نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. بهمن 1396 - 8:17
فرهنگ و هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز در قالب های مختلف نسل به نسل منتقل شده و هنرمندانی از این استان به جامعه هنری معرفی شده اند که جزو افتخارات کشور محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فرهنگ و هنر از دیرباز دارای ظرفیت های متنوع و متعددی بوده اما به دلیل نبود زیرساخت های فرهنگی این ظرفیت ها نتوانستند ان طور که باید و شاید خود را به منصه ظهور بگذارند و تاکنون نیز محرومیت ها در حوزه زیرساخت های فرهنگی و هنری در این استان برجای مانده است.

حوزه هنر نمایش و بازیگری از جمله بخش هایی است که باوجود نبود زیرساخت ها برخی علاقه مندان و هنرمندان ان توانستند با تلاش وافر و پشتکار خود را به جامعه هنری معرفی کنند و در یادها و خاطره ها نام خود برای همیشه جاوادنه باقی بگذارند.

زنده یاد حسین پناهی از جمله هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد بودند که از قلب روستای محروم دژکوه  کهگیلویه پا به عرصه هستی و در عرصه نویسندگی، شعر، بازیگری، کارگردانی خوش درخشید و پس از مرگش ظرفیت ها و استعدادهای ذاتی اش بیش از پیش نمایان شد اما افسوس که دیگر دیر بود. 

جمشید جهانزاده ، فرزانه نشاط خواه ، پریوش نظریه، مسعود شریف و.. از دیگر بازیگرانی است که از استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران به عرصه هنر بازیگری پا گذاشتند و در فیلم های سینمایی و سریال های مختلف نقش آفرینی کردند و تاکنون نیز در این عرصه  حضور دارند.

در زیر گفت و گوی این پایگاه خبری با مسعود شریف از بازیگران تئاتر، تلویزیون و سینما که در هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب و رسانه های دیجیتال یاسوج حضور یافته بود را دنبال کنید.

آقای شریف متولد چه سالی هستید و تاکنون در کدام فیلم ها به ایفای نقش پرداخته اید؟

مسعود شریف(شریفی)  متولد 1350 متاهل و دارای دو فرزند( یک دختر و یک پسر) هستم که از 10 سالگی با تئاتر آشنا شدم و در کانون پرورش فکری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وآموزش و پرورش فعالیت داشته ام بعد از آن با تلویزیون در استان  کهگیلویه و بویراحمد و خارج استان همکاری داشته ام و در سریال عمودی ها نیز به ایفای نقش پرداخته ام.

 در استان کهگیلویه و بویراحمد در سریال هایی همچون "همدلی" به کارگرانی حسین قاسمی جامی و "فصل شکار" به کارگردانی ایمان افشاریان که در یاسوج تصویربرداری و پخش شد و" پل خورشید " به کارگردانی فریدالدین نیک جو  که در گچساران فیلمبرداری شد به ایفای نقش پرداخته ام.

به غیر از بازیگری، مداح اهل بیت هم هستم .

نظر شما درباره هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد و ظرفیت هایی هنری که شکوفا نمی شوند چیست؟ 

شریف: در این باره باید ساعت ها نشست و صحبت کرد و از کارشناسان خواست نظر کارشناسی بدهند و آسیب شناسی شود هنرمندان این استان هنرمندان قابلی هستند  فرزندان این خانواده ها ادم های خوبی هستند ومعمولا متولیان و سیاستمدارانی که در این استان کار می کنند به درک درستی از این هنر نرسیده اند .

مدیران و سیاستمدارانی می آیند و با داعیه این که می خواهند در هنر تحول ایجاد کند یک بخشی را درست و بخش دیگر را خراب می کنند و خیلی هم  بر عوامل خارجی تکیه دارند مثلا به جای اینکه استعدادهای داخلی را کشف کنند و در کنار عوامل خارجی لژیونرهای هنرمند که از این استان رفته اند قرار دهند و از ادغام این ها، شرایطی را برای رشد هنر کهگیلویه و بویراحمد استفاده کنند بیشتر یک ویترین قرار می دهند برای خودشان و از آنها برای حضور در برخی جشنواره ها دعوت می کنند که به نظر من درست نیست.

مدیران باید بیشتر توجه کنند زیرا سیاست و هنر دو بال رشد فرهنگ و تمدن یک جامعه است اگر اینها بخواهند همدیگر را ضایع یا سوء استفاده کنند کار ما به جاهای باریک کشیده می شود و هنرمندان ما غیر متعهد می شوند یا برعکس اتفاقات دیگری در حوزه سیاست می افتد و می بینیم برخی سیاستمداران در حال سوء استفاده از هنرمندان هستند.

روند فعلی حوزه نمایش ، تئاتر و بازیگری در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

شریف: در تئاتر ظرفیت داریم ولی اینکه مدیریت تئاتر دستخوش تغییر و تحول می شود و وزاری ارشاد هر روز یک مدیر منصوب می کنند در انجمن نمایش و مرکز هنرهای نمایشی که متولی این امر است هر روز یک مدیر با قوانین جدید پیدا می شود و یک سازگار چندین و چند ساله ندارند و یک مدیر یک تحولاتی ایجاد می کند و مدیر بعدی نیز کار دیگری می کند . 

متاسفانه تحولاتی سالهای گذشته در تئاتر شهر مرکز کشور افتاد و متاسفانه شاهد تغییر معماری ساختمان تئاتر شهر بودیم که هیچ دلیلی قانع کننده ای برای این کار نداشتند و در شهرستان ها نیز متاسفانه بیشتر نمایش خوب داریم تا تئاتر، زیرا تئاتر یعنی اینکه یک سالن هایی داشته باشیم و مردم بتوانند با هنرمندان در آن سالن ها ارتباط برقرار کنند و آثار خود را به نمایش بگذارند ولی بیشتر نمایش داریم یعنی هر چند وقت یک بار نمایشی ظهور می کند و کار خوبی است و به جشواره فجر می رود و برمی گردد .

هنرمندان ما بیشتر جشنواره ای شده اند به جای اینکه به مردم و آسیب های اجتماعی بپردازند ارتباط با مردم برقرار کنند و به موازات اتفاقی که در جامعه می افتد نه اینکه متضاد عمل کنند در حرکت باشند تا به یک حرکت نهایی که ارامش مردم ایران است برسیم.

برخی مدیران حوزه فرهنگ و هنر از جنس هنر انتخاب نمی شوند نظر شمار در این باره چیست؟

شریف: در همه حوزه ها اعتقاد دارم لزومی ندارد که مدری به حوزه کاری ربط داشته باشد بلکه باید مدیریت بداند یعنی اینکه تیمی در کنار خودش داشته باشد و مشاورانی داشته باشد و از خود محوری دست بردارد و هر مدیری که در این مملکت کار می کند این را می داند و همه هم قبول دارند و مدیرباید کارشناس انتخاب کند و خود مدیریت کند نه دیکتاتوری و حکومت در ان حوزه .

اگر در حوزه  تئاتر و هنر کار می کنیم چه بهتر که هنرمندی را انتخاب کنیم که بتواند مدیریت کند .

 نظر شما درباره حسین پناهی چیست ؟ چرا ظرفیت های هنری کهگیلویه و بویراحمد شکوفا نمی شوند؟

شریف: به زنده یاد حسین پناهی ارادت دارم و جزو تنها هنرمندانی هستم که یک بار با وی سلام و علیک داشتم  اما به نظر می  رسد  تا زمانی که زنده بود آنچنان به وی محبت نشد و ما یاد گرفتیم که بعد از مرگ به سراغ آدم ها می رویم اما این یک واقعیت است  که حسین پناهی درباره ظرفیت هنرمندان استان صحبت هایی کرده است و خلیی ادم های شاعر و نویسنده آمدند و رفتند اما شناخته نشدند وو سالها اعتقاد دارم در تمام کشور موقعی که مولانا سخن می گوید خیلی از مولاناها در جهان سکوت می کنند و باید شرایط فراهم شود تا کشف شوند و خود را به معرض نمایش بگذارند .بدون شک اگر رودی نباشد آبی جاری نخواهد شد .

 درباره بازیگرانی که تنها به دلیل  چهره زیبا  وارد سینما و تلویزیون می شوند چه دیدگاهی دارید؟

شریف: البته خدارو شکر این موضوع  که از بازیگران با چهره زیبا استفاده می کردند کمرنگ شده واگر این اتفاق ادامه یابد به دلیل اینکه این بازیگران توانایی ندارند و از چیز دیگری برای رسیدن به هدف خود استفاده می کنند حوزه فرهنگ و هنر ضربه می خورد چنانچه تاکنون از این بابت نیز ضربه خورده است زیرا سینمایی داریم که گیشه دارد اما تحولی در جامعه ایجاد نمی کند و این با آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی همخوانی ندارد. سینما باید متحول شود و و متولیان به این مسئله رسیدگی کنند و سرمایه گذاری کنند.

 سینما مثل فوتبال است اگر فوتبالیست هایی که در شهرستانها هستند کشف نشوند تهرانی ها تیم ها خود را ارتقا می دهند و پول های مملکت را می خورند و بر می دارند و می برند.

چه توصیه هایی به کسانی که دوست دارند وارد دنیای بازیگری شوند دارید.

شریف: درباره درامد معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد و در حوزه بازیگری خیلی از ادما می توانند خود را به درجه ای برسانند که بسیار پول دربیاورند و خیلی ها نیز به جایی نمی رسند اما تجربه نشان می دهد افرادی که تصمیم می گیرند وارد صحنه هنر و تئاتر و سینما بشوند دیگر کسی نمی تواند جلوی هدف انها را بگیرد اما توصیه می کنم کسانی که می خواهند وارد این حوزه شوند حتما از طریق دانشگاه وارد شوند زیرا چهار سال فرصت دارند که در عین حال که درس می خوانند تفکر کنند و با اگاهی راه خود را انتخاب کنند با دانش وارد این حوزه شوند .

بهترین و بدترین خاطرات از دنیای بازیگری

بدترینی وجود ندارد و همبازی شدن با خسرو شکیبایی و فرامرز قریبان از خاطرات خوب من است . 

فرزندان شما در چه حوزه هایی فعالیت دارند؟

 فرزند اولم (دخترم) در دانشگاه در رشته انیمیشن( پویانمایی) مشغول به تحصیل است  و پسرم نیز سوم دبستان و موسیقی کار می کند .

آشپزی شما چطور است؟

آشپزی ام خوب است اما زن و بچه ام دوست ندارد و بقیه دوست دارند .

به عنوان یک هنرمند چه توصیه به علاقه مندان برای مطالعه و ترویج کتابخوانی دارید؟

مطالعه تنها کتاب خواندن نیست ،برای مطالعه وقت بگذارند و تا جایی که می توانند و حتی اگر نمی توانند ورق بزنند سعی کنند شخصیت ها را بشناسند و اتفاقات را دنبال کنند  تا نتیجه بگیرند.

رگه هایی از گویش بوشهری در کلام شما دیده می شود آیا نسبتی وجود دارد؟

جدم بوشهری است و برخی فکر می کنند آبادانی هستم اما من گچسارانی و اهل استان کهگیلویه و بویراحمد هستم .

اگر به گذشته بازگردید آیا باز هم این مسیر را انتخاب می کنید؟

اگر بازهم برگردم همین مسیربازیگری را بهتر ادامه میدادم و دانشگاه میروم و دنبال پول نبودم و خداوند مسیرم را مشخص کرده و خودش نیز مخارج را تامین می کند.

سخن پایانی: توصیه هایی به مردم کهگیلویه و بویراحمد

از مردم استان می خواهم پا بگذارند روی قومی گرایی و طایفه گرایی و مواظبت کنند استان نیاز به مهربانی بیشتری دارد . مردم استان گاهی در حق همدیگر کم لطفی می کنند باید دست برداریم و همدیگر را دوست داشته باشیم.

از پول دارها و سیاستمدارن نیز می خواهم که بیشتر به فکر مردم باشند و یک ماشین قراضه که زیر پا می گذارند و پز می دهند چیز خاصی نیست بلکه کسب معرفت مهم است.

گفت و گو : ابراهیم عزیزی

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی