نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. شهريور 1393 - 8:48
زخمهای رود بشار در یاسوج از فعالیت واحدهای شن و ماسه طی 30 سال اخیر را اگر چه مرهمی نیست اما تعطیلی برخی از این واحدها از رنج آن فروکاسته است.

به گزارش چهارفصل، رود بشار این مادر خروشان کارون سالهاست که تنش زیر تازیانه های توسعه غیر پایدار و سودجویی ها نحیف شده و جان به لبش رسیده است.

 

بستر این رود خروشان بیش از چهار متر فرونشسته و به میلیون ها سال پیش رسیده و اگر پایه های زیر پل بشار خالی می شد و لوله های آب و گاز از زیر آب به سطح آب نمی آمدند کسی به عمق فاجعه پی نمی برد.

 

این رود که در مسیر خود همسایه 300 روستا و آبادی است و نان و آب بر سر سفره این همسایگانش می گذارد، طی 30سال گذشته آنچنان مورد تجاوز قرار گرفته و لودرها و بولدوزرها شب و روز و وقت و بی وقت بر پیکر نحیفش زخم زده اند و پسمانده های شهرها و روستاها در آن ریخته شده که از آن رود سرزنده و زندگی بخش جز پیکری بی جان باقی نمانده است.

 

تغییر مرفولوژی، اکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب محیط زیست آن و مرگ تدریجی موجودات زنده و آبزیان رودخانه در دو دهه اخیر خود حکایت دیگری از این بحران است.

 

بحرانی که نه تنها محیط زیست و اکوسیستم رودخانه را تهدید کرده بلکه تاسیسات و ابنیه کنار این رودخانه را از جمله خط لوله انتقال گاز کشور و شبکه توزیع آب شهر یاسوج و پلهای این شهر را با خطر تخریب مواجه کرده و هر آن احتمال سقوط این پلها وجود دارد و این در حالی است که تنها مقاوم سازی یکی از این پلها چهار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

با این حال طی دو سال اخیر با تدبیر مسئولین دولت قبل و دولت کنونی جلوی این فاجعه تا حدودی گرفته شده اگر چه تا پایان قصه نجات رود بشار راه درازی مانده است.

 

جمع آوری تاسیسات پنج واحد شن و ماسه بین دو پل

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از ادامه اقدامات مسئولین برای نجات این رودخانه خبرداد و گفت: به زودی تاسیسات پنج واحد تولید شن و ماسه بین رودخانه بشار و مختار جمع آوری می شود.

 

داریوش دیودیده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از سال 86 تصمیم گرفته شد که هیچ گونه مجوز برداشت رودخانه ای داده نشود و در سال 91 که همه امور واحدهای شن و ماسه به صنعت و معدن واگذار شد هیچگونه مجوز برداشتی داده نشد.

وی بیان کرد: هرجایی دیده شود کسی بخواهد برداشت رودخانه ای کند، متخلف است و به مراجع قضایی معرفی می شود.

 

این مسئول تصریح کرد: مجوز واحدهایی که بین دو پل بشار و مختار هستند باطل شده است و در سال گذشته به آنها اعلام شد که کاملا باید فعالیت خود را متوقف کنند.

 

دیودیده عنوان کرد: این واحدها زمستان سال گذشته پلمپ شدند که برخی فک پلمپ کردند و به دادگاه معرفی شدند و احکامی در این زمینه صادر شد.

 

جابجایی واحدهای زیر پل مختار تا دیماه 94

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: واحدهایی که پایینتر از پل مختار هستند، در صورتی که معدنی غیر رودخانه ای پیدا کنند، تنها تا دیماه سال آینده می توانند فعالیت کنند و پس از آن باید جابجا شوند.

دیودیده بیان کرد: این واحدها تنها می توانند دپوهای خود را که در سالهای گذشته خریداری کرده اند، تولید کنند و پس از آن جابجا خواهند شد.

 

وی در خصوص علت فعالیت این واحدها گفت: استعلام در خصوص قرار گرفتن این واحدها در بستر رودخانه و آلودگی محیط زیست انجام شد که از پنج واحد مستقر، چهار واحد مجوز محیط زیست و آب منطقه ای ارائه داده اند.

دیودیده افزود: واحدی که مجوز محیط زیست و آب منطقه ندارد همچون واحدهای بالای پل تعطیل خواهد شد.

 

 

هیچ فعالیت صنعتی بدون مجوز محیط زیست انجام نمی شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: این واحد یک ماه پیش پلمپ شد اما بازهم تخلفی انجام داد که به مراجع قضایی معرفی گردید.

وی تصریح کرد: هیچ فعالیت صنعتی و معدنی در این استان بدون مجوز محیط زیست و استعلام از دستگاههای حاکمیتی و به خصوص در بخش سلامت انجام نمی شود.

 

وی بیان داشت: اگر شخصی در این زمینه تخلف کرده باشد برخورد خواهیم کرد و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

دیودیده از کنترل روزانه این واحدها خبرداد و بیان داشت: تا پایان سال 94 هیچ واحدی دیگر در حاشیه رودخانه بشار فعالیت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بشار اگر چه به روزهای جوانی اش برنخواهد گشت و سالها طول می کشد تا زخمهایش ترمیم شوند، اما نباید اجازه داد باز زخمی در هر شکلی به این رود بخشنده وارد شود.

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا