نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. شهريور 1393 - 9:55
روز سینما اگرچه چند سالی است که از تقویم رسمی کشور حذف شده اما این باعث نمی شود که یاسوجی ها یادشان برود تنها مرکز استانی هستند که سالهاست سینما ندارند.

به گزارش چهارفصل, تنها سینمای شهر یاسوج همچون نامش دنا بختش بلند نبود و اکنون از آن ساختمان بزرگ در مرکز شهر یاسوج تنها زمینی به جا مانده که تا سال گذشته پارکینگ بود و اکنون زمینی خالی است که خاکبرداری شده و همانطور مانده است.

سینمایی که در دهه 50 متولد شد و در دهه های 60 و 70 در اوج توجه بود و برای دیدن فیلم های آن صفها تا داخل خیابان کشیده می شد اما به یکباره و به دلیل ضعف مدیریت و سیاست های غلط سینمایی از اوج به زیر آمد و این تنها مکان تفریحی جوانان شهر یاسوج کم‌کم از رونق افتاد تا چند سالی تار عنکبوت بر پردهای آن اکران شود و صدای جیرجیرک‌ها در سکوت سرد آن بپیچد.

با این حال در اواسط دهه 80 شهرداری یاسوج متولی این سینما ترجیح داد به دلیل فرسودگی، دیوارهای گلنگی آن را به تیغ لودر و بیل و کلنگ بسپارد تا سینمایی نو متناسب با جمعیت کنونی شهر بنا کند و اینگونه بود که در عصر گرم مرداد روزی در سال 86 ، ساختمان سینما دنای یاسوج آوار شد تا به گفته مسئولین شورا و شهرداری، سینمایی مدرن در پنج طبقه ساخته شود.

اما سالی از پی سال دیگر گذشت و نه تنها هیچ خبری از ساخت سینما نشد بلکه زمین سینما دنا نیز به پارکینگ خودروها در خیابان تنگ سینما بدل شد تا جوانان یاسوجی حداقل بدانند فعلا خبری از سینما نیست.

با این حال هر ساله و در آستانه روز سینما، مسئولین بازهم وعده های رنگارنگی در خصوص ساخت سینما می دادند اما پس از آن بازهم خرمن وعده ها می ماند و زمینی که پارکینگ شده بود.

نسخه های مسئولین فرهنگی و سینمایی کشور افاقه نکرد

اما سفرهای چند باره و نسخه های متعدد مسئولین فرهنگی و سینمایی کشور که نبود سینما در یاسوج را به دور از عدالت می دانستند، هم افاقه ای نکرد و یاسوج صاحب سینما نشد. وعده هایی همچون احداث یک سالن سینما در یاسوج و گچساران و تفاهم‌نامه‌ای بین معاون سینمایی وزیر ارشاد و استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد تا بر اساس آن، 10مجتمع سینمایی با همکاری این استان ساخته شود به طوری که ساخت این مجتمع ها بر عهده استان و تجهیز و راه‌اندازی آنان نیز برعهده معاونت سینمایی باشد.

با این حال داشتن سینما همیشه دغدغه مدیریت فرهنگ و ارشاد استان بوده و او تلاش کرد با ایجاد تغییراتی در سالن آمفی تئاتر این اداره کل آن را به یک سالن سینما نزدیک کند و اتفاقاَ فیلم هایی نیز در آن اکران می شود اما قرار داشتن در یک مجموعه اداری و اختصاصی نبودن این سالن برای سینما به طوری که در آن از جلسات تودیع و معارفه تا همایش ها و از اجرای نمایش تا کنسرت موسیقی در آن برگزار می شود، باعث شده هنوز نتواند در منظر عموم به عنوان یک سالن با کارکرد سینما شناخته شود. اگرچه این اقدام قابل تقدیر بود.

اما در آن سوی دیگر زمین سینمای سابق شهر یاسوج که به پارکینگ تبدیل شده بود ابتدا فنس‌کشی و سپس خاکبرداری شد و شنیده‌ها حاکی از آن بود که شورا و شهرداری قصد دارند این زمین را که تنها زمین دارای کاربری فرهنگی در مرکز شهر است برای ساخت مجتمعی تجاری به فروش برسانند.

با این حال وقتی صدای مخالفتها با این تصمیم بلند شد، مسئولین وقت شهرداری اعلام کردند که یک مجموعه فرهنگی و تجاری در این زمین با عنوان مجتمع فرهنگی "تیرتاج دنا" ساخته می شود و حتی مشخصات فنی این مجتمع اعلام شد.

پردیس مجتمع سینمایی، تفریحی و تجاری "تیرتاج دنا" در سه طبقه، پارکینگ با ظرفیت 100 خودرو، مجموعه سینما دنا با ظرفیت 180 نفر و در مساحت 450 مترمربع، 40 واحد تجاری و یک پارک سرپوشیده کودک و نوجوان از بخش های مختلف این پروژه اعلام شد.

اما پس از گذشت مدتی این هم محقق نشد و هنوز زمین سینمای دنای یاسوج در خیابانی که هنوز سینما نام دارد، خالی مانده است.

اختلاف بین شهرداری و سرمایه گذار علت بلاتکلیف ماندن ساخت مجتمع سینمایی

رئیس شورای شهر یاسوج در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: اختلاف بین شهرداری و سرمایه گذار علت بلاتکلیف ماندن ساخت این مجتمع فرهنگی و سینمایی بوده است.

شیروان وظیفه شناس می افزاید: شهرداری و شورای گذشته، این زمین را به مزایده گذاشته بودند و سرمایه گذاری برنده این مزایده شد اما به دلیل عدم اجرای شرایط مندرج در مزایده، شورا و شهردار جدید با این مسئله مخالفت کردند.

وی بیان می کند: طبق شرایط مزایده، سرمایه گذار می بایست 9طبقه با 9هزار متر زیربنا احداث کند اما تنها برای چهار طبقه پروانه صادر شده بود.

وی اضافه می کند: این مسئله به کمیسیون ماده پنج رفت اما کمیسیون هم به دلیل غیر قابل تحمل بودن ترافیکی که در پی احداث این ساختمان ایجادمی شود، با 9طبقه مخالفت کرد.

وظیفه شناس تصریح می کند: در شرایط مزایده، سهم سرمایه گذار در این پروژه با 9 هزار مترمربع، 56 درصد و شهرداری 44 درصد بوده اما چون ساخت 9طبقه از سوی کمیسیون ماده پنج رد شد، از سوی شهرداری پیشنهاد شده که سهم سرمایه گذار به نسبت طبقاتی که می سازد و هزینه ای که برای ساخت می کند، مشخص شود.

وی بیان می کند: شورای شهر و شهرداری به دنبال آن است که به هرطریقی موضوع سینما را حل و فصل کند و اگر سرمایه گذار قبلی نتواند، خود شهرداری یا با منابع خود، یا منابع استانی و یا جذب سرمایه گذار جدید اقدام به ساخت سینما خواهد کرد.

مشکل نبود سینما نیست مشکل فرهنگی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نبود سینما در یاسوج را قبول ندارد و می گوید: این اداره کل در تنها سالن مجهز خود فیلم پخش می کند اما مشکل چیز دیگری است.

امین کمالوندی در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: مشکل در این شهر نبود سینما نیست بلکه مشکل فرهنگی و کمبود مخاطب است.

وی بیان می کند: روز گذشته فیلم شهر موشهای 2 در این سالن اکران شد اما به رغم تبلیغات شهری فراوان تنها 20 نفر از این فیلم دیدن کردند.

کمالوندی ادامه می دهد: ما این سالن را در نبود سینما فعلا به عنوان مسکن قرار داده ایم و همه تجهیزات یک سینما از جمله صندلی، سیستم پخش تصویری و صوتی، فضای آرام، بوفه و گیشه و .. دارد.

وی یکی از دلایل عدم توجه مردم به این فضا و عدم اطلاع از وجود آن را بی توجهی رسانه ها به نیازهای فرهنگی جامعه می داند و می گوید: رسانه به جای پرداختن به این موضوعات به انتصابات و مسائل سیاسی می پردازند.

سفر به شیراز برای دیدن فیلم

کمالوندی بیان می کند: سینما دوستانی که برای دیدن فیلم به شیراز می روند می توانند به جای رفتن به این شهر و صرف هزینه های کلان و خطرات بین راه، در سالن هنرنمای این اداره کل فیلم روز با بلیط دوهزار تومانی ببینند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه دولت قصد سینما داری ندارد، می گوید: بخش خصوصی باید بیاید و سرمایه گذاری کند و دولت نیز حمایت خواهد کرد.

وی می افزاید: متاسفانه کمتر سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این بخش است.

وی از حمایت این اداره کل از سرمایه گذاران برای احداث سینما در این شهر خبر می دهد و می گوید: اگر بخش خصوصی در کوتاه مدت و یا بلند مدت اقدام به احداث سینما بکند، این مسکن مقطعی اداره کل و ارشاد نیز قطع خواهد شد اما تا احداث و راه اندازی سینما همچنان این اداره کل خود اقدام به اکران فیلم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم یاسوج تنها زمین خالی باقی مانده در مرکز شهر را به اسم سینما می شناسند، زمینی که تنها زمین با کاربری فرهنگی در مرکز این شهر است و البته خیلی ها هم برای تغییر کاربری آن دندان تیز کرده اند.

با این حال شهر یاسوج روز به روز بزرگتر و بر جمعیتش افزوده می شود اما به این میزان اماکن فرهنگی و تفریحی آن رشد نکره و نمی کند. اگر در دهه 50 تنها یک سالن سینما برای جمعیت 15 هزار نفری این شهر کافی بود، امروزه جمعیت جوان این شهر به مکانهای فرهنگی و هنری و تفریحی بیشتری نیاز دارند اگر چه شهروندان این شهر به همان سینمای سابق هم قانع هستند.

منبع:مهر

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی