکری در مورد هدف از برگزاری این مراسم گفته بود: این مراسم به این منظور برگزار می شود که یک ازدواج ساده را در دانشگاه رواج بدهیم و می خواهیم به جامعه بگوییم که می توان مراسم ازدواج را با کمترین هزینه انجام داد و هزینه هایی که در جامعه در حال افزایش است را کاهش بدهیم و به همان شکلی که اسلام توصیه کرده است ازدواج آسان داشته باشیم و زوج های جوان بدون اینکه هزینه های سنگینی را بابت مراسم ازدواج پرداخت کنند وارد زندگی شوند و این هزینه ها را در زندگی خرج کنند.

---

قائم مقام نهاد معظم رهبری در پایان مصاحبه خود گفته بود این مراسم شاید به نظر برخی ها حالت شعاری پیدا کرده باشد اما ما تلاش خودمان را در این زمینه انجام داده ایم و آن چیزی که مربوط به ماست و ایجاد فضا سازی است را انجام داده ایم اما بخش دیگر کار که به حمایت جامعه وابسته است، مسئولان نظام نیز باید وارد این مسئله بشوند و به موضوع جهت بدهند.

 

 

سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هم در مصاحبه ای هم گفته بود که ازدواج دانشجویی نشاط عقلانیت در دانشگاه‌هاست و در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، مدیران دانشگاه زمینه را فراهم می‌کنند؛ اما در ازدواج دانشجویی این دانشجویان هستند که مشارکت دارند و از مسئولین نیز دعوت به مشارکت و حمایت می‌کنند.

---

وی درمصاحبه ای با خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، در جمع زوجین دانشجو در نوزدهمین دوره طرح ملی همسفر تا بهشت در تالار صبای مشهد وصلت زوجین را با اتکا به آموزه های ارزشمند دینی و در سایه ثامن الحجج ارزشمند دانست ودر ادامه گفته بود این دوره ها برای یک دانشگاه مهم است و من از نهاد رهبری تشکر می کنم که با دقت نظر نکات ارزشمند و سرنوشت سازی را منتقل می کنند.

 

هاشمی افزود: عقلانیت به معنای پیدا کردن راه های درست برای رفع نیازها است که ازدواج دانشجویی یکی از این موارد مهم می باشد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با ابراز نگرانی از کاهش ازدواج در جامعه آن را یک زنگ خطر می دانست و می گفت اگر شرایط ازدواج در جامعه کم شود این امر ناخوشایند است و از طرفی تسهیل امور برای ازدواج آگاهانه بسیار خوب است که البته ازدواج دانشجویی یکی از عوامل مهم نشاط عقلانیت در محیط دانشگاه است.

 

این پایگاه خبری تحلیلی برای همه زوج هایی که آرزوی سفر به اولین حرم اهل بیت در مشهد مقدس را داشتند و به هر دلیلی نتوانستند در این سفر حضور پیدا کنند آرزوی سلامتی، شادکامی و خوشبختی دارد.

منبع:چهارفصل

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی