نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. آبان 1397 - 21:12
شهر یاسوج را می توان یکی از جوان ترین شهر های ایران قلمداد کرد که در دهه هشت و نود در افزایش جمعیت و گسترش شهری رشد چند برابری را به خود دیده است ، با این حال متاسفانه در رعایت حقوق شهروندی و استفاده از پیاده رو ها در اغلب مناطق مرکزی این شهر آنچنان که باید و شاید توسط مغازه داران و کسبه شهر رعایت نمی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ تسخیر بخش بزرگی از پیاده روهای شهر یاسوج به ویژه در نقاط  مرکزی این شهر به غیر از آزار شهروندان برای  بسیاری از مسافران و افرادی که وارد این شهر می ‌شوند در نخستین نگاه به آشفتگی مبلمان شهری و عدم رعایت  قوانین و مقررات حقوق شهروندی پی ببرند.

استفاده از حریم عمومی و نگاه کاسب کارانه برخی از کسبه خیابان های مرکز شهر به فضای عمومی مدتی است در یاسوج  مرسوم و متأسفانه این فرهنگ غلط در سطح استان  درحال توسعه و گسترش است.

برخی از کسبه خیابان های مرکزی شهر  یاسوج برای جلب توجه بیشتر مشتری ، بخشی از پیاده رو را با کاشت گل و ساخت باغچه به تسخیر خود در آورده اند، و ضمن اخلال در تردد عابرین پیاده ، موجب کنش ها و واکنش هایی بین کسبه و عابرین و مأمورین سد معبر شهرداری می شود.

اما مشکل سد معبر و تجاوز به حقوق دیگران را که در آموزه های دینی نهی شده است باید پیش از این که شهرداری برخوردی داشته باشد، در بین کسبه شهر یاسوج فرهنگ سازی کنیم  تا از ایجاد سد معبر و تجاوز به حقوق دیگران که حق الناس است خودداری شود.

 

 

عده ای از افراد جامعه شاید موضوعی که از لحاظ قانونی جرم بوده را  چندان به آن توجهی نکنند و انجام این کار توسط کسبه را بعضا خوب و قابل تقدیر ببیند و با خود فکر کنند که این کار باعث آراستگی خیابان و زیبای بصری شهری شده است در حالی که این تفکر بسیار اشتباه است.

اگر این کسبه  و کاسب کاران با توجه به اعتقاد مذهبی که دارند متوجه باشند که عمل آنها از لحاظ شرعی اشکال دارد و مراجع نسبت به آن مهم؛ فتوا صادر کرده اند از انجام دادن آن عمل خودداری می کنند حتی رسول اکرم  (ص) فرمودند : کسی که سد معبر کند و مانع عبور رهگذران شود از رحمت خدا به دور است .

 

 

پس می توان نتیجه گرفت در حالی که ظاهر این عمل را می توان با آراستگی خیابان و پیاده رو نامید اما در اصل تجاوز به حقوق شهروندی افراد یک جامعه بوده و عملی کاملا اشتباه است و مسئولین مربوطه هم ابتدا با تذکر و در آخر با توجه  بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد و با تخریب این به اصطلاح باغچه ها مسیر پیاده رو ها را برای تردد مردم باز کنند.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی