نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آبان 1397 - 21:18
پارک های محله ای برای رفاه حال مردم مناطق مختلف شهری بنا نهاده شده اند.اما آن طور که باید و شاید مردم محله های شهر یاسوج از این امکانات بهره مند نیستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل ؛ شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل خوش آب و هوا بودن همچنین جذب مهاجر زیاد در بحث زیر ساخت های شهری با استاندار های یک شهر مدرن فرسنگ ها فاصله دارد.

 

با احداث پارک های محله ای می توان در کاهش هزینه سفرهای درون شهری، کاهش بار ترافیکی، تحقق برنامه های مدیریت بحران همچنین از ازدحام مردم در پارک های اصلی شهر از جمله پارک ساحلی،مهرورزی کاسته شود .

پارک های محلی به عنوان بخشی از فضای سبز بی شک نقش مهمی در محله های مختلف شهر یاسوج  ایفا می کنند، چون تعداد از آن ها درسطح شهر پراکنده شده است. آن ها به عنوان بخشی از فضای باز می تواند نقش مهمی در بهبود اکولوژی منطقه داشته باشند.

امروزه پارک های محلی، زمینه ساز آغاز، تحکیم و استمرار روابط دوستی و همسایگی بین افراد محل مختلف شهر یاسوج هستند.

همچنین می توانند فضای مناسبی را برای جوانان و نوجوانان هر محله ایجاد کنند تا از رفت آمد به دیگر مناطق شهر پرهیز کنند همچنین به دنبال شادی های کاذب نروند.فضای پارک های محلی عرصه ای برای زندگی انسان ها بین ساختمان ها، فعالیت های روزانه، پیاده روی، توقف های کوتاه و روابط اجتماعی ساده است.

توجه به مفهوم همسایگی و همسایه بودن از مهم ترین راهکارهای پاسخگویی به خواست انسانی در ارتباط با نیاز به وابستگی است. به همین دلیل توسعه اجتماعی و کالبدی واحد های همسایگی و تقویت زندگی اجتماعی در محله از طریق تماس چهره به چهره باعث هویت و احساس تعلق به مکان که افراد در آن زندگی می کنند  خواهد شد.

 امنیت مطلوب درمحله های مختلف بدون مشارکت موثر شهروندان و همکاری آن ها با نهادهای مسئول امنیتی و انتظامی  به طور شایسته تامین نمی شود.

همه این عوامل ایجاب می کند که به پارک های محلی بیشتر توجه شود.  بیشتر پارک های محلی یاسوج نقطه های فراموش شده ای هستند و امکانات مناسب برای محله را ندارند یا به دلیل رفتار های ناشایست افراد ناشناس به کلی تخریب شده اند.

وسعت کم پارک ها، کمبود نور و نبود امکانات ورزشی، مبلمان نامناسب وحتی چمن کاری و آسفالت نامناسب کف در پارک های محلی شهر یاسوج مشهود است و دردناک تر ان که عدم آب یاری مناسب و بهنگام باعث خشک شدن تعدادی از درختان پارک های محله در شهر یاسوج شده است.

 

متاسفانه شاهد آن هستیم که در بعضی از پارک های در شهر یاسوج  محلی شده است برای اجتماع افراد ناسالم و بعضا معتاد در آن مناطق که این امر خود می تواند باعث احساس ناامنی در افراد ان منطقه شده است.

 این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته معابر پارک ها براساس نیاز افراد ساخته می شود. از این رو توجه به پارک های محلی و ایجاد امکاناتی همچون: مکان های نشستن مناسب و متنوع ، مسیرهای پیاده روی مناسب همراه با حفظ تداوم درمسیر ، زمین و وسایل بازی کودکان با فاصله مناسب از خیابان همچنین ترمیم و نگهداری فضای سبز شهری و... از جمله مواردی هستند که باید توسط مسیولین مربوطه پیگیری و دردستور کار قرار گیرد.

 

یکی دیگر از مزایای پارک های محله ای به دلیل زلزله خیز بودن شهر یاسوج می توان به امکان اسکان موقت و واکنش سریع خدمات شهرداری یاسوج در مواقع بحرانی ناشی از زلزله فراهم می شود.

 
انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا