نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. مرداد 1395 - 10:54
پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بوده برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد که هنوز بعد از 11سال نیمه کاره ،رهاشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد که هنوز بعد از 11سال نیمه کاره ،رهاشده است.

 

هنوز یادمان نرفته است که پروژه بی جان و نیمه راکدی به نام پل سوم بشار بر روی رودخانه خروشان بشاریاسوج در گذشته نچندان دور کلنگ زنی شد تا شاید با تکمیل آن گره کور ترافیکی شهر یاسوج تا حدودی برطرف شود اما بعد از 11 سال روزی نیست که یکی از سایت های خبری استان خبر از وضعیت دردناک این پل را انتشار ندهد.

 

 

 این پل در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی و پارک غدیر قرار دارد  که در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

 

شهر زیبای یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، با طبیعت منحصر به فرد خود وبا داشتن منابع طبیعی خدادادی به عنوان یک شبه جزیره در جنوب کشور میان دو رودخانه پر آب بشار و مهریان قرار گرفته است که می توان با ساختار حرمی شکل آن، یک منبع درآمدی مناسب در جذب توریسم و سرمایه گذار را داشته باشد.

  

کمر خمیده پل سوم بشار کی صاف می شود 

بعد از سرکار آمدن سید موسی خادمی استاندار دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد و پست دادن به نیروهای بومی برای از بین بردن معارضات پروژه های عمرانی ،پروژه پل سوم بشار دوباره در یک پیچ تاریخی دیگر گیرد افتاد و اتمام یا به بهره برداری آن باز هم در بروکراسی اداری و معارضات اجتماعی گیرکرد.

 

 معارضاتی که به گفته نیک اقبال معاون عمرانی استاندار، باید به شیوه ای دیگر حل و فصل و ساختار پل سوم بشار به خاطر ازدیاد ترافیک بالا باید با فاز دیگری شروع شود.

 

با این حال این پل نه تنها این پل پس از یک دهه به بهره برداری نرسیده بلکه برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده است به گونه ای که پایه های اصلی و شمع های نگهدارنده پل به کلی نابوده شده اند.

 

 نگاه صابری منشی برای ایجاد پل جدید

اما باز هم نگاه و استراتژدی مدیران دولت تدبیر عوض شد و راه نرفته صابری استاندار پیشین را دولتمردان دولت یازدهم در پیش گرفتند و شروع به برنامه ریزی برای اجرای پل چهارم بشار در چم گنجشکی و چسپیده به بلوار رجا برای اتصال به بیمارستان امام سجاد(ع) گرفتند.

 

شهر جوان یاسوج که امروز در گیر و دار ترافیک در دو سمت ورودی های خود بر روی رودخانه پر متلاطم بشار مواجه است، دچار یک تزلزل خاص در ایجاد پل های متصل کننده دو طرف شهر شده که شاید این موضوع در طولانی مدت یک خطر جدی برای این شهر باشد.

 

در همین زمینه استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از روند کُند اجرای پل سوم بشار گفت: اگر وضعیت به همین منوال به پیش رود این پل به بنایی تاریخی تبدیل خواهد شد.

 

ناراضی ام؟

سید موسی خادمی در حاشیه بازدید از طرح‌های عمرانی شهر یاسوج با بیان اینکه عمران شهری و تجهیز زیرساخت‌های شهرهای استان از اولویت برخوردارند، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر پروژه‌های خوبی در حوزه عمران شهری در شهر یاسوج آغاز شده که با بهره‌برداری از آنها بخش زیادی از مشکلات شهروندان و میهمانانی که به این شهر می‌آیند برطرف می‌شود.

 

مسئول ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی شهر یاسوج موضوع گره‌های ترافیکی و کمبود پل ارتباطی بر روی پل بشار است که به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل شده است.

 

بنایی تاریخی جدید در یاسوج

خادمی با اشاره به راکد ماندن 10 ساله پل سوم بشار بیان کرد: با راه‌اندازی این پل بخش زیادی از مشکلات ترافیکی شهر یاسوج برطرف خواهد شد که متاسفانه به دلیل طولانی شدن روند ساخت پل سوم بشار این پروژه در حال تبدیل شدن به بنایی تاریخی است و نیمه‌کاره رها شدن این پروژه حساس چندان خوشایند نخواهد بود.

 

درد دل های پل سوم بشار با هیئت دولت

اما جای سئوال اینجاست تا کی مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد تمامی بار ترافیکی و عبور و مرور ورودی شهر یاسوج در جنوب این شهر را بر کمر دو پل پیر شده این شهر خواهند گذاشت.

 

سید حسین کاظمی  مدیرکل دفتر فنی استانداری در  پاسخ به این سؤال که دلیل عدم رضایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی این استان از روند ساخت پروژه پل سوم بشار به چه دلیل بوده است، اظهار کرد: این مسئولان حق دارند که نسبت به روند ساخت پروژه نگران باشند چرا که ضعف در عملکرد پیمانکار دیده می‌شود.

 

خلع یدهای پشت سر هم و تکمیل نشدن یک پل

 مدیرکل دفتر فنی استانداری بیان کرد: در این میان ناتوانی و ضعف پیمانکار را به وضوح می‌بینیم و اگر یادتان باشد در بازدید چند ماه پیش نیز به صراحت اعلام کرم این پیمانکار چنین پروژه‌ای را به سرانجام نمی‌رساند.

 

پیمانکار ضعیف است؟!

 وی با بیان این که پروژه پل سوم بشار یکی از آسان‌ترین پروژه‌هایی است که پیمانکار برای تکمیل آن هیچ مشکلی ندارد، اظهار کرد: به غیر از بتن‌ریزی و مخلوط‌ریزی چه کار دیگری دارد که این پروژه را سخت تصور کنیم.

 

 کاظمی یکی دیگر از مشکلات پروژه پل سوم بشار را برآورد نادرست دانست و گفت: برآورد اعتبارات این پروژه مطالعه شده نبوده است.

  

خلع ید پیمانکار در حال بررسی

پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در اولین نشست شورای ترافیک استان نیز با ابراز نارضایتی از این پروژه گفت:این پروژه در حال حاضر راک بوده و شاید در آینده ای نزدیک خلع ید پیمانکار این پروژه کلید بخورد.

 

وی با بیان اینکه مشکل ترافیک مرکز استان امروز بیش از گذشته فشار بر روی مسئولان می آورد، تصریح کرد: بر اساس تدابیر ویژه ای که اتخاذ خواهد شد یک سانس از این پل تا پایان سال به بهره هبرداری خواهد رسید.

 

خبرهای خوشی از پل بشار نیست

سید محمد کاظم نظری فرماندار بویراحمد از پروژه‌های مهم عمرانی در شهرستان بویراحمد را پل سوم بشار عنوان کرد و گفت: متاسفانه وضعیت کنونی این پروژه رضایت‌بخش نبوده و هم اکنون پروژه سوم بشار راکد بوده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک نتیجه مطلوبی حاصل شود.

 

ماده 180؟!تعلق نگرفته!

رئیس شورای اداری شهرستان بویراحمد عنوان کرد: یکیاز دلایل راکد بودن پروژه سوم بشار عدم تخصیص اعتبارات ماده 180 بوده که پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام خواهیم داد تا هرچه سریع‌تر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

 

اما باز هم این پل بعد از 12سال اندکی نیمه رها و راکد ماندن باز هم در حاشیه رفته است و کاری اصولی برای اتمام ان نمی شود.

 

هرچند که در روزهای آینده با منتظر سفر هیئت دولت به استان باشیم، باید به مسئولان امر گوشزد کرد که مطالبه گری در مورد مشکلات مردم از جمله پروژه های مهم عمرانی بویژه پل سوم بشار باید در اولویت قرار گیرد، شاید درآینده ای نزدیک خودروی رئیس جمهور بخواهد از روی این پل بگذرد.

 پل سوم بشار به طول130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است وداری دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متراست که تاکنون 35 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف آن متوقف شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی