نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

31. شهريور 1400 - 14:27
تبدیل شهرستان گچساران به منطقه ویژه اقتصادی در اردیبهشت ماه سال 1400 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید اما به نظر نمی رسد اقدام عملیاتی خاصی تاکنون صورت گرفته باشد.

به گزارش چهارفصل پس از کشو قوس های فراوان و حرف و جدیث های بسیار و جنجال های رسانه ای در نیمه اردیبهشت سال جاری، 8 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 13 منطقه ویژه اقتصادی از جمله گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث و بررسی دوباره سرانجام به تصویب رسید و گچساران منطقه ویژه اقتصادی شد.

 

طرح منطقه ویژه اقتصادی گچساران در مجلس دهم به تصویب رسید اما با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و پس از بحث و بررسی دوباره سرانجام به تصویب رسید.

 

 

یکی از راهکارهایی که دولت‌ برای کاهش هزینه‌های تولید و رشد و توسعه اقتصادی و تسهیل امور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود به عرصه تولید در نظر می گیرد، ایجاد مناطق ویژه و آزاد است و بر همین اساس منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور گفته شده که قوانین تجاری حاکم بر آن تا حد زیادی در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است و دارای چهارچوب مناسبی به‌منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است.

 

ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در کشور بر اساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه صورت می‌گیرد چرا که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از یک سو امکان صادرات محصولات به خارج از کشور را فراهم می‌کند و از سویی دیگر موجب بهبود وضعیت محصولات وارداتی و صنایع مربوط به آن می‌شود و شهرستان گچساران بخاطر برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است.

 

یکی از مهمترین مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی رفع بیکاری و افزایش اشتغالزایی و نیز رونق کسب و کار است و منطقه ویژه اقتصادی گچساران می‌تواند تحول بزرگی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کرده و کسب و کار را رونق ببخشد.

 

شهرستان گچساران با وجود داشتن منابع نفت و گاز غنی و تولید حدود 25 درصد نفت و گاز کشور اما آن چنان که باید و شاید از توسعه متناسب با ذخایر خود بهره ای برده نبرده است که خیل عظیم جوانان تحصیلکرده و بیکار این شهرستان گویای همین مطلب است.

 

یکی از سوالات مهم و اساسی که در زمان اعلام خبر تبدیل گچساران به منطقه ویژه اقتصادی در ذهن خیلی از جوانان این شهرستان نقش بست این بود که با این طرح آیا فقر و بیکاری در این شهرستان از بین خواهد رفت و آیا آن ها می توانند به آینده خود امیدوار باشند.

بیش از 4 ماه از تصویب این طرح گذشته است و مسئولان شهرستان گچساران و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخگو باشند که در این مدت چه اقداماتی انجام داده اند و آیا این طرح وارد فاز اجرایی شده است.

 

به نظر می رسد با وجود گذشت چند ماه از تصویب این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر محسوسی در شهرستان ایجاد نشده و باید چند سال بگذرد تا این طرح وارد فاز اجرایی شود چرا که سابقه نشان داده است روند اجرای پروزه ها و طرح های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد طولانی مدت است و مشخص نیست چه زمانی انتظارات به پایان خواهد رسید.

 

در همین خصوص قصد داشتیم با معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار شهرستان گچساران گفتگو کنیم که هر کدام به دلایلی انجام نشد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا