نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. خرداد 1396 - 11:49
گرانی اجناس اساسی در ماه رمضان امان مردم را بریده وبه جای اینکه در این شهر رنگ و بوی ماه رمضان شهروندان را سر ذوق بیاورد گرانی اجناس حس و حال معنوی ماه رمضان را از فکر مردم برده است.

به گزارش سایت خبری چهارفصل دهه اول ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی، سپری شده است و یاسوجی ها ذهن و روح خود را فارغ از هر گونه کاری به ضیافت این ماه الهی معطوف کرده اند.

فراهم آوردن مایحتاج زندگی در این ماه پر خیر و برکت همیشه دغدغه‌ای بوده برای شهروندان یاسوجی و شیرینی آن را به کام اقشار کم‌درآمد و متوسط این شهر تلخ کرده است.

گرانی های اخیر دربازار، این روزها علاوه بر غافلگیری مردم سفره آنان را نیز بیش از پیش کوچک کرده است وشهروندان یاسوجی نگران ادامه راهی هستندکه یک سوم آن را پیموده اند، هر چند قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نیز به صورت آشکار و پنهان شیب ملایمی در افزایش قیمت برخی اجناس مصرفی در این شهر دیده می شد.

برخی معتقدند تمرکز دولت برکاهش نرخ تورم و بی توجهی به نرخ رکود عامل اصلی گرانی های اخیر رخ داده در بازار است، برخی نیز معتقدند بی برنامگی عامل بروز مشکلات کنونی است؛ اما دراین میان آنچه اهمیت دارد کاهش هر روزه قدرت خرید مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان است.

شنیدن اخباری از گرانی مرغ، گوشت،خرما، میوه جات،برنج و غیره در ماه رمضان با وجود اینکه برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها را داده بودند؛ نگرانی های عمده ای را برای مردم موجب شد تا جایی که برخی دیگر اقدام به خرید نمی کنند.

یکی از شهروندان یاسوجی که برای خرید به مغازه میوه فروشی در مرکز شهر مراجعه کرده از افزایش قیمت ها گلایه می کند و می گوید: همین‌طور که ملاحظه می‌کنید، قیمت ها طوری نیست که همه مردم بتوانند قدرت خرید داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه من کارمندم قدرت خرید خیلی از این اجناس را ندارم چه برسد به کارگر ساده ای به نان شب خود محتاج است.

قیمت انواع میوه در بازار بر حسب کیلو بین 5 تا 20 هزارتومان عرضه می شود و در میدان شهدای یاسوج (فلکه ساعت) میوه درجه یک زردآلو 15 هزارتومان، گلابی 20 هزارتومان، انگور یاقوتی 12هزارتومان، پرتقال 8 هزارتومان، هلو12هزارتومان، گیلاس 15 هزارتومان، سیب درختی شش هزار و 500 تومان، هلو12هزارتومان، و هر عدد آناناس 15هزارتومان به فروش می رسد.

 
 
 

همچنین میوه فروشی در گفتگو با خبرنگار سایت چهارفصل گفت: کسی که پول داشته باشد جنس مرغوب می خرد اما در ماه رمضان بازار به نسبت ضعیف تر شده است. در صنف میوه فروشی به نظر بنده قیمت ها به نسبت قبل از ماه رمضان ارزانتر شده است.

 

به هر حال اگر این روزها خودتان هم گشتی در بازار یاسوج بزنید تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را در نرخ اجناس قابل‌عرضه مشاهده خواهید کرد، خرما تا کیلویی 15هزار تومان می رسد و حبوباتی همچون عدس،لوبیاچیتی و چشم بلبلی ،لپه،نخود،دال عدس،و نیز کشمش پلویی 6هزارو 500 تا 12 هزارتومان در بازار این شهرعرضه می‌شود.

قیمت هرکیسه برنج دانه بلند در بازار گچساران از 49 تا 60 هزارتومان، برنج محلی از پنج هزار و 500 تومان تا 1012 هزار تومان می رسد.

 
 

همچنین یکی از قصاب های شهر یاسوج در گفتگو این سایت خبری عنوان کرد که گوشت را باید کیلویی 28 و 500 تومان بخریم از توزیع کننده و در بازار با توجه به نرخی که اصناف داده اند باید 25 هزار تومان بفروشیم.

وی افزود: ما باید از جیب خودمان یه چیزی هم بزاریم بجز کرایه مغازه و آب و گاز و برق.

قیمت انواع تره بار، سبزیجات با قیمتی بالاتر از 10 روز پیش در بازار به فروش می رسد.

همچنین یکی از سبزی فروش های شهر یاسوج از قیمت خرید بالای انواع سبزی از توزیع کننده ها گلایه می کرد و گفت: امروز در بازار قیمت سبزی خورشتی 2 هزار تومان و سبزی خوردنی 3 هزار تومان است.

این سبزی فروش بیان کرد که فروش سبزی در این 10 روز اول ماه رمضان نسبت به قبلا افت کرده است.

این اوصاف برچسب کالاها حکایت از سیر صعودی قیمت ها در بازار دارد وگرانی شامل حال کالاهایی که در ماه مبارک رمضان در سبد غذایی خانوار قرار می گیرد تا اجناسی که هیچ ربطی به این ماه ندارند نیزشده است.

قیمت مرغ که طبق معمول نوساناتی را به همراه دارد و با قیمتی معادل 7 هزار و 900 تومان در حال پرکشیدن از سفره های افطار اقشار ضعیف و کم درآمد شهر است.

یکی از فروشندگان مرغ یاسوجی گفت: قیمت مرغ نسبت به قبل از ماه رمضان 300 تومان گرانت تر شده است و برای این کار که عده ای بیشتر از گوشت مرغ استفاده کننده تا 700 تومان مرغ را زیر قیمت بازار به مشتریان عرضه می کنم.

 

در بازار امسال قیمت زولبیا و بامیه به 10 هزار و 500 تومان در یاسوج رسیده و گویی زولبیا و بامیه به جای اینکه در ماه مبارک رمضان کام مردم را شیرین کند موجب دلزدگی شهروندان نیز شده است.

از شیرینی فروشی جویای بازارش شدم و گفت روزانه 80 تا 90 کیلو زولبیا و بامیه می فروشد و بازار خوبی دارد این روزها.

 
 
 

دیدگاه‌ها

باید احسنت گفت به اون 23 میلیونی که با رأی پر افتخار خوددوباره این دولت رو انتخاب کردند..حق هیچ گونه گلایه ای ندارید و باید بگید:همه چی آرومه ولی تو باور نکن..

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی