نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. فروردين 1395 - 12:10
بالاخره وعده‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عملی شد و در یک حرکت اثربخش نخستین نهال گل محمدی در اراضی 100 هکتاری دهنوی یاسوج غرس شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، سه شنبه 17 فروردین با حضور مقامات ارشد بخش کشاورزی این استان و در میان استقبال کشاورزان منطقه دهنوی یاسوج، فاز نخست 100 هکتاری احداث بوستان گل محمدی آغاز شد.

اتفاقی که یکی از وعده‌های جعفر گوهرگانی از یک سال قبل بود و امروز بعد از رایزنی‌ها، تحقیقات و آماده‌سازی زیرساخت‌ها عملیاتی شد تا آنگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، این استان در یک بازه چند ساله قطب تولید این طلای معطر در کشور شود و از قبل آن دردهای کهنه بیکاری و درآمدهای پایین خانوارها تا حدی درمان شود.

یک هزار هکتار گل محمدی با مزایای شرکت نفت گچساران برابری می‌کند

گوهرگانی، تمرکز روی توسعه باغات گل محمدی را با توجه به شرایط بسیار خوب استان برای رویش این گیاه، زودبازدهی، درآمدزا بودن و بازار خوب آن با اشتغال ناشی از شرکت نفت گچساران و یک پتروشیمی بزرگ مقایسه می‌کند و ادامه می‌دهد: اشتغال و مزایای کاشت یک‌هزار هکتار باغ گل محمدی با اشتغال ناشی از صنعت نفت در این استان برابری می‌کند.

 

120 فراورده مهم از گل محمدی حاصل می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه 120 تا 200 محصول و فراورده مختلف از گل محمدی امروزه در دنیا کاربرد دارد گفت: با وجود 2 شرکت گیاهان دارویی در این استان، محصول گل محمدی کشاورزان خرید تضمینی می‌شود.

وی، علاوه بر اشتغال، رونق تولید و درآمدزایی، مزایایی چون رونق گردشگری، تلطیف هوا، کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب را از جمله کاشت باغات گل محمدی می‌داند.

در تولید نهال گل محمدی خودکفا می‌شویم

شهرام عسکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در همین زمینه می‌گوید: امسال با توجه به شروع این طرح، نهال مورد نیاز را از استان‌های اصفهان و مرکزی تأمین کردیم ولی برنامه‌ریزی لازم برای تولید نهال گل محمدی در نهالستان‌های داخلی همین استان انجام شده و از سال‌های بعد، نهال تولیدی همین استان غرس خواهد شد.

عسکری افزود: تاکنون بیش از 10 هزار نهال گل محمدی تأمین و به تدریج در اختیار کشاورزان علاقه‌مند قرار می‌گیرد.

وی معتقد است: گل محمدی درآمدزایی و اشتغال بالایی دارد و با کمترین هزینه‌ها و حمایت‌ها می‌شود بخش زیادی از اراضی این استان را زیر کشت این گیاه مهم برد.

حاتمی یکی از بهره‌برداران منطقه دهنو در این زمینه گفت: مردم این روستا حدود 100 هکتار زمین دارند که با اجرای این طرح بعید به نظر می‌رسد جوان بیکاری در منطقه دهنو پیدا شود.

عباسی از دیگر افراد این روستا با بیان اینکه خودم فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستم، گفت: با حمایت‌های جهاد کشاورزی بسیار امیدوار شدیم تا صاحب شغل و درآمد شویم و از این وضعیت بسیار بد درآمدی خارج شوند.

 بویراحمد، پیشتاز احداث بوستان گل محمدی

منوچهر محمدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد نیز در این آیین گفت: خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات آسمانی موجب تغییر سیاست‌های بخش کشاورزی در این شهرستان شده ه طوری که تمرکز اصلی ما روی توسعه باغات دیم است.

وی، شهرستان بویراحمد را پیشتاز در احداث باغات گل محمدی دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال در گام نخست، 150 هکتار از اراضی مستعد شهرستان بویراحمد به غرس نهال گل محمدی اختصاص یابد.

امور اراضی تمام قد حامی سیاست‌های تولیدی بخش کشاورزی است

الیاس تاج‌الدینی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه با بیان اینکه اراضی شیبدار مستعد این استان برای توسعه باغات و افزایش تولید محصولات کشاورزی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: اراضی مستعدی در سه منطقه چم‌خانی، کاکان و دهنو در شهرستان بویراحمد شناسایی شدند که طرح احداث بوستان گل محمدی برای نخستین بار در این مناطق اجرا و در فازهای بعدی توسعه پیدا می‌کند.

تاج‌الدینی تأکید کرد: با تمام قوا، از سیاست‌های بخش کشاورزی و متولی ارشد آن حمایت می‌کنیم و آماده واگذاری اراضی شیبدار به کشاورزان و باغداران هر منطقه هستیم.

ارزش اقتصادی هر کیلو اسانس گل محمدی 30 میلیون تومان است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، زواره آزادپور نیز در این آیین گفت: گل محمدی بعد از سه سال به بار می‌نشیند و گیاهی بسیار کم‌توقع و مقاوم به خشکی و شوری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در هر هکتار باغ آبی گل محمدی بیش از 2 هزار کیلو گرم گل تولید می‌شود که در شرایط دیم با بارندگی بیش از 400 میلی متر در این استان عملکردی بیش از یک هزار کیلوگرم  در هکتار خواهد داشت.

آزادپور ادامه داد: از هر چهار هزار کیلوگرم گل محمدی، یک کیلوگرم اسانس به دست می‌آید که بیش از 300 میلیون ریال ارزش اقتصادی دارد.

وی ارزش اقتصادی این طلای معطر را بالا خواند و خاطرنشان کرد: عرقیات، گلاب‌گیری، صنایع تبدیلی، فراورده‌های دارویی و بهداشتی و حتی تفاله گل محمدی نیز دارای ارزش اقتصادی است.

حمایت‌های جهاد کشاورزی از باغداران گل محمدی/ ضرورت عزم واحد مسئولان

با این وجود به نظر می‌رسد اقدام عملی سازمان جهاد کشاورزی در شروع یک راه مهم و اقتصادی نیازمند عزمی واحد و منسجم برای استمرار و تقویت است که اگر این حرکت در نطفه خفه نشود، سهم کشاورزی از اشتغال پایدار و درآمدزایی خانواده‌های این استان افزایش چشمگیری یابد؛ موضوعی که جعف گوهرگانی می‌گوید: برای آن برنامه چهار ساله ریخته است تا سطح باغات گل محمدی را از صفر به بیش از 2 هزار هکتار برساند.

در حال حاضر تأمین نهال، حفر گوده، واگذاری اراضی شیبدار و منابع ملی، ارائه مشاوره‌های علمی و مسائلی از این دست حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از باغداران و کشاورزان مشتاق این طرح است؛ طرحی که از حمایت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز برخوردار است.

سطح زیر کشت گل محمدی در کل کشور حدود 14 هزار هکتار است که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بهترین شرایط تولید گل محمدی است و امروز در حرکتی ماندگار، فاز نخست 100 هکتاری این محصول مهم احداث و غرس شد.

 
 
 
انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی