نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. آبان 1397 - 17:47
زیباسازی بصری شهری با تدوین مقررات و آیین نامه اجرایی نصب و بهره‌برداری از تابلوهای سردر اماکن تجاری، اداری، آموزشی و غیرمسکونی آنچنان که باید و شاید در شهر یاسوج این موضوع مورد اهمیت قرار نمی گیرد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی چهارفصل؛ شهر یاسوج به عنوان مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد همچنین به عنوان شهری نو پا و  خوش آب و هوا که می تواند سالانه پذیرای جمعیت زیادی از هم وطنان در انقاط مختلف کشور باشد نیازمند بررسی، تصویب و اجرای آیین نامه ساماندهی سیمای شهری و جلوگیری از اغتشاشات بصری بوده تا  از دست تابلو های که به صورت غیر منظم ، ناهماهنگ  و بعضا نصب شده در بالای چند ساختمان  خلاص شود.

با یکسان سازی تابلو سردر واحدهای مسکونی و تجاری می توان چند قدمی رو به جلو در زیبا سازی بصری شهری را پیمود و از این همه ناهماهنگی در شهر یاسوج خلاص شد.

 

تبلیغات شهری از نظر تأثیر بصری، نوع پیام، ساختار و آورده اقتصادی، سیمای یکنواخت شهری را تغییر داده است، تابلوها به عنوان یکی از مهمترین روش‌های اطلاع رسانی و عرضه انواع خدمات گروه‌ها و سازمان‌های فعال در شهر و هدایت شهروندان برای دریافت خدمات مطرح هستند.

 

اما همانگونه که در تصاویر قابل مشاهده است برخی از کاسبان بازار با نصب تابلو های خود در سر کوچه ها ،بالای ساختمان ها و نصب چند تابلو روی هم باعث ناهماهنگی در زیبای شهری و بهم ریختگی بصری شهر یاسوج بخصوص در مرکز شهر شده اند.

 

در این راستا سازمان زیباسازی شهرداری یاسوج باید مطابق با مصوبه‌های شورای عالی معماری و شهرسازی و ماده 92 قانون شهرداری‌ها و آیین‌نامه پیش آمدگی ساختمانی در گذرها، ضوابط و مقررات نصب و بهره‌برداری از تابلوهای سردر مغازه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی را در قالب طرح جامع زیباسازی سیمای شهر تهیه و تدوین کند .

 

اگر می خواهیم چند قدمی رو به جلو در این زمینه برداریم باید شهرداری یاسوج به عنوان مسئولین مربوطه تابلوهای معابر واقع در بافت‌های با ارزش را در کمیته کارشناسی معماری و شهرسازی طراحی و نصب کرده، همچنین همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با مدیریت شهری، با شهرداری و سازمان زیباسازی به عنوان مسئول اجرای طرح ساماندهی تابلوها تعامل و همکاری مناسبی داشته باشند و نصب هر نوع تابلو بدون مجوز شهرداری یاسوج از سوی شهروندان ممنوع شود تا بتوان چشم انداز روشنی را در موضوع نصب تابلو های مراکز تجاری در شهر یاسوج در آینده دید.

یکی از مواردی که باید مورد بررسی و قانون گذاری صحیح قرار گیرد طول و عرض و نحوه قرارگیری تابلوها بر سردر واحدهای تجاری بوده است.

 

در صورتی که به هر دلیلی بر اساس طرح جامع سیما و منظر شهری نیاز به تغییر در شکل ظاهری، ابعاد، متن نوشتاری و نورپردازی تابلو باشد، مالک متعهد به انجام تغییرات بر اساس طرح مصوب خواهد بود.

 

البته  انجام این موارد زمان بر  و نیاز به نشست های متعدد کارشناسی دارد اما با انجام این کار می توان آینده ای روشن را برای شهری که به پایتخت طبیعت ایران نام گذاری شده است متصور شد.

 

با انجام این موارد می توان طی چند سال یاسوج را به قطب بلامنازع در جذب گردشگر در جنوب کشور نامید و این کار باعث شکوفایی اقتصادی بیشتر همچنین زیبای بصری بهتر شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد متصور شد.

 

 تصاویر بیشتر  را در زیر مشاده می کنید؛

 
 
 
 
 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا