نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. شهريور 1393 - 11:56
مدیر سایت خبرلنده که اکنون به عنوان مرد شماره اول رسانه ای در شهرستان لنده شناخته می شود در گفت و گویی با صبح زاگرس از کار خبرنگاری و رسانه ای در لنده می گوید.

به گزارش چهارفصل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، روز خبرنگار فرصتی است تا یک روز هم که شده گوشه ای از رسانه ها به خودِ خبرنگاران و قلم به دستان اختصاص یابد. این روزها جلسات مختلف تجلیل از خبرنگاران در مناطق مختلف کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال برگزاری است و در این جلسات از تلاش های خبرنگاران و اصحاب رسانه تقدیر شده و گوشه ای از مشکلات و رنج های آنان دیده و شنیده می شود.

 

این فرصت اما برای خبرنگاران شهرستانی که تلاش و خدمات خوبی از آن ها ارایه می شود و البته گاهی با مشکلات و زحمت های بیشتری برای انجام کاررسانه ای خود روبرو هستند کم تر مهیا می شود.

 

صبح زاگرس به بهانه روز خبرنگار تصمیم گرفت این بار به جای مصاحبه با خبرنگاران قدیمی استان، به سراغ خبرنگاران و مدیران سایت های شهرستانی کهگیلویه و بویراحمد رفته و ضمن معرفی بیشتر این خبرنگاران و رسانه های آن ها از دلایل ورود آن ها به این حوزه سؤالاتی مطرح نماید.

 

سيد اسماعيل ميري یکی از این خبرنگاران است، وی خبرنگار و مدیر سایت خبرلنده است.سایتی که ریز و درشت اخبار و رویدادهای شهرستان لنده را پوشش می دهد و نزد مردم و مسئولین سایت جامع این شهرستان لقب گرفته است. اسماعیل میری به عنوان مدیر این سایت ارتباط بسیار نزدیکی با مردم و مسئولین داشته و به دلیل انتشار واقع بینانه برخی از مشکلات این شهرستان و پیگیری آن نزد مسئولین عامل اتفاقات و خدمات ارزنده ای در لنده نیز بوده است.

 

البته باید گفت خبرنگاران شهرستان لنده در مجموع عملکرد خوبی دارند به طوری که خبرنگار خبرگزاری فارس در لنده نیز جز خبرنگاران فعال استان محسوب شده و در پاره ای از اوقات با پیشی گرفتن از بقیه خبرنگاران فارس در استان، بخش اعظم اخبار کهگیلویه و بویراحمد در خبرگزاری اول کشور را به خود اختصاص می دهد.

 

آقای ميري لطفا خودتان را برای مخاطبان بیشتر معرفی نمایید؟

به نام آنكه در همه حال از احوال ما با خبر است. سيد اسماعيل ميري هستم متولد 15/4/1362 دانشجوي كارشناسي رشته مهندسي نرم افزار  و ساكن شهرستان تازه تاسيس لنده.

 

از چه سالی وارد کار رسانه  شدید و چه عامل یا عواملی سبب ورودتان به این عرصه شد؟

من كار خبرنگاري ام را از وبلاگ نويسي شروع كردم و با توجه به عشق و علاقه شديدي كه به كنجكاوي و خبرنگاري داشتهم هميشه آرزويم اين بود كه خبرنگار شوم تا اينكه توفيقي حاصل شد و كار خبرنگاري حرفه اي را از شهريور1390شروع كردم.

سید اسماعیل میری, خبرلنده

 

پیش از شروع به کار در این رسانه  آیا فعالیت رسانه ای دیگری نیز داشتید؟

با رسانه هاي استاني كه نه ولي با گاهنامه هاي داخل شهرستاني چرا، با چند گاهنامه اجتماعي درون شهرستاني فعاليت داشته ام.

 

فضای کار رسانه ای در شهرستان شما چگونه است؟

همانطور كه مي دانيد لنده به لحاظ تاریخی يكي از باسابقه ترين شهرهاي استان كهگيلويه وبويراحمد مي باشد كه با قدمت و سابقه تاريخي و فرهنگي خود بزرگان زيادي به جامعه معرفي كرده است و همين سبقه فرهنگي فاخر باعث شده است كه كار هاي رسانه اي از جمله مكتوب و غيرمكتوب و اخبار صداو وسيما به خصوص شبكه دنا به جد پيگري شود و فضاي رسانه اي شهرستان الحمدالله از جايگاه مناسبي برخوردار است. البته همين هم كار ما را سخت مي كند و هم ما را اميدوار به ادامه كار مي كند.

 

ارتباط مخاطبان با سایت شما چگونه است؟

الحمدالله از زمان شروع به فعاليت تا كنون با بهره گيري از تجارب ارزشمند فرهنگيان و صاحبان انديشه و قلم توانسته ايم با حفظ و گسترش روحيه تعامل و همدلي با مردم و مسئولان اين ارتباط را حفظ و نسبت به افزايش آن نيز تلاش هاي خوبي صورت گرفت كه اميد آن داريم بتوانيم در ادامه راه نيز ثابت قدم باشيم.

 

با کدام یک از رسانه های استان همکاری دارید؟

الحمدالله با توجه به اخبار خوب و تاثير گذاري كه تا كنون در سطح شهرستان لنده انتشار داديم برخي از رسانه هاي استاني تماس هايي گرفته اند و در خواست همكاري داده اند ولي در حال حاضر بيشتر با پایگاه خبری صبح زاگرس، آواي ماغر و در كشوري همبا شبكه اطلاع رساني دانا فعاليت مي كنم.

 

اخبار و رویداد های استان، کشور و جهان را از طریق کدام یک از رسانه ها پیگیری می کنید؟

به جز سایت های یاد شده بيشتر از طريق سایت مشرق، خبرگزاری فارس، دانا، رجا نیوز و ایسناو رسانه ملی.

نگاه مسئولان شهرستان شما به اصحاب رسانه چگونه است؟

الحمدالله با همان تفاسير و سبقه فرهنگي كه شهرستان لنده دارا است نگاه مسئولان به خبر و اصحاب رسانه نگاهي روشن و اميدواركننده است. البته در اين بين هم هستند برخي مديراني كه به بهانه هاي مختلف از رسانه گريزانند ولي با توجه به نگاه هاي خوبي كه هم به ارزش و جايگاه خبر دارند و هم با توجه به اينكه رسانه سكوي پرتاپ عملكرد شان خواهد بود با اصحاب رسانه جوشش خوبي دارند ، البته تعامل خوب  خبرنگاران در تغيير نگاه مديران شهرستان هم تاثير به سزايي داشت.

 

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما از کار خبرنگاری چیست؟

بهترين و تلخ ترين صحنه اي كه در كار خبري ام مشاهده نموده ام، در همين ماه روزه گذشته اتفاق افتاده بود، كه وقتي  جوان 20ساله لنده اي در رودخانه مارون (آبرزگه) غرق شده بود، وقتي جسد بي جانش را به تنها  مركز بهداشتي درماني لنده آورده بودند،مادر روزه دارش با شيون و ناله گريه مي كرد و مي گفت : خدا اين هم از آزمايشات نيك توست و مدام از حال مي رفت و اين صحنه بسيار دردناك بود به طوري كه پرستاران را نيز به گريه انداخت.  نكته اصلي اين است كه در همين حال به هوش آمدن و از هوش رفتن هركاري كردند روزه اش را نشكست و آب نخورد،

 در همن جا بود كه گفتم خدايا به مردم ما چه باور و انديشه و اعتقادي عنايت كرده اي كه حاضر نيستند در سخت ترين حالت كه مرگ فرزند است حاضر نیست دستور تو را زیر پا بگذارد و همه حال خشنودي خداوند را ترجيح مي دهد.  ديدن اين صحنه برايم يكي از ماندگار ترين صحنه ها است و هرگز فراموششنمی کنم.

شيرين ترين خاطر نيز وقتي آقاي استاندار به شهرستان لنده  آمده بود خودرويی براي خبرنگارن جهت همراهی با آن ها تهيه نشده بود و هر كدام از ما وهمكاران خبرنگار سوار بر خودروي اين مسئول و آن مسئول مي شديم تا اينكه دست بر قضا خبرنگار صداوسيما در يكي از بازديد ها جا ماند و دچار مشکلاتی شد. اين نيز از خاطره هاي شيريني است كه براي من جذاب بود.

 

مهم ترین خبری که تاکنون کار کرده اید چه بوده؟

الحمدالله اخباري كه تاكنون براي دفاع از حقوق عامه  مردم كار كرده ايم زياد است ولي خبر «لنده شهرستاني كه پزشك متخصص ندارد»و خبر «روش عجیب و غیر بهداشتی حمل گوشت در شهرستان لنده»از بهترين هايی بود كه فكر كنم كار كرده ام.

 

بهترین تیتری که زده اید چه بوده؟

«زندگي اسفبار قايدسلطانعلي و بي بي ما بس» كه الحمدالله با بازتاب خوب در رسانه هاي استاني و حتي كشوري نيز همراه بود.

 

برای آینده سایت خبری و کار رسانه ای خود چه برنامه ای دارید؟

اگر خداوند توفيقي عنايت داشت و زنده مانديم براي آينده انشاءالله با شناسائي نقاط ضعف و قوت خويش و با بهر گيري از نظرات سازنده دوستان و همراهان هميشگي سايت خبر لنده براي اتقاء سطح كمي و كيفي سايت و خبرها قدم هاي مستحكمي در آينده نزديك برخواهيم داشت.

 

درخواست شما از مسئولان شهرستان و  مسئولان استان  در حوزه اطلاع رسانی چیست؟

در سال‌های اخیر شاهد ارتقای جایگاه رسانه‌ها و خبرنگاران در استان بوده و هستیم كه نويد پيشرفت در اين حوزه را به ما مي دهد اما به نظر مي رسد برخي از مديران شهرستاني و استاني تاب و تحمل نقد هاي سازنده را ندارند و بعضاً نيز مشاهده شده است كه با خبرنگاران قهر مي كنند و هيچ خبري در اختيار آنان نمي گذارند كه همين يكي از چالش ها و آسيب هاي جدي است. انتظار داريم كه مسئولان عزيز با اعتماد و امين دانستن خبرنگاران عملكرد و خدمات نظام را به وسيله خبرنگاران به مردم منعكس كنند.

 

چند مورد از مهم ترین مشکلات شهرستان لنده را  بیان کنید؟

شهرستان لنده علی رغم داشتن سابقه ی تاریخی يكي از شهرستان هاي تازه تاسيس استان كهگيلويه وبويراحمد مي باشد كه به واسطه همين امر مشكلات زيادي را در حوزه هاي مختلف دارد كه برخی از مهمترين آنها این موارد است:

 1-عدم وجود پرشكان متخصص به طور ثابت در شهرستان لنده كه زمينه نارضايتي مردم در اين حوزه بسيار زياد است.

2-عدم استقرار و استقلال ادارات اين شهرستان و رفت و آمد هاي مردم شهرستان به دهدشت و تحمل هزينه هاي مالي و جاني .

3-كمبود اعتبارات عمراني و فرهنگي باتوجه به محروميت منطقه و قدمت تاريخي و سابقه فرهنگي اين شهرستان.

4-پيدايش و گسترش وز افزون مواد افيوني مخدر در شهرستان لنده

 

چند مورد از مهم ترین ویژگی های مثبت و خوب شهرستان را نام ببرید؟

شهرستان لنده يكي از  قدیمی‌ترین مرکز شهرنشینی کهگیلویه و بویراحمد مي باشد كه دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی بوده که در فاصله 200 کیلومتری ياسوج مركز استان كهگيلويه و بوير احمد واقع شده است.

شهرستان لنده به مرکزیت شهر لنده در این استان جزء اولین‌هاست و باید به احداث نخستین مدرسه استان(مدرسه اردیبهشت)، نخستین هنگ ژاندارمری، نخستين حسينه و مسجد استان، نخستین مرکز ثبت احوال، ثبت نخستین شناسنامه استان در سال ۱۳۰۹ و نخستین مرکز شهرنشینی در استان اشاره کرد همچنين تعزيه بزرگ روز عاشورا با سابقه اي 115ساله بعنوان بزرگترين اثر فرهنگي هنري و مذهبي اين شهرستان مي باشد که این امر خود گویای قدمت و وسعت این شهرستان است.

 

چند مورد از اخبار تأثیرگذاری که در سطح شهرستان  و استان کار کرده اید نام ببرید؟

«لنده شهرستاني كه پزشك متخصص ندارد» « روش عجیب و غیر بهداشتی حمل گوشت در شهرستان لنده»« ميراث بي وارث»« زيبايي هاي شهر در حصار ناباوري شهرداري»«رها شدن شیشه ها وسرنگ های عفونی و خون آلود درکوچه فرعی 3 منازل سازمانی شهر لنده»«آبشار لجني در قلب شهر لنده »«تازيانه هاي بي مديريتي برگرده دشت آبلش لنده»«تاراج فرش دست باف لنده به نام ساير استان هاي كشور» و ساير خبر هايي كه مي توانيد به سايت خبر لنده مراجعه كنيد.

 

در پایان اگر نکته یا سخن دیگری دارید بفرمایید.

هر شغلي باشد ویژگی های خاص خودش را به همراه دارد كه الحمداالله  حرفه خبرنگاري با انتشار هر خبر خوب و اثر گذار باعث پويايي و نشاط به شخص خبرنگار و افرادجامعه خواهد شد. اميدواريم با استعانت از خداوند مهربان بتوانيم همواره در راه ترويج فرهنگ و انديشه هاي ناب انقلاب اسلامي و امام راحل تلاش كنيم و در پايان موفقيت شما و دوستان خبرنگارم در همه جای استان را از خداي بزرگ خواستارم.خدایا چنان کن سرانجام کار /توخشنود باشی و ما رستگار

 

باتشکر از آقای میری به خاطر وقتی که در اختیار پایگاه خبری صبح زاگرس قرار دادند، برای ایشان و سایت خبری خبرلنده آرزوی موفقیت روز افزون داریم.

انتهای پیام/ع

تصاویر تکمیلی: 

سید اسماعیل میری, خبرلنده

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا