نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. خرداد 1395 - 16:44
بازداشت یک خبرنگار خانم در یاسوج در حالی مورد توجه رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی استان و کشور قرار گرفت که فرمانداری بویراحمد با انتشار بیانیه ای بازداشت این خبرنگار خانم را تکذیب نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، هفته گذشته و در اولین شب ماه مبارک رمضان خبری مبنی بر بازداشت یک بانوی خبرنگار در یاسوج  روی خروجی چند سایت خبری قرار گرفت. این خبر به سرعت در بین فعالان شبکه های اجتماعی پخش شده و مورد توجه واقع شد.

 

پس از این یک سایت خبری با تایید این خبر در اعتراض به این بازداشت  نوشت: خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان... ». اینها برخی از اظهارات و شعارهای دکتر حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود بود که انتظار می رفت در عمل از وی و کارگزاران ایشان در استان ها و شهرستان ها این رویه را شاهد باشیم. حسن روحانی در اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات نیز گفت: منتقدان و مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود. اما هفته گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فضای بسته مطبوعات این استان فرماندار شهرستان بویراحمد با شکایت از یک خبرنگار خانم، او را به زندان فرستاد تا اولین شب ماه مبارک رمضان را در زندان سپری کند و سپس از طرف فرمانداری با یک سایت محلی هم سو با خود مصاحبه ای منتشر شد و قرائن حاکی از این بود که از اقدام خود احساس خرسندی و غرور می کنند.

در ادامه این مطلب آمده: داستان زندانی شدن این بانوی خبرنگار از آنجا شروع شد که بعد از انتخابات مجلس دهم و پس از اعتراضاتی نسبت به انتخابات در این حوزه، سید کاظم نظری فرماندار بویراحمد در سخنانی قبل از آن که صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تایید شود، ضمن تایید انتخابات، آن هایی که نسبت به نتیجه انتخابات معترض بودند را به خدا واگذار کرد. سخنانی که با فضای موجود می توانست باعث تحریک هواداران کاندیدهای غیرپیروز شود.

 

در بخش دیگری از این خبر آمده : پس از این اظهار نظر توسط فرماندار بویراحمد، سایت "عصر دنا" در تحلیلی بر انتخابات شهرستان بویراحمد و دنا، یاداشتی به عنوان"چرا آرای حوزه انتخابیه "بویراحمد و دنا" بازشماری شد؟/ پشت عینک آفتابی آقای فرماندار چه می گذرد!  در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد. یاداشتی که البته می توانست منظورش را بهتر از این برساند و به نظر می رسد که نویسنده در آن کمی سهل انگاری نیز کرده است تا جایی که فرمانداری بویراحمد جوابیه ای صادر نمود و مدیر مسول سایت عصر دنا بر اساس وظیفه جوابیه فرمانداری را در سایت خود  منتشر کرد.  این داستان تا دستگیری و زندانی شدن مدیر مسول پایگاه اطلاع رسانی عصر دنا ادامه پیدا کرد.

 

هم چنین بازداشت این خبرنگار خانم در یاسوج مورد توجه برخی از رسانه ای استان و فعالان شبکه های اجتماعی قرار گرفت. برخی از این رسانه ها با انتقاد از فرماندار نوشتند: به عنوان یک خبرنگار حرف های دکتر روحانی را دوباره به شما یادآور می شویم که گفت:- این افتخار دولت است و در هیات وزیران به مسئولان گفته‌ام که نباید شکایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه باشد. می‌بینید که امروز انتقاد صریح می‌کنند و این حق آنهاست»

 

و نوشتند : آیا این سخنان برای شما آشنا نیست؟ مگر نه اینکه شما فرماندار این دولت هستید؟ آیا شایسته نبود از شما به عنوان یک مدیر به نصحیت، تذکر و تعامل بسنده کنید به جای زندانی کردن یک خبرنگار دانشجوی دختر آن هم در اوج فصل امتحانات و در اولین شب ماه مبارک رمضان، ماه رحمت خدا؟

 

در بخش دیگری از این مطالب هم آمده بود: اجازه دهید از این اقدام شما تعجب کنیم آن هم شخصیتی چون شما که خوشبختانه مدال جانبازی نیز بر سینه دارید و سلامتی خود را صرف دفاع از آرمان ها و ناموس ملت کرده اید اما اجازه دادید تا با شکایت شما ناموس خانواده ای را به زندان بفرستند که خدا می داند این بانو به دلیل این پرونده و زندانی شدن در آینده دچار چه مشکلاتی شود. شکایت، بازجویی و  زندانی کردن خبرنگارانی که به هیچ مزد، بیمه، شغل و  پولی شبانه روز زحمت می کشند تا درد مردم را بیان کنند و فعالیت شما و دیگر مسولین را انعکاس دهند قطعا مورد رضایت اکثر مسولین نبوده و نیست.  قشر خبرنگار با تمامی مشکلاتی که دارند قطعا در جامعه مظلوم واقع شده اند لطفا اگر در رفع دغدغه های معیشتی و نیز بهره مند کردن آنان از آزادی های قانونی و حقوق صنفی، شرایطی فراهم نمی آورید تا این عزیزان با امید و پویایی بیشتری، استان را در رسیدن به افق توسعه و آبادانی یاری کنند حداقل سنگ اندازی نکنید.

 

بیانیه فرمانداری بویراحمد

 

پس از بازتاب این اخبار در رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی در استان فرمانداری بویراحمد با انتشار یک بیانیه در مورد این اتفاق  توضیحاتی داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در ماده سی “قانون مطبوعات” آمده است؛ انتشار هرنوع مطلب مشتمل بر تهمت یا افترا، فحش و الفاظ رکیک یا نسبتهای توهین آمیز و نظایرآن نسبت به اشخاص ممنوع است و مدیرمسئول جهت مجازات به محاکم قضایی معرفی می گردد، همچنین در تبصره یک همان ماده آمده است: در موارد فوق شاکی (اعم ازحقیقی یا حقوقی) می تواند برای مطالبه خساراتی که از نشر مطالب مذبور بر او وارد آمده است، به دادگاه صالحه شکایت نموده و دادگاه نیز مکلف است نسبت به آن رسیدگی و حکم متناسب را صادر نماید.

حال با همه‌ی تفاسیر، مگر می شود در جامعه ای که سرشار از قوانین و مقررات عمومی است راه گریزی برای تخلف و یا سرپیچی آشکار از قانون وجود داشته باشد؟

 

بعد از اتمام انتخابات درحوزه بویراحمد و دنا و تایید نهایی آن توسط شورای محترم نگهبان و بر اساس قانون، همه باید پایبند به قانون بوده و در صورت تخطی و نافرمانی می بایست تحت پیگرد قانونی قرار گیرند چرا که قانون برای همه یکسان می باشد، حال چگونه است که عده‌ای با منافع جناحی و یا حتی شخصی برای رسیدن به خواسته‌های نامشروعشان همچنان اصرار بر مواضع خودشان مبنی برتخلف درانتخابات داشته و دارند و بر طبل فتنه می کوبند؟ آیا این خود عین فتنه نیست؟

در حالی که همه رسانه های استان در اقدامی قابل تحسین در جهت همدلی و همزبانی با منویات مقام معظم رهبری گام برداشتند، مدیریت پایگاه خبری عصردنا در ایام بعد از انتخابات در اقدامی عجیب و به دور از شان و رسالت حرفه‌ای مطبوعاتی و با هدف تشویش اذهان عمومی اقدام به نشر اکاذیب و تهمت و افترا به مجریان برگزاری انتخابات نموده و به جای عذرخواهی و پشیمانی، مجموعه فرمانداری بویراحمد را تهدید به شانتاژهای رسانه ای نمود.

 

با توجه به اینکه مطالب منتشر شده در گزارش فوق واقعیت ندارد و اینکه سایت عصردنا تاکید بر فتنه گری و تفسیر به رای پیرامون انتخابات و زیرسوال بردن نظر شورای نگهبان و مجموعه وزارت کشور را داشت، این فرمانداری بنا بر حق قانونی خود مبادرت به شکایت قضایی کرد که دادگاه صالحه برای مدیر سایت مذکور قرار بازداشت صادر کرد که این فرد با قرار وثیقه آزاد و هیچ گونه بازداشتی صورت نگرفت.

نشر اکاذیب به جهت تاثیر در افکارعمومی، پیامدهای مخربی را به دنبال خواهد داشت و می تواند مردم را به نظام و حکومت بدبین کند. لذا توصیه می شود تمام صاحبان قلم و رسانه های استان نسبت به مطالعه قوانین جاری علی الخصوص قانون مطبوعات بازنگری داشته و خود را مقید و پایبند به آن بدانند.

 

پیگیری صبح زاگرس پیرامون جوابیه فرمانداری

با توجه به ادعای مسئولان عصر دنا مبنی بر بازداشت بانوی مدیرمسئول این سایت و از طرفی ردِ این ادعا توسط بیانیه فرمانداری، صبح زاگرس این موضوع را مورد بررسی قرار داد. بررسی خبرنگار ما نشان داد بانوی یاد شده به دادگاه احضار شد و برای وی قرار بازداشت صادر شده اما این خانم خبرنگار به دلیل کمبود وقت به موقع نتواسته ضامن پیدا کند و بنابراین شب اول ماه مبارک رمضان را در بازداشت به سر برده و فردای آن روز توسط یک ضامن آزاد شده است.

 

امید است مدیران در کهگیلویه و بویراحمد با سعه صدر بهتری نسبت به نقد رسانه ها برخورد نمایند و با اولین انتقاد از آن ها از کوره در نروند. مدیران، سازمان و ادارات مختلف می توانند از حق قانونی خود برای جوابیه استفاده کنند و پاسخ انتقادات را بدهند. این موضوع بسیار بهتر از برخورد قهری با رسانه ها و افکندن فضای ترس و وحشت در بین آن ها برای جلوگیری از انتقاد از آن ها است.

 

البته رسانه ها نیز باید نسبت به انتشار مطالب نهایت بررسی و دقت را انجام داده و مراقب حفظ آبرو و شخصیت افراد، شخصیت ها و مسئولان نیز باشند. امید است موضوع پرونده این خبرنگار خانم و پرونده های دیگری از این دست با فضای بهتری حل شده تا دیگر شاهد چنین مواردی در استان  نباشیم.

صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی