نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. اسفند 1394 - 10:33
داربست زمان تدفین؛ تنها یادمان شهید گمنام دانشگاه یاسوج!
خلف وعده مسئولان دانشگاه یاسوج با شهید گمنام این دانشگاه + تصاویر
یادمان شهید گمنام دانشگاه یاسوج که قرار بود پس از چهار سال وقفه در دهه فجر امسال مرمت و به بهره برداری برسد نه تنها همچنان با خلف وعده مسئولان این دانشگاه به بهره برداری نرسید بلکه با این روند پیش بینی می شود همچنان بلاتکلیف باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، از زمان تشییع اولین شهید گمنام دانشگاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دانشگاه آزاد گچساران تا آخرین تدفین شهید دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج چندسالی می گذرد.

 

حضور بی نظیر قشرهای مختلف مردم از میدان هفتم تیر تا مقصد دانشگاه را هیچ کس فراموش نمی کند.

حضوری که از تپه محل تدفین شهید تا درب ورودی قدیمی دانشگاه، نمود داشت و هر لحظه بر این سیل خروشان افزوده می شد.

 

از بالا به این سیل خروشان عشق و ارادت به شهادت که نگاه می کردم و سیل اشک مردم، مرا منقلب می کرد و خوشحال از اینکه با وجود بمباران های پی در پی رسانه های معاند، دل مردم همچنان با شهدا مانده است.

 

بیش از چهارسال از تدفین شهید گمنام در دانشگاه یاسوج می گذرد،12 آذر ۱۳۹۰ را هیچ یک از مردم شهر یاسوج از یاد نخواهند برد؛ آن زمانی که همه شهر غرق در شور و شعور برای تجدید پیمان با شهیدی از فرزندان زهرای مرضیه (س) بود.

 

شهیدی که به دانشگاه دفاع رفته بود تا از ایمان و کیانش دفاع کند و امروز بی نام نشان به دانشگاه آمده است، تا فارغ از دغدغه نام شاهدی بر دانشگاهیان و پرچم داران پیشرفت کشور، پس از دو دهه پیروزی در جنگ سخت باشد.

 

http://www.ghalamedena.ir

آمده است تا قوت قلبی برای مبارزان عرصه جنگ نرم باشد و تذکری به آنها که گام در میدان مین نهاده اند.

 

جایگاه شهید و شهادت و دلایل تدفین شهید گمنام در محیط دانشگاه، مباحثی است که بارها بیان شد و نیازی به تذکر مجدد نیست، اما اینکه آیا ما به وظیفه خود در قبال شهدا عمل کرده ایم و یا لااقل میزبان خوبی برای میهمانانی بودیم که هر دانشگاه و شهر و روستا و مرکزی برای میزبانی آنها سر و دست می شکنند و به این امر افتخار می کنند؟

 

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه یاسوج حضور شهید گمنام در دانشگاه را یکی از ظرفیت های معنوی دانشگاه دانست و گفت: برنامه های متعددی در جوار بارگاه این شهید گمنام برگزار شد و برگزاری برنامه در جوار مزار نورانی ایشان حرکتی است که در طول سال تداوم دارد.

 

حجت الاسلام قاسم مقدم به استقبال گسترده دانشجویان از برنامه هایی که بر سر مزار شهید گمنام برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: برای احداث یادمان شهید گمنام طرح جامعی در دستور کار قرار دارد.

 

اما آنچه نگرانی دانشجویان را برانگیخت، رسیدگی نکردن به مزار شهید گمنام از سوی مسئولان است که پس از گذشت چهارسال از تدفین شهید والامقام در محیط دانشگاه، تنها کاری که صورت گرفت، گذاشتن سنگ قبر بر مزار شهید و چند داربست فلزی در اطراف آن بود.

 


 

تاریخ ورق خورد و برگ های نو به دفترش اضافه شد ولی آنچه هر روز کهنه و کهنه تر می شد، توجه دانشگاهیان دانشگاه یاسوج به شهید گمنامی بود که ماه هاست میهمانشان شده است.

 

http://www.ghalamedena.ir
 
http://www.ghalamedena.ir
 
http://www.ghalamedena.ir

 

انگار شهدا را از یاد برده بودند و شهید گمنام، مظلومانه در گوشه ای از دانشگاه خاک می خورد و کسی گوشش به حرفی بدهکار نبود.

تا مدتها داربست زمان تدفین شهید گمنام، به عنوان تنها نماد این مکان باقی مانده بود و بعد از گذشت ماه هایی دیگر، داربست های قدیمی جایشان را به داربست های جدید داده اند که انگار از شروع به ساخت یادمانی بر سر مزار این شهید مظلوم و تنها خبر می داد.

 

یکسالی است که از ریاست سومین رییس هم گذشت و خبری از شهید گمنام نشد، و انگار شهید گمنام از اولویت دانشگاه افتاده است.

با تلاش های رسانه های محلی و رسانه ای شدن اعتراض مردم  و  دانشجویان بسیجی دانشگاه، رییس دانشگاه یاسوج به همراه جمعی از مسئولان این دانشگاهبا حضور در یادمان این شهید گمنام  از آغاز به کار و تکمیل آن تا دهه فجر امسال خبر دادند.

 

حدود چهارسال از آرامیدن شهید گمنام در تپه های دانشگاه یاسوج در ضلع شمالی این مرکز علمی در مرکز کهگیلویه وبویراحمد و نزدیک به مسجد الغدیر این دانشگاه می گذرد اما تکمیل نشدن این یادمان شهید و نیمه کاره ماندن آن باعث دلخوری مردم، دانشجویان و مسئولان فرهنگی شد.

 

برخ يسايت هاي محلي در خبري تحليلي (اینجا) مظلومیت این شهید گمنام و شرمندگی دانشگاه یاسوج در قبال ساخت این مقبر را مورد بررسی قرار داد و به مسئولان این واحد علمی و آموزشی اوج مظلومیت این شهید را فارغ از هرگونه گرایش سیاسی گوشزد کرد.

 

 یک ماه از انتشار این خبر و انعکاس آن در فضای فرهنگی و دانشجویی استان، مسئولان دانشگاه یاسوج با رویکردی جدید برای احداث و تکمیل مقبره این شهید گمنام دست به کار شدند.

 

 محمود رضا رحیمی رییس دانشگاه یاسوج و حجت الاسلام قاسم مقدم مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان به همراه جمعی از مسئولان این دانشگاه از یادمان این شهید گمنام بازدید کردند.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید گفت:  مقرر شده تا پیمانکار پیشین این پروژه خلع ید شود و پیمانکاری جدید برای این پروژه تعیین گردد.

 
http://www.ghalamedena.ir
 
 حجت الاسلام قاسم مقدم افزود: همچنین مقرر شد که پیمانکار جدید با تمام توان عملیات آماده سازی و تکمیل این پروژه را تا پایان دهه فجر به اتمام رساند تا لااقل دانشجویان و گروههای فرهنگی این دانشگاه بتوانند از فضای روحانی و معنوی این مکان استفاده کافی را ببرند.

 

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد پیمانکار جدید با ساخت و تکمیل محوطه سازی، ایجاد پلکان برای حد فاصل محوطه دانشگاه تا مقبره و همچنین ساخت گنبد عملیات ساخت را سریع و بدون فوت وقت به سرانجام رساند.

 

http://www.ghalamedena.ir

رئیس جدید دانشگاه این بار ضمن انتقاد از طرح اولیه یادمان که بیش از دو سال و نیم از آن گذشته و در دوره رئیس قبلی علی الظاهر تعویض شده بود، این بار از ناتوانی پیمانکار طرح گلایه کرد و تغییر پیمانکار را راه کار اجرایی شدن یادمان شهید گمنام دانست.

محمودرضا رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این مراسم با اشاره به ساخت یادمان شهید گمنام در این دانشگاه، اظهار کرد: برخی بر اساس دلسوزی، پیگیر این موضوع بودند اما لازم است که همه بدانند که تلاش جهت تکمیل پروژه یادمان شهید گمنام دغدغه مسئولان و مدیران دانشگاه بوده و هست.

 

رحیمی تاکید کرد: تکمیل این پروژه از وظایف دانشگاه است که فقط مشکلات اداری تا کنون مانع ادامه کار بوده است.

 

http://www.ghalamedena.ir

وی با اشاره به سوءاستفاده برخی تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی از این موضوع، تصریح کرد: برخی از جریان‌های خاص و به دلایلی سعی در بهره‌برداری از فرهنگ شهید و شهادت به نفع تشکل و یا جریان خود را دارند، به همه آنها تذکر می‌دهم که شهدا را وجه المصالحه مسایل سیاسی نکنند.

 

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: بهره‌برداری سیاسی از «نام» و «فرهنگ» شهدا امر نکوهیده‌ای است که امیدواریم این حرکت زشتی از سوی جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی متوقف شود.

 

رحیمی گفت: مکان‌یابی دفن این شهید در دانشگاه اشتباه بوده و باید در مکان مناسب تری در دانشگاه این شهید بزرگوار به خاک سپرده می‌شد.

وی با اشاره به قصور مسئولان سابق دانشگاه در طراحی نامناسب سازه یادمان و کوتاهی پیمانکار در تکمیل و بهره برداری از این پروژه بیان داشت: پیمانکار قبلی این یادمان خلع ید شده و قرارداد مجددی با پیمانکار دیگری منعقد شده و اگر وضعیت هوا مساعد باشد در مدت کوتاهی تکمیل می‌شود.

 

http://www.ghalamedena.ir

سرهنگ امرالله درفشی در گفت‎وگو با خبرنگاران  با بیان اینکه هر نهادی درخواست شهید می‌کند، موظف است یادمان آن را نیز بسازد، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد یادمان شهید گمنام تدفین شده در این دانشگاه را در مدت کمتر از یکسال احداث کرد.

 

وی با بیان اینکه بیش از چهارسال است که شهید گمنام در دانشگاه یاسوج تدفین شده است، خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه این دانشگاه تعهد ساخت یادمان در محل تدفین این شهید گمنام داشت اما در ساخت این یادمان تعلل می کنند و پس از گذشت بیش از چهارسال هنوز خبری از یادمان نیست.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این اداره کل نمی‎تواند اعتباری بابت این موضوع به دانشگاه اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه نبود اعتبار را  مهمترین مشکل در ساخت یادمان شهید گمنام می‎دانند، این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در کمتر از یکسال به تعهد خود در ساخت یادمان عمل کرد.

 

درفشی تعلل در ساخت یادمان شهدای گمنام را پذیرفتنی ندانست و بیان کرد: خود دانشگاه یاسوج باید پیگیر جذب اعتبار باشد و موضوع ساخت این یادمان را در اولویت قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه در زمان مدیر سابق این دانشگاه، قول دادند که این یادمان را بسازند اما تاکنون عملی نشده است، تصریح کرد: پیگیر تشکیل جلسه‎ای با مدیر فعلی دانشگاه و بررسی علت‎های این تعلل هستیم.

 

رئیس دانشگاه یاسوج  که به خبرنگاران گفته بود یادمان این شهید تا دهه فجر 94 به بهره برداری می رسد در جدیدترین اظهارات خود در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که پیمانکار قبلی ساخت یادمان شهید گمنام در دانشگاه یاسوج خلع ید شد و  با مساعد شدن هوا عملیات تکمیل این یادمان انجام خواهد شد.

 

 این درحالی است که شرایط آب و هوایی در سال جاری به گونه ای نبوده است که نتوان این پروژه را تکمیل و به بهره برداری رساند.

 

و باید منتظر ماند که همچنان مسئولان این دانشگاه به این شهید گمنام خلف وعده خواهند کرد یا کار را به سرانجام می رسانند.

 

دانشگاه یاسوج حدود هفت هزار دانشجو دارد.

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا