نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. شهريور 1392 - 21:52
این روزها بحث غالب در استان کهگیلویه و بویراحمد گزینش استاندار آینده است که هر کس به فراخور سلیقه خود از بایدها و نبایدها می‌گوید.

چهارفصل-استان کهگیلویه و بویارحمد این روزها در معرض یک انتخاب بزرگ است که نتیجه آن یا اعتماد به فرزندان متخصص و بومی این استان برای تصدی مسئولیت خطیر استانداری است و یا همه تکیه بر توان نیروهای توانمند غیر بومی.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین گنج‌ها و منابع عظیم روزمینی و زیرزمینی است که سکاندار مدیریت این منابع باید فردی باشد که از فرای مسائل قومی، سیاسی و بحث‌های گرمسیری و سردسیری‌های رایج دراین استان انتخاب شود.

کهگیلویه و بویراحمد و مردان و زنان تأثیرگذارش در عرصه سیاست، این بار می‌خواهند نشان دهند که انتخاب فردی با شرایط مذکور الزاما" نباید یک فرد غیر بومی باشد و جوانان و نیروهای توانمند زاده شده در این استان نیز می‌توانند، قومی و سیاسی فکر نکنند و در سایه آرامبخش وحدت و اجماع عمومی، کهگیلویه و بویراحمد را یک کشتی واحد ببیند نه تکه‌هایی از گرمسیر و سردسیر و چپ و راست.

آنچه این روزها برای عمده مردم اثبات شده، این است که فردی می‌تواند در این سرزمین چهار فصل مدیریت کند که در کنار توانمندی‌های مدیریتی‌اش، مورد وثوق توده مردم و سیاسیون و نخبگان باشد چرا که با انشقاق و عدم انسجام چرخ‌های کهگیویه و بویراحمد در هیچ عرصه‌ای نخواهد چرخید.

از طرفی شاید نخستین‌بار است که در این استان مجمع نمایندگان با وجود گرایشات مختلف سیاسی ولی با در نظرگرفتن شرایط حاکم بر جامعه و سیاست‌های اعتدالی دولت تدبیر و امید روی یک گزینه به توافق رسیدند که از قضا این گزینه با رویکرد اعتدالی‌اش در دوران مسئولیت‌هایش در این استان با استقبال توده مردم و بسیاری از نخبگان و سیاسیون قرار گرفته است.

رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف در کهگیلویه و بویراحمد دراین‌باره از موضوع گزینه بومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد سخن به میان آورد و اظهارکرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در همه حوزه‌ها نیازمند توسعه است ولی در بحث زیرساختی با مشکل جدی مواجه هستیم.

فرصت‌سوزی با تنش‌های سیاسی

محمد بهرامی در پاسخ به این سؤال رسانه‌ها که گزینه معرفی شده به وزارت کشور برای تصدی مسئولیت استانداری کهگیلویه و بویراحمد را چگونه می‌‌بینید، تصریح‌کرد: آقای خادمی از نیروهای بومی و توانمند استان است که در امور سیاسی و اجرائی تسلط داشته و کاملا" با این گزینه موافق هستم.

شهردار سابق یاسوج، استاندار جدید را هر فردی که باشد نیازمند همکاری و همراهی توده مردم، نخبگان و سیاسیون دانست و گفت:  تعامل و همکاری با نیروهای بومی  توسعه واقعی را به استان هدیه می کند و همه ما باید بدانیم که وحدت و یکپارچگی رمز توسعه و فرصتی برای برخورداری همه نقاط کهگیلویه و بویراحمد از عدالت اجتماعی و پیشرفت است.

این استاد دانشگاه و فعال اصلاح طلب در شهرستان بویراحمد، تنش و اصطکاک‌های سیاسی و بحث‌های قومیتی را موجب فرصت‌سوزی در راه پیشرفت این استان خواند و ابراز داشت: برای منافع مردم باید از منافع و حتی برخی نظرات خود بگذریم و مانع‌تراشی برای حرکت رو به جلو در راه آبادانی این استان نکنیم.

گزینه بومی کارآمد دوای درد کهگیلویه و بویراحمد

محمود منطقیان از فعالان اصلاح طلب شهرستان کهگیلویه نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت:  به گزینه بومی به  شرط اینکه جامع‌نگر، کارآمد و متعهد باشد و بتواند در جهت توسعه  و پیشرفت استان قدم‌های موثری بر دارد، موافق هستم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر استاندار بعدی این استان شخصی به نام "دکتر موسی خادمی باشد" شما چه نظری دارید، تصریح کرد: با شناختی که از آقای سید موسی خادمی دارم، وی فردی مفید، دارای تجربیات بالا و انسانی معتدل است که امیدوارم در صورت انتخاب منشاء خدمت و پیشرفت برای این استان باشد.

منطقیان تأکید کرد: هر فرد بومی که خصوصیاتی چون کاردانی، تجربه و تخصص را داشته باشد می‌تواند در کسوت استاندار کهگیلویه و بویراحمد باشدو بدون شک مورد حمایت من خواهد بود ولی آنچه مهم است لزوم حفظ وحدت و همدلی در انتخاب استاندار جدید است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشتغال و بیکاری را خواسته اصلی مردم این استان از استاندار بعدی خواند و گفت: اشتغال کم، جاده های نامناسب و نبود شبکه های آبرسانی به برخی از روستاها از مشکلات این استان بوده و همچنین ایجاد کارخانه‌های بزرگ و صنایع کوچک و کارهای عمرانی بسیار مهم هستند.

منطقیان پرداختن به کارهای عمرانی را از اولویت‌های کاری کهگیلویه و بویراحمد دانست و خاطرنشان کرد: البته  توسعه بخش فرهنگی جدا از کارهای عمرانی و اقتصادی نیست و تقویت مقوله فرهنگ و علم بسیار مهم است.

خیر و صلاح مردم استان مهم‌تر از اختلافات سیاسی است

نماینده مردم چهار شهرستان‌ استان کهگیلویه و بویراحمد و از فعالان اصولگرای این استان نیز از گزینه بومی و مورد اجماع استانداری دفاع می‌کند و می‌گوید: این انتخاب نشان روشنی از رویکرد اعتدالی دولتی است که با شعار اعتدال اعتماد مردم را کسب کرد.

حجت‌الاسلام سید علی‌محمد بزرگواری، خادمی را فردی توانمند می‌داند و می‌گوید: اگر چه وی فردی اصلاح‌طلب بوده و من نیز اصولگرا ولی بی‌انصافی است اگر از این اقدام دولت برای معرفی چنین گزینه‌ای قدردانی نکرد.

وی صلاح مردم این استان را مهم‌تر از اختلافات سیاسی و بحث‌های قومیتی دانست و بیان کرد: گزینه معرفی شده برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد به طور امیدوارکننده‌ای مورد اجماع و استقبال توده مردم و نخبگان قرار گرفته است.

بزرگواری، تلاش یک عده معدود برای سنگ‌اندازی در راه این وفاق مثال‌زدنی را ناپسند خواند و ابراز داشت: لازم است این عده معدود نیز در پشت سر یک گزینه معتدل اصلاح‌طلب قرار گیرند تا شاهد رشد و پیشرفت هر چه بیشتر این استان باشیم.

انتخاب استاندار غیر بومی نوعی عقبگرد است

از دیگر فعالان اصلاح طلب و دبیرکل حزب کارگزاران این استان نیز یکی از دلایل عقبگرد در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعات عمرانی که به صورت مستقیم با توسعه در این استان سر و کار دارد را نا آشنایی و عدم درک شرایط زمانی و مکانی از سوی مسئولان ارشد غیر بومی در چند ساله اخیر دانست و گفت: برای توسعه اقتصادی این دیار به یک اندیشه و خرد جمعی بومی نیاز داریم که لازم است در رأس آن یک مدیر لایق بومی قرار گیرد.

غلامرضا پناه تصریح کرد: خوشحال هستیم که امروز برای اولین بار در طول تاریخ استان، نمایندگان و سیاسیون با گرایشات مختلف در ارتباط با گزینش استاندار به یک تفاهم کامل رسیده‌اند و توفیقی است که دیگر به مانند گذشته شاهد سهم ‌خواهی‌ها نباشیم.

وی با اعلام موافقت خود از گزینه معرفی شده به وزارت کشور، خادمی را فردی توانمند و صاحب تجربه خواند که در میان اقشار مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار است.

این فعال سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد از نشست خود با نمایندگان و همچنین فعالان سیاسی گفت و افزود: هر دو طرف ایده‌های محترمی دارند که در تقابل با هم نبوده و نباید اجازه دهیم عده‌ای برای نیل به منافع خود جنگ و جدل ایجاد کنند.

گزینه بومی استانداری دردآشنای محرومان است

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی که بیش از 10 سال در دوران جهادسازندگی با خادمی همکاربود، دراین باره می‌گوید: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وی آشنایی و تسلط او بر مصائب و مشکلات روستاها و مناطق محروم است چرا که نه تنها وی یک روستازاده بوده بلکه در دوران جهادسازندگی با خدمات فراوانی که در راستای محرومیت‌زدایی داشته، آشنایی او را با مشکلات و نداری‌های روستاها دو چندان کرده است.

غلامرضا بنام افزود: در کنار این ویژگی‌ها، مسئولیت‌های سنگین اجرایی چون معاونت برنامه‌ریزی استانداری، مدیریت شیلات و چندین مسئولیت دیگر این امیدواری را به وجود می‌آورد که اگر این تخصص و کارآمدی یک فرد بومی با وحدت و همدلی آحاد مردم و سیاسیون همراه باشد، کهگیلویه و بویراحمد بر ریل توسعه و سازندگی با تکیه بر توان و راهکارهای بومی سوار شود.

توافق نمایندگان و عمده سیاسیون بر روی گزینه بومی

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز در این‌رابطه به رسانه‌ها گفت: گزینه معرفی شده برای تصدی مسئولیت استانداری کهگیلویه و بویراحمد مورد توافق همه نمایندگان و عمده سیاسیون و مردم بوده که در نهایت از میان همه گزینه‌های مطرح بومی به وزارت کشور معرفی کردیم.

زارعی افزود: آقای خادمی فرد توانمندی است که امیدواریم با نهایی شدن روند استانداری ایشان، وی بتواند با توجه به تجارب ارزشمند خود، به این استان کمک کند.

 امید است این آرامش و اجماع برای سپردن یک مسئولیت بزرگ به یک فرد بومی زیر پای منفعت‌طلبی و سهم‌خواهی و مسائل نکوهیده قومیتی له نشود.

آنچه مهم است انتظار مردم برای معرفی هر چه سریعتر استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد است.

منبع:فارس

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی