نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

18. فروردين 1398 - 11:49
تعرض به پیاده رو به شکل های مختلف در شهر یاسوج، قصه نانوشته ای است که از قدیم، مغازه داران و کسبه بازار بخش هایی از پیاده روها را با گذاشتن وسایل خود اشغال می کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از شهر های خوش آب و هوای کشور محسوب می شود.

همین امر باعث شده در دو ده اخیر این شهر رشد بسزایی داشته باشد. رشد سریع شهر نشینی باعث عقب ماندن از الگوریتم های شهر نشینی در برخی قسمت های شهر یاسوج شده است کی از عقب ماندهی ها در فرهنگ رعایت حقوق شهروندان در حوزه پیاده رو ها است.

 

قرار دادن اجناس مغازه داران و کسبه بازار مرکز شهر یاسوج در پیاده رو ها و نقض حریم آن به شکل های مختلف، قصه کهنه ای است، اما این مشکل که تا چند سال گذشته زیاد به چشم نمی آمد به دلیل گسترش جمعیت و البته عرض کم پیاده رو ها در شهر یاسوج این روز ها به معضلی برای شهروندان دچار شده است. قاطعا این اقدام مغازه داران و کسبه بازار باعث ازدحام رهگذران و عبور دشوار آنها از کنار هم شده است.

 

یکی دیگر از مشاغلی که بعضا پیاده رو ها را ملک شخصی خود می دانند و در بیشتر نقاط بیش از 80 درصد پیاده رو را نیز اشغال می کنند عمده فروشی های شهر یاسوج هستند.

 

از دیگر پیامدهای ناخوشایند محدود کردن فضای پیاده روها توسط کسبه مرکز شهر یاسوج می توان به آزار رساندن به افراد پیر، معلولان یا خردسالان نوپا اشاره کرد. وقتی فضای حرکتی پیاده رو محدود می شود، این نوع افراد دچار مشکل می شوند. این مشکلات وقتی بیشتر می شود که پیاده رو مورد نظر شلوغ باشد و افراد برای حرکت با محدودیت های حرکتی بیشتری نیز مواجه شوند.

 

با اینکه قانون بازدارنده ای در این خصوص نیز وجود دارد اما حقیقت این است که شهرداری یاسوج در زمینه رفع سد معبر توسط مغازه داران کوتاهی می کنند و حتی اگر ماموران شهرداری نیز به  خاطر پیگیری های مداوم یک یا چند شهروند مجبور شوند مغازه داری را به رعایت قانون ملزم کنند، این رعایت قانون مدت زیادی طول نمی کشد و شخص مورد نظر پس از مدت کوتاهی دوباره قانون شکنی رایج شده خود را از سر می گیرد.

 اما عملا هیچ گونه برخوردی از طرف شهرداری یاسوج با این متخلفان که حریم عمومی را تصرف کرده و به حقوق شهروندی افراد تجاوز می کنند دیده نمی شود شاید یکی از دلایل مهم در گسترش این فرهنگ غلط نیز همین موضوع است.

 

کلام آخر اینکه باید قانون گرایی و رعایت حقوق شهروندی و احترام گذاشتن به حقوق دیگران در کشور تبلیغ شود و برای قانون گراها ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شود. در مورد مغازه داران یکی از این شیوه های تشویقی می تواند کاستن از مالیات یا ارایه تسهیلاتی با بهره پایین باشد.

 

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی