نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. اسفند 1395 - 9:00
روستای گردوه یکی از زیباترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد واقع در 45 کیلومتری شهر یاسوج با بیش از 100خانوار قرار دارد.

به گزارش سرویس روستاگردی پایگاه خبری چهارفصل، روستای گردوه یکی از زیباترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد واقع در 45 کیلومتری شهر یاسوج با بیش از 100خانوار قرار دارد که مردم این روستا اکثرا باسواد و دارای زندگی ساده و بی آلایش روستایی هستند.

 

اهالی روستای گردوه از طایفه باشرانی هستند. باشراني ها كه يكی از طوايف مستقل ايل بويراحمد اند که در كتاب جمعيت و شناسنامۀ اسلات كهگيلويه جزء طوايف متفرقه و وابسته به كی گيوی بويراحمد سفلی به حساب آمده اند.

قسمت عمدۀ آن ها ساكن "گرده وه" و "بتاری" هستند، خانوارهایی از اين طايفه در " كلوری " بختياری، "خنگ پيرسوز" و اسلام آباد رستم ممسنی و بيضای فارس و كاكان زندگی می كنند. جد باشراني ها محمد صالح نام داشته و دارای هشت پسر بوده است.

پاییز مملو از ترکیب رنگ های گوناگون و زیباست، مردمان طبیعت دوست دیارمان این روزها آخر هفته ها را در دل کوه پایه های زاگرس به استراحت و تفریح می گذرانند، یکی از نقاط هدفی که برای گردشگری این روزها مورد توجه هم استانی هایمان قرارگرفته است روستای زیبای گردوه است.

روستای گردوه از شمال به روستای ساران و از جنوب به روستای لیشکان و از شرق به روستای دروهان واز غرب به روستای چیتاب منتهی می شود.

این روستا در کنار یک تنگه واقعه شده که این تنگه درای قدمت تاریخی، فرهنگی و جاذبه سیاحتی تفریحی دارد.

گذشتن رودخانه از نزدیکی این روستا و قرار داشتن در دامنه های زیبای کوهستان وطبیعت این روستا را زیبا و دوست داشتنی کرده است.

در این روستا مقبره متبرکه ای به نام مرد خدا (ع) وجود دارد که اهالی منطقه احترام زیادی برای این امام زاده قائل هستند.

در کنار مقبره این امام زاده قبور شهدای این روستا قرار دارد.

 

یکی از جاذبه های تاریخی روستای گردوه قلعه دختر است که به خاطر امنیت ساکنانش در ارتفاع بسیار بلند و بلندای کوه ساخته شده بوده و با همین نیت تخریب شده است.

 

نکته جالب این است که در همان ارتفاع، مکانی برای ذخیره آب و نگهداری حیوانات ساخته بودند که تنها خرابه های آنها بجا مانده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی