نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. آبان 1397 - 22:52
مسئله بافت‌های فرسوده از جمله چالش‌های اکثر شهرهای استان بوده که یکی از ریشه‌های شکل‌گیری چنین بافت‌هایی را می‌توان از زمان گسترش خیابان‌ها دانست چراکه با این رویکرد توجه و رسیدگی به بافت‌های قدیمی‌تر کمرنگ شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری  چهارفصل؛  استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های زلزله خیز کشور به حساب می آید و هر چند وقت یکبار  زلزله های  کوچک یا بزرگ این استان کوهستانی را می لرزاند.

 

باید گفت که استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی گسل های زلزله قرار گرفته است و زلزله تمام نقاط استان را با درصد های متفاوت از نسبی تا پر خطر تهدید می کند و براساس مطالعات انجام شده، بخش های زیادی از استان روی کمربند زلزله قرار دارند، نقاط سردسیری استان دارای وضعیت پرخطرتری نسبت به مناطق گرمسیری هستند.پس این امر توجه ویژه به بخش های فرسوده استان را واجب واقدامات جدی تری را می طلبد.

 

---

 

مشکلات بافت های فرسوده در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر یاسوج  همواره یکی از دغدغه های مردم و مدیران شهری بوده است. محلات فرسوده  در منطقه چشمه نباتی  شهر یاسوج، از یک سو دارای ریشه های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید همچنین بافت قدیمی که می توان در برخی جا ها زمان ساخت خانه ها را بیش از 50 سال تخمین زد و نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات  زیرساختی هستند.

همان گونه که در تصاویر قابل مشاهد است در این منطقه خانه های وجود دارد که نوع ساخت،نحوه ساخت آنها همچون خانه های روستای 50 سال پیش بوده  که می توان آنها را جز قدیمی ترین خانه ها در کل شهر یاسوج به شمار اورد  و  از  مهمترین مکان ها برای بازسازی به شمار آورد.

 

 

---
 

بافت های‌ فرسوده منطقه چشمه نباتی برای مردمانی که در این مناطق سکونت دارند، خطرات بسیاری دارد و بهسازی و نوسازی آن نیازمند توجه ویژه دولت است.زلزله های کوچک می تواند زنگ هشداری باشند چرا کنه می تواند با یک زلزله بزرگ فاجعه انسانی رخ دهد و موجب آسیب دیدگی جدی خانه ها بعضا قدیمی چشمه نباتی شود.

 

---

 

 هر چند پیش بینی زلزله کاری غیر ممکن است اما چون یک پدیده طبیعی است این احتمال وجود دارد که هر لحظه در هر نقطه ای از استان کهگیلویه وبویراحمد اتفاق بیافتد  پس به این نتیجه می رسیم که شهروندان در چشمه نباتی شهر یاسوج که خانه ها فرسوده زیادی وجود دارد در مکانی غیر ایمن و غیر استاندارد سکونت دارند و هر لحظه ممکن است بر اثر زلزله ای پیش بینی نشده خانه روی ساکنان این منازل بعضا قدیمی تخریب شود.

 

در زیر می توانید ادامه تصاویر را مشاهده نمایید؛

 

---
---
---
---
---
---
---
---
---
---
 
انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا