نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. شهريور 1393 - 8:53
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به فیلترینگ گزینشی و بایکوت رسانه های ارزشی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان دادند.

به گزارش چهارفصل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته اقدام به فیلتر کردن تعدادی از سایت های خبری کرده که شبکه اطلاع رسانی دانا نیز یکی از همین سایت ها است.

 

این در حالی است معاون دادستان کل کشور در این باره می گوید: وزارت ارشاد فقط مکلف به اعلام تخلفات نشریات به مراجع قضایی است و نه تنها وزارت ارشاد بلکه هیات نظارت برمطبوعات هم نمی تواند رأساً دستور مسدود سازی نشریات الکترونیکی را که از آن مرجع مجوز دریافت نکرده اند، صادر کند.

 

به جز واکنش عبدالصمد خرم‌آبادی به فیلترینگ غیرقانونی سایت ها توسط وزارت ارشاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این اقدام غیرقانونی و عجیب وزارت ارشاد واکنش نشان داده و گفتند بعد از تعطیلات مجلس حتما موضوع فیلتر شدن سایت های ارزشی مثل دانا و.. را پیگیری خواهیم کرد.

 

نماینده مردم یزد: فیلتر کردن سایت های ارزشی به نفع دولت نیست

 

"محمدصالح جوکار" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار در خصوص فیلتر کردن سایت های ارزشی کشور از جمله شبکه اطلاع رسانی دانا اظهار کرد: فضای مجازی فرصت مناسبی برای ترویج ارزش های انقلاب است.

 

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فیلتر کردن سایت های ارزشی به نفع دولت، نظام، انقلاب، و مردم نخواهد بود، عنوان کرد: باید اجازه داد سایت های ارزشی به فعالیت خود بپردازند.

 

نماینده مردم اهواز: بررسی موضوع فیلترینگ سایت های ارزشی در مجلس/گاهی وزارت ارشاد حتی از شعارهای رئیس جمهور فاصله می گیرد

 

سید شکر خدا موسوی در گفتگو با رهیاب اظهار داشت:در کل سیاست اقای روحانی این نبود که با سایت های منتقد دولت بخواهد برخورد شود و آنها را فیلتر کنند دولتی ها باید این را بدانند انتقاد از آنها به سود خود آنهاست اگر انتقاد نباشد مشکلات روی هم انباشته می شوند و بعد دودش به چشم دولت و نظام می رود.

 

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: بعد از تعطیلات مجلس حتما موضوع فیلتر شدن سایت های ارزشی مثل دانا و.. را پیگیری خواهیم کرد و از اقای جنتی انتظار بیش از این داریم وی نباید با منتقدین دولت اینگونه برخورد  کند حتما وی را  برای دادن توضیحات به مجلس احضار خواهیم کرد.

 

وی افزود: وزارت ارشاد امروز از جریان های دیگری خط می گیرد والا حتی در دولت های گذشته بنای انتقاد از دولت ها بوده است و قرار نیست با زبان زور با منتقدین برخورد شود کشوری که قرار است در تمام ابعاد الگوی کشورهای دیگر باشد نباید وزارت ارشادش درگیر کارهای پیش پا افتاده شود کارهایی که اصلا در شان این وزارتخانه نیست.

 

واکنش نماینده کهگیلویه و بویراحمد: فیلترینگ سایت ها کار قوه قضاییه است نه وزارت ارشاد/اقدام غیرقانونی وزارت ارشاد از نظر ما نمایندگان محکوم است

 

سید علی محمد بزرگواری در گفت و گو با صبح زاگرس بیان داشت: فیلتر کردن سایت ها و پایگاه های خبری، به خصوص سایت های ارزشی در حالی که این سایت ها هیچ پیامد منفی هم نداشته و نقش مهمی هم در آگاهی بخشی به مردم دارند، اقدامی سیاسی وغیرقانونی است.

 

اگر بحث فیلترکردن و جلوگیری از ادامه کار سایت های بدون مجوز هست، چرا برخورد صریح و سریعی با سایت های غیر ارزشی و ضدنظام که محتوایی بی اساس و بعضاً مبتذل دارند صورت نمی گیرد یا بعضاً دیر انجام می شود اما حالا اول سایت های ارزشی و مخالف شما فیلتر می شوند. بزرگواری با بیان این که ما نمایندگان این برخوردها را محکوم می کنیم گفت: وظیفه رسیدگی به تخلفات رسانه ها با  قوه قضاییه است و این قوه باید احکام پرونده هایی که بعد از بررسی توسط وزارت ارشاد، به این قوه ارسال شده را صادر نماید.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: فیلترینگ رسانه های ارزشی قابل قبول نیست/ وزارت ارشاد نمی تواند بدون حکم قوه قضاییه نشریات الکترونیکی را فیلتر کند

 

فتح الله حسینی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه رسانه ها بایستی بتوانند بدون دغدغه های جانبی فعالیت داشته باشند، اظهار داشت: این مسئله نیازمند فضای مناسب برای رسانه ها است تا بتوانند وظیفه خبر رسانی خود را انجام دهند.

 

وی گفت: بر اساس قانون وزارت ارشاد نمی تواند و صلاحیت این مسئله را ندارد که بدون حکم قوه قضاییه یک سایت یا نشریه الکترونیکی را فیلتر کند وی گفت: خواسته ما به عنوان نمایندگان مردم این است که این رویه اصلاح شود.

 

نماینده مردم سنقر و کلیایی: موج فیلترینگ رسانه های ارزشی مخالف شعارهای دولت است

 

محمد ابراهیم محبی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: رویه ای که وزارت ارشاد در خصوص فیلترکردن سایت های ارزشی در پیش گرفته است غلط بوده و ما به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت با این مسئله مخالفیم.

 

وی افزود: رسانه های ارزشی در طول دوران فعالیت خود در تاریخ انقلاب اسلامی حسن نیت خود را نشان داده اند و همواره مصالح نظام را مد نظر گرفته اند لذا این مسئله که با آن ها برخوردهای حذفی صورت بگیرد به نوعی ناسپاسی از زحمات آن هاست.

 

نماینده مردم میاندوآب و شاهین دژ: مسدود کردن سایت ها خارج از حیطه وظایف وزارت ارشاد است/وزارت ارشاد بر کار قوه قضائیه دخالت نکند

 

نماینده مردم میاندوآب و شاهین دژ گفت: قوه قضائیه باید در برابر اقدام خودسرانه وزارت ارشاد مقابله کند و اجازه ندهد که قوه دیگری بر حریم این قوه وارد شود. حجت الاسلام روح الله بیگی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در خصوص مسدود کردن خودسرانه سایت ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نظام جمهوری اسلامی با تفکیک قوا وظایف هر کدام مشخص است، دخالت قوا بر امور یکدیگر خلاف قانون است.

 

وی با تاکید بر اینکه فیلتر کردن خودسرانه سایت ها توسط وزرات ارشاد خارج از اخلاق و قانون است، گفت: برای مسدود کردن یک سایت باید مراحل خاص خود را طی شود و با نظر کارشناسان قوه قضائیه و به دستور مسئولین این قوه حکم صادر شود در غیر اینصورت اگر سایت و رسانه ای به خاطر برخی جناح بازی ها مسدود شود، خلاف قانون صورت گرفته است.

 

حقیقت پور، نایب رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس: شورای فضای مجازی کشور در خصوص این اتفاق تصمیم گیری کند

 

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار سبلانه، در خصوص فیلتر شدن سایت دانا، اظهار کرد: بنده قبلا هم گفته ام و الا هم می گویم که این یک واقعیت است که  امروز در جامعه ما  سلایق مختلف بر سرکار می آیند البته با پیروز شدن سلیقه و آمدن آن سلیقه بر سر کار، سلایق دیگرتبدیل به نقاد می شوند و بدین ترتیب در واقع جای سلایق نقاد و نقدپذیر عوض می شود.

 

وی گفت: باید در چارجوب اخلاق اسلامی و ضوابط کشوری همدیگر را تحمل کرده و صد البته تحمل انتقاد دوستان را هم داشته باشیم. نایب رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس توصیه کرد همه قاعده بازی را رعایت کنند؛ وی از دولتمردان خواست تا سعه صدر بیشتری به خرج دهند و حتما بدنبال این نباشند همه از ما تمجید کنند بلکه لازم است نقدهای منصفانه دوستان را هم بشنوند.

 

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس: وزارت ارشاد حق ندارد در فیلترینگ سایت ها سلیقه ای عمل کند

 

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفت و گو با صبح قزوین بیان داشت: چگونگی برخورد با یک سایت در این کمیته مورد بررسی قرار می گیرد و هیچ دستگاهی از جمله وزارت ارشاد نمی تواند خودسرانه سایتی را فیلتر و در این زمینه سلیقه ای عمل نماید.

 

غضنفرآبادی اظهار کرد: چگونگی برخورد با یک سایت در این کمیته مورد بررسی قرار می گیرد و هیچ دستگاهی از جمله وزارت ارشاد نمی تواند خودسرانه سایتی را فیلتر و در این زمینه سلیقه ای عمل نماید.

 

زاهدی، ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:  برخورد چکشی با رسانه های منتقد مطلوب دولت نیست

 

دکتر محمد مهدی زاهدی در گفتگوی اختصاصی با بوتیا ، در خصوص فیلتر شدن برخی از رسانه ها و سایت های منتقد دولت  از قبیل دانا از سوی وزارت ارشاد اسلامی اظهار داشت: در بحث دولت و کارهای اجرایی که مورد انتقاد هست ما بایست فضا را باز کنیم.

 

زاهدی تصریح گفت: انتظار می رود وزارت ارشاد اسلامی با کسانی که علیه نظام و دین اقدام می کنند برخورد قاطع داشته باشد. این نماینده مجلس تاکید کرد: رئیس جمهور چه در حین تبلیغات انتخاباتی و چه پس از آن اعلام داشتند که بایستی ما در مباحث اطلاع رسانی با صداقت برخورد کنیم.

 

نایب رییس دوم کمیسیون شورا و امور داخلی کشور: هیچ کس حق ندارد سایت های منتقد را فیلتر کند

 

محمد ابراهیم رضایی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رییس دوم کمیسیون شورا و امور داخلی کشور در گفتگو با بوتیا درباره فیلتر شدن سایت دانا اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد سایتی را که دولت را نقد می کند آن هم نقد منصفانه ، دلسوزانه ، هدایتگرانه و علمی را فیلتر کنند .

 

وی ادامه داد: بدون دلیل هیچ کاری نباید انجام گیرد واگر انحرافی از سایت مشاهده می کنند که عملی بر خلاف سیاست های فرهنگی کشور باشد باید در ابتدا تذکر داده شود و بعد از اعلام اگر به تذکر توجهی نشد به قوه قضاییه معرفی می کنند. رضایی تصریح کرد: فیلتر شدن سایت ها تنها با دستور قوه قضاییه صورت می گیرد ، در غیر اینصورت اجازه ندارند تا فیلتر نمایند.

 

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی: فیلتر کردن سایت های ارزشی در دولت یازدهم جای تامل دارد

 

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر عصر هامون در خصوص فیلتر شدن سایت خبری دانا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر سایتی خارج از ضوابط فیلتر شود مسئولین سایت می توانند موضوع را توسط مقامات ذیصلاح پیگیری نمایند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دولت یازدهم همیشه عنوان شده است که "با دیوار کشیدن نمی شود مسائل فرهنگی را حل کرد"، افزود: این اقدام وزارت ارشاد که خارج از ضوابط قانونی خود ،اقدام به فیلترینگ سایت های ارزشی می کند، جای بسی تامل دارد.

 

رئیس کارگروه هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی :فیلتر سایت ارزشی دانا بدون تذکر قبلی اقدام مناسبی نبود/ لزوم رعایت ضوابط قانونی دربرخورد با رسانه ها

 

حجت الاسلام نصراله پژمانفر، رئیس کارگروه هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صبح توس، با اشاره به فیلتر شبکه اطلاع رسانی دانا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ابراز کرد: سایت های ارزشی همچون دانا نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان هستند. وی خاطرنشان کرد: شبکه اطلاع رسانی دانا از جمله سایت های ارزشی کشور محسوب می شود که در راستای حفظ و صیانت از آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی قدم های استواری برداشته است.

 

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به فیلتر شبکه اطلاع رسانی دانا، افزود: در راستای نظارت به رسانه ها، انتظار داریم همه به وظایف قانونی خود عمل کرده و پس از تذکر لازم برخورد کنند. وی تصریح کرد: فیلتر کردن چنین سایت های ارزشی بدون تذکر قبلی مناسبت نبوده و انتظار داشتیم پس از تذکرات لازم  این کار انجام می گرفت.

 

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی: «علی جنتی» راه را اشتباه رفته است/ فیلتر «دانا» غیر قانونی است/ فیلتر سایت های ارزشی اقدامی «ضد فرهنگی» از سوی «وزارت فرهنگ» است

 

احمد سجادی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره فیلتر سایت های ارزشی توسط وزارت ارشاد گفت: وزرات ارشاد باید سایت های خارجی که بدخواهان نظام هستند و مسائل فرهنگی غربی را اشاعه و گسترش می دهند، فیلتر کند.

 

سجادی بیان کرد: وزارت ارشاد تنها در صورتی می تواند سایت های خبری مانند سایت خبری «دانا» را فیلتر کند که از قوه قضائیه مجوز گرفته باشد و بر اساس آن مجوز ثابت کند که سایت های خبری مرتکب عمل غیر قانونی شده اند. وی تاکید کرد: تا جایی که ما اطلاع داریم فیلتر سایت های خبری به خصوص سایت «دانا» اقدامی غیرقانونی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و این وزارت خانه خودسرانه اقدام به فیلتر سایت ها کرده است. سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی در پایان گفت: این کار وزارت ارشاد، کار خلافی است و باید درباره این موضوع جوابگو باشد و به دنبال رفع فیلتر سایت های ارزشی باشد.

 

حجت الاسلام و حسینی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: وزارت ارشاد مجوز فیلتر سایت های خبری را ندارد

 

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با بیان این که مسدود شدن برخی از سایت های ارزشی توسط وزارت ارشاد غیرقانونی است، اظهار داشت: هر چند که قانون مند شدن سایت های خبری باید اجرایی شود اما حرف ما با وزارت ارشاد این است که نباید سایت های ارزشی به خاطر اینکه مجوز نداشته اند بسته شوند.

 

وی برخورد دوگانه با سایت های خبری را محکوم کرد و گفت: نباید ما شاهد بسته شدن سایت های ارزشی باشیم و  از طرف دیگر کسانی که ضد نظام و ارزش ها هستند به فعالیت خود ادامه دهند و آزادی مطلق داشته باشند.

 

حجت الاسلام آشتیانی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:فیلترینگ سایت های خبری بر عهده دادستان است

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آشتیانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ، با بیان این که اقدام وزارت ارشاد در فیلترینگ سایت ها خلاف قانون است، اظهار داشت: بر اساس قانون اگر سایت های خبری تخلفی داشته باشند دادستانی دستور مسدود کردن سایت ها را صادر می کند .

 

وی ادامه داد:سایت های خبری موظف اند شرایطی را در مطالب خود لحاظ کنند واز قوانین نظام تخطی نکنند اما در برخورد با سایت های متخلف نباید تبعیض قائل شد به طوری که  هرکدام مسائل ضد ارزشی مطرح کردند جلویشان گرفته شود.

 

رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: قانون مطبوعات، عدم مجوز را دلیلی بر مسدود کردن سایت دانا نمی داند

 

حجت الاسلام احمد سالک در گفتگو با  خاورستان، اظهار داشت: طبق بند الفِ ماده 7 قانون مطبوعات انتشار نشریه بدون پروانه را ممنوع و جرم اعلام کرده است اما اجازه مسدود سازی نشریه ی بدون مجوز را به فرهنگ و ارشاد نداده است.

رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: طبق این قانون سایت خبری دانا اگر مجوز نداشته باشند فردی نمی تواند نسبت به فیلتربودن آن اقدام کند.
حجت الاسلام سالک با بیان اینکه وزارت ارشاد نظارت عملی بر کلیه قسمت های مختلف سایت های خبری از سال گذشته آغاز کرده است گفت: کنترل قانون مطبوعات و قانون موجود سازو کاری دارد و باید در این رابطه مقام های قضایی نظارت کرده و تصمیم بگیرند.

 

نماینده مردم تبریز: آزادی بیان را قوانین تضمین کرده اند/ به اختلاف سلیقه ها احترام بگذاریم

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فیلترینگ برخی از سایت های خبری طی روز های گذشته گفت: بر اساس اصل‏ بیست و چهارم قانون اساسی نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد و تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.

 

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج، گفت: یه نظر می رسد اقدامات دولت در برخورد با منتقدین خود مطابق شعار های انتخاباتی خود نیست چرا که اقای رئیس جمهور مکررا اعلام کرده اند هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، سخن ، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در این کشور مهیاتر خواهد بود.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی