نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. مهر 1396 - 8:12
اهميت راه ها تا بدان حد است كه سطح فرهنگي هر منطقه و ميزان توسعه ى آن را مي توان با توجه به دوري يا نزديكي آن به جاده ها تعيين كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی باشت نیوز : اهميت راه ها و طرق ارتباطي در زندگي جمعي بشر امري بديهي است و رشد و تعالي تمدن بشري با جاده ها ارتباط مستقيم داشته است. اهميت راه ها تا بدان حد است كه سطح فرهنگي هر منطقه و ميزان توسعه ى آن را مي توان با توجه به دوري يا نزديكي آن به جاده ها تعيين كرد.

 

جاده ها تنها مسير آمد و شد مردم عادي، قواي نظامي و يا بستري كه فعاليت هاي تجاري بر روي آن هاانجام گيرد، نبوده اند؛ بلكه به عنوان مهم ترين وسيله ى ارتباط جمعي، زمينه هاي انتقال دستاوردهاي فكري و فرهنگي انسان ها به يكديگر را فراهم مي كرده اند.

 

زندگي جمعي انسان ها حاصل كنش و تعاملات جمعي است و انتقال تجارب و مهارت هاي مردم هر منطقه به ديگران زمينه ساز پيدايش فرهنگ ها و تمدن ها بوده است. اين مناسبات ميان انسان ها به وجود نمي آمد مگر اين كه وسيله ى ارتباطي كه همانا جاده ها بودند، به وجود آمده باشد.

 

از اين روي از قديم الايام جاده ها را كه بنا به انگيزه هاي مختلف ارتباطي به وجود آمده اند، در زندگي انسان ها بسيار بااهميت مي بينيم. به خصوص پس از اين كه زندگي اجتماعي انسان در هر منطقه شكل مشخص تري به خود گرفت و حكومت ها نقش برجسته اي ايفا مي كردند و زندگي انساني قانونمند شد. و همچنین ايجاد راه ها و حفاظت و تأمين امنيت در آن ها نيز ساز و كار مشخص تري به خود گرفت. استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است.

 

جاده باشت چرام

مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های جنوبی ایران به شمار می‌رود که با پنج استان همسایه می باشد.از شرق با استان اصفهان و فارس، از جنوب با استان بوشهر، از غرب با خوزستان و از شمال با چهارمحال و بختیاری.

 

جاده ارتباطی باشت-چرام بیش از ۴سال هنوز در حد زیر سازی باقی مانده است و باعث اخلال در رفت و امد خودروها شده و رانندگان این مسیر ارتباطی خواستار پیگیری و رفع مشکلات این جاده توسط مسئولان و متولیان امر هستند. مسدود شدن راه ارتباطی دهدشت و چرام با شهرستان باشت و به تبع آن مرکز استان باعث مشکل برای مسافران، رانندگان و شهروندانی که در روستاهای اطراف این جاده ارتباطی زندگی می کنند شده است.

 

جاده باشت چرام

 

دیر آغاز شدن عملیات بازگشایی جاده از دلایل اصلی مسدود شدن جاده عنوان می شود و راه اصلی بسته شده و راه فرعی خاکی با شیب زیاد درست کرده اند که تردد خودروها بسیار دشوار شده و احتمال تصادف به شدت بالا رفته است. معاون توسعه و ساخت اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ خبر از آماده بهره برداری از جاده ارتباطی باشت – چرام در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ داده بود که این موضوع در حد یک حرف باقی ماند!! محمد راستا در سال 1393 میزان اعتبار هزینه شده برای طرح بهسازی این جاده افزن بر ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

 

طول این جاده ارتباطی حدود ۳۹ کیلومتر است. پیچ های خطرناک و نقاط حادثه خیز در این محور ارتباطی در سالیان گذشته موجب بروز تصادفات متعدد و کشته و مجرح شدن عده زیادی از هموطنانمان شده است ولی تا کنون بعد از چندین سال مسدود بودن این جاده هنوز به بهره برداری نرسیده است. همچنین غلامرضا تاجگردون نماینده محترم شهرستان های باشت و گچساران در 10 شهریور سال 1395 از بهره برداری جاده باشت - چرام تا سال1397 خبر داد.

 

جاده باشت چرام

 

رئیس برنامه و بودجه کشور وعده داد: احداث جاده باشت به چرام با 110 میلیارد ریال اعتبار و در مدت 24 ماه انجام خواهد شد. غلامرضا تاجگردون شهریورماه ۹۵ در بازدید از طرح های راه سازی جاده باشت به چرام گفت: ساخت جاده اصلی باشت به چرام به طول هفت کیلومتر یکی از بزرگترین طرح های راه سازی کهگیلویه وبویراحمد است که تکمیل آن نقش اثرگذاری در حمل و نقل آسان در این استان دارد. عملیات اجرایی فاز دوم این طرح مهم تابستان امسال شروع شده است.

 

این پایگاه خبری با مسئولان مربوطه در شهرستان تماس گرفته تا از روند پیشرفت و جزئیات این جاده ارتباطی گزارشی تهیه کند.که این مسئول شهرستانی گفت: مردم از روند پیشرفت جاده اطلاع کامل دارند .!!آیا این صحبت درست است؟ اگر درست بوده چرا شهروندان خواستگار پیگیری این جاده از مسئولین و اصحاب رسانه هستند؟! امید است مسئولان شهرستانی و استانی هرچه زودتر این مسیر ارتباطی که یکی از مهمترین پروژه ها در شهرستان است را با سرعت بیشتری به بهره برداری برسانند.

 

انتهای پیام/ سجادی

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی