نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. اسفند 1394 - 11:15
در حالیکه کارگران واگن پارس، بزرگترین کارخانه خودروی ریلی در خاورمیانه به دلیل مشکلات مالی روزها را به تجمع و اعتراض می گذرانند، فعالان اقتصادی دولت یازدهم قرارداد واردات ۵ هزار واگن از روسیه را امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، به نقل از دیار آفتاب؛ کارخانه واگن پارس فعالیت خود را از سال ۱۳۵۳ آغاز کرد و از سال ۱۳۸۳ از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.

 
این کارخانه با تولید محصولات لوکوموتیو، مسافری بین شهری، مترو، بوژی و باری توانسته بود گوی رقابت را از سایر تولید کنندگان خاورمیانه برباید به لقب بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه را به خود اختصاص داد.
 
اما طبق اظهارات کارکنان این کارخانه حدود دو سال است که هیچ گونه تولیدی نداشته است. برخی علت خوابیدن کارخانه را رکود و شرایط بد اقتصادی می دانستند و معتقد بودند در دوران پساتحریم این مشکلات رفع خواهد شد اما کارخانه های بسیار کوچکتر و کم حجم تر در اراک حتی قبل از تصویب برجام توانسته اند کارگران خود را راضی نگه دارند.
 
واگن پارس اراک توانسته بود به وسیله ارتقای دانش خود واگن های پیشرفته ای تولید کند که کیفیت خوب این واگن ها مشتری های خارج از کشور را هم پای میز قرارداد آورده بود. محصولات این کارخانه ایرانی به کشورهایی چون کوبا، سودان، بنگلادش و حتی چین و سوریه صادر می شد.

له کردن اقتصاد ملی با بستن قراردادهای وارداتی/چرخ اعتدال و توسعه کمر قشر محروم جامعه را شکست
اما این کارخانه حدود دوسال است که در وضعیت بغرنجی به سر می برد به طوری که سفارش جدیدی جذب نکرده است که این مسئله بر روی پرداخت حقوق کارگران این کارخانه تاثیر گذاشت. کارگران امسال در ماه های مختلف از جمله ۵ آبان ماه در محوطه کارخانه و ۸ آذر مقابل استانداری تجمعات زیادی را برگزار کردند.

 
البته این کارگران که حدود ۵ ماه است حقوقی دریافت نکرده اند نیز عصر روز دوم اسفند ماه مقابل مصلی بیت المقدس اراک تجمع کردند.
 
این کارگران با لباس کار کف خیابان مقابل مصلی نشسته بودند و پلیس نیز دقایق اولیه با بستن خیابان همکاری کرد. اما با بالا گرفتن موج اعتراضات خیابان باز شد. اجازه عکس برداری و مصاحبه با این کارگران داده نمی شد. طبق گفته های شاهدان عینی گویا یکی از این کارگران با ماشین های عبوری برخورد کرده و صدمه دیده بود. که با آمدن آمبولانس جمعیت متفرق شد.
 

 

این درحالیست که اخیرا دولت یازدهم در قراردادهای پسا برجام خود، ۵ هزار واگن باری از روسیه وارد بازار کرد. که طبق نظر کارشناسان این واردات کورسوی امیدی را که مدیران واگن پارس از بستن قراردادها در دل داشتند را نیز از بین برد.
 
محمد حسن آصفری دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اراک امروز؛ در خصوص خرید ۵ هزار واگن از کشور روسیه گفت: این اقدام دولت در این شرایط خلاف اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

آصفری با اشاره به اینکه این اقدام دولت، بی تدبیری بوده اظهار کرد: این در حالی است که شرکت واگن پارس اراک به عنوان بزرگترین تولید کننده واگن خصوصا واگن باری در کشور مطرح و فعال است.

وی ادامه داد: شرکت واگن پارس اراک این توان را دارد،واگن باری با برند روز را تولید کند چه لزومی دارد که دولت به خودش اجازه دهد در این شرایط از روسیه واگن خریداری کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز کارخانه واگن پارس اراک به دلیل نداشتن مشتری با تعطیلی مواجه شده است ادامه داد: حتی این کارخانه چندین ماه حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است.

آصفری با بیان اینکه این کارخانه توان تامین نیازهای داخلی را دارد بیان کرد: این کارخانه هم اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

دولت مدبرانه تر عمل کند/قرارداد لغو نشود وزیر راه و شهرسازی استیضاح می شود
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این اقدام دولت قابل قبول نیست و کار نسنجیده ای است افزود: در واقع اگر دولت بخواهد بعد از برجام با تولید گنندگان به این گونه برخورد کند روز به روز شاهد تعطیلی و اخراج کارکنان خواهیم بود، دولت باید مدبرانه تر اقدام کند.

وی ادامه داد: دولت اگر بخواهد این اقدام را انجام دهد استیضاح وزیر راه و شهرسازی را در مجلس دنبال خواهیم کرد و مجلس در مقابل این نوع اقدام و برخورد دولت با تولید کنندگان،کوتاه نخواهد آمد.

آصفری خاطرنشان کرد: اگر دولت هرچه زودتر نسبت به لغو این قرارداد  اقدام نکند نسبت به استیضاح وزیر راه و شهرسازی اقدام خواهیم کرد.
 
فعالیت شرکت واگن پارس اراک با ۳۰ درصد ظرفیت
چندی پیش محمدی مدیر شرکت واگن پارس اراک گفت: واگن پارس اراک علی رغم ظرفیت ها و قابلیت های متنوع  در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

محمدی با اشاره به اینکه واگن پارس به عنوان اولین شرکت در زمینه ساخت واگن در کشور فعالیت داشته اظهار کرد:اولین سری از واگن های مترو تهران توسط این شرکت ساخته شد و در گذشته نیز در زمینه ساخت انواع  لوکوموتیوباربری و مسافری فعالیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه تمام قطعات مورد استفاده در واگن ها توسط خود شرکت طراحی می شود افزود: هم اکنون بر اساس قرار داد، ساخت ۳۷ دستگاه مسافربری و صد دستگاه واگن مترو توسط شرکت واگن پارس در حال ساخت است و کلیه مراحل ساخت واگن و تجهیزات داخلی واگن ها توسط خود شرکت انجام می شود.

محمدی خاطر نشان کرد: این شرکت توانایی ساخت تمامی سفارشات در زمینه ساخت واگن ها را دارد و امیدواریم در این راستا حمایت های لازم صورت گیرد.

چتر حمایتی دولت یازدهم بر سر دلالان فرصت طلب
یکی از دلایل کمبود نقدینگی در این شرکت و معوق ماندن حقوق کارگران مسدود شدن حساب های مالی کارخانه از سوی اداره مالیات استان مرکزی است. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که در چند سال اخیر مالیات این کارخانه ده برابر افزایش یافته که کارخانه را با مشکلات مالی روبه رو کرده است.

سوال مهم این است که با وجود بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه در ایران چرا مسئولان دولت تدبیر و امید اقدام به واردات ۵ هزار واگن از روسیه کرده است ؟ آیا این اقدام شکستن کمر تولید کننده های داخلی نیست؟ آیا این واردات بر خلاف سخنان صریح مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی و اعتلای اقتصاد مقاومتی نیست؟

سودهایی که از قبال قرارداد های واردات واگن از روسیه به حساب برخی از تجار می رود می توانست جیب های چند کارگر در کارخانه های ایران را در شب های نزدیک به عید خالی نگذارد؟ کدام افرادی از کنار این قراردادها سود می برند که این طور کارگران را آواره استانداری و فرمانداری کرده اند؟ آیا این افراد طعم ۵ ماه بی حقوقی را چشیده اند؟
 
انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا