نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. شهريور 1393 - 10:36
سید حمید عبدل پور، مدیر کانون اندیشه نیک هنرمندان معلول بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس حرف دل خود به مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد را زد.

به گزارش چهارفصل به نقل از بویرخبر، من هم انسانم، شهروند همین شهرم، نگاهت را کمي پایین بیاور،همین جا درست جلوي رویت ایستاده ام.

 

آری من معلولم و به ناچار روی ویلچر نشسته ام، عصا به دست و پای برای راه رفتن ندارم، اما در مقابل دلي شاد و بي ریا دارم و در رویاهایم با دو پا پروازمی کنم.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01884.jpg

 

من معلول هستم، ولی روحی لطیف و آرام و دلی همچون کوه استوار و پر امید در برابر مشکلات دارم.

 

دلگیر نشو وبرایم دلسوزی نکن، من ترنم دلسوزی ات را نمی خواهم، فهم و درک می خواهم، چون که به خواست او که زندگی بخش است زندگی می کنم، ولی جسمم معلول است، اما در مقابل سرشار ازحس زندگی ام و خدا مرا توانایِ های دیگری بخشیده است.

 

من معلولم؟!

ای دوست مرا دست کم نگیر، دلسوزی ات را نمی خواهم، حقم را می خواهم، می خواهم که مسئولان و مردم به چشم یک شهروند و یک انسان به من نگاه کنند و برایم دلسوزی نکنند و راهی را برای حضورم در کنار خود و جامعه مهیا کنند، تا هنرم، خلاقيتم، تلاشم، تخصصم و اميدم را به همه گان نشان دهم.

 

من معلولم؟! اگر مرا باور ندارید با من بیایید تا هنر وامید زنده شدن در زندگیم را به شما نشان دهم.

 

 درست است که معلولم، اما هنرم و سایر توانایی هایم در بسیاری از خانه ها و نمایشگاهها و در جلوی شما بازگو کننده همه چیز است، من آمده ام بگویم با بال و پر شکسته هم می توان پرواز کرد.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01888.jpg

 

من آمده ام بگویم که داشتن بال و پر، دو پا، دو دست و بدن سالم، بدون داشتن عشق به زندگی معلولیت است.

 

من معلول نیستم؟!

سید حمید عبدل پور، مدیر کانون اندیشه نیک هنرمندان معلول بویراحمد که خودش از بودن دو پا محروم است و مدام به من می گوید ما معلول نیستیم ما سرشار از زندگی هستیم، ما را به کلبه زیبایی ها هنر دست هنرمندان معلوم استان دعوت کرد.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01870.jpg

با او که به همراه دو دوستش که یکی با عصا های چسپیده به بندش ودیگری تکیه داده بر ویلچری که او را حمل می کرد، همراه شدم و وارد نمايشگاه کوچکی که آثار زیبا و بیاد ماندنی آنها در آن نهفته بود، شدم.

 

داخل کلبه زیبای هنرمندان معلول پر بود از تابلوهای زيبا و هنرهای دستی ديگری که توسط  اعضای این کانون خلق شده بود، از معرق کاری گرفته تا سياه قلم، نقاشی با مداد رنگی و گلیم بافی سنتی،که در کنار آن انسان های پاک و مصمم با چهره هايی خندان که روی ويلچرها نشسته بودند.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01889.jpg

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01899.jpg

 

سید حمید عبدل پور این هنرمند خوش ذوق بویراحمدی که از سال 88فعالیت هنری خودش را در این مکان آغاز کرده است با ما به  گفتگو نشست و از خوشی ها و سختی های دوستان معلولش در این چند دهه برای ما گفت.

 

مسئولان معلولان را با دید دیگری بنگرند

وی با بیان این موضوع که هنر در خون ما معلولان نهفته است، ابراز داشت: مسئولان بايد شرايط بهتری برای ما معلولان در جامعه ايجاد کنند.

 

مدیرکانون اندیشه نیک هنرمندان معلول بویراحمد با بیان این موضوع که دنیای ما معلولان پر از مشکلات کوچک  وبزرگ است ، ابراز داشت: تنها خوشحالی ما هنرمان این است که آن را به مردم هدیه می دهیم، اما درعوض جامعه به ما به چشم یک معلول نگاه می کند و در بعضی ازمواقع همین دلسوزی باعث حبس شدن بیشتر معلولان در خانه هایشان شده است.

 

رفتار مردم با معلولان خوب نیست

عبدل پور با بیان این موضوع که رفتار مردم با معلولان نسبتاً خوب نیست، ابرازداشت: عمده مشکلات ما رفت وآمد در شهر است که با توجه به وضعيت معابر بايد اکثر اوقات از خيابان تردد کنيم، که بسيار برای معلولان خطرناک است و خودروهای عبوری در بیشتر مواقع مراعات حال ما را نمی کنند.

 

کسی فریاد معلولان را نمی شنود

وی با بیان اینکه شهرداری باید برای حضور بيشتر معلولان در شهر با مسطح کردن پياده روها توجه بيشتری به معلولان داشته باشد ،اظهار داشت:ما هرچه فریاد می زنیم، کسی نیست که صدای ما را بشنود و همیشه جای این سئوال برای ما باقی مانده که چرا فریاد های ما بی جواب است.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01902.jpg

 

این هنرمند معلول استان درادامه با انتقاد از نبود استخدام برای معلولان دارای تحصیلات عالیه در استان گفت: متأسفانه معلولان ما در زمينه اشتغال با مشکلات فراوانی مواجه اند، کار برای معلولان بسيار کم است که بايد مسئولان برای آن چاره ای نو بينديشند.

 

وی به تحیصلات عالیه بیشترهنرمندان معلول این کانون اشاره کرد و گفت: بیشتر هنرمندان حضور داشته در این کانون هنری تحصیلات عالیه دارند و حتی در مقاطع های بالای تحصیلی در حال تحصیل هستند، اما متأسفانه همیشه در جامعه مظلوم واقع می شوند.

 

عبدل پور درادامه با انتقاد ازرفتار های متفاوت بیشتر مسئولان نسبت به معلولین هم استانی گفت: رفتار مردم با معلولان متفاوت است برخی به ما برای عبور از موانع که بر سر راهمان قرارمی گيرد کمک می کنند اما متأسفانه برخی حتی وقتی از آنها کمک می خواهيم، بدون اينکه توجهی به درخواستمان کنند عبور می کنند.

 

با پر و بال شکسته هم می توان پرواز کرد

وی با بیان اینکه با پرو بال شکسته هم می توان پرواز کرد، گفت: معلولیت یک ضعف نیست ، یک هنراست ، یک نعمت است و آن کسی که پر وبال داشته باشد و نتواند به اوج برسد، معلول است.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01868.jpg

 

مدیرکانون اندیشه نیک هنرمندان معلول بویراحمد با اشاره به اینکه انجام کارهای هنری برای ما یک احساس است، اظهار داشت: ما هنرمان را در کالبد عشق در تابلوها و دست ساخته هایمان به مردم نشان می دهیم و به آنها می گویم که ما هم با داشتن روحی بزرگ در حال زندگی کردن هستیم .

 

وی در ادامه با بیان این موضوع که نگاه های ترحم آميز مردم مارا ناراحت می کند، ابراز داشت: برخی از شهروندان وقتی که ما را می بینند، نگاهشان را از من بر نمی دارند و با نگاه به ما آه می کشند که اين موضوع من و امثال ما را بسيار ناراحت می کند.

 

مسئولین توانایی های معلولین را باور داشته باشند
این هنرمند معلول هم استانی با اشاره به اینکه مردم بايد ما و توانايی هايمان را باور کنند و بدانند ما ناتوان نيستيم، بلکه شرايط مان کمی با آن ها متفاوت است، اظهار داشت: ما توانمند هستيم و می توانيم در جامعه حضور داشته باشيم و فعاليت کنيم، ولی متأسفانه شرايط اشتغال برای ما مهيا نيست و خيلی از تحصيل کرده های معلول ما کاری ندارند و استعدادهايشان شکوفا نمی شود.

 

عبدل پور ادامه داد: تعداد معلولینی که توانمندیهای بزرگی را می توانند به جامعه گره بزنند کم نیست و بسیاری از آنها قادرند با اندک یاری از سوی کسانی که باید یاری رسان آنها باشند زندگی خود را اداره کنند.

 

وی با انتقاد از بیشتر مسئولین استانی گفت: متأسفانه ندیدن هنر افراد معلول در جامعه و تأمین حداقل نیازهای آنان، باعث شده که دیگر معلولین به سمت و سوی کار آفرینی سوق پیدا نکنند.

 

قادر به خرید مواد اولیه هنرمان نیستیم

این هنرمند معلول هم استانی بابیان اینکه هم اکنون قادربه خرید مواد اولیه و مایحتاج کارخودنیستیم، اظهار داشت: متأسفانه نهاد و یا اداره ی نیست که ما را ساپورت کند و حتی ما در حال حاضر قادر به پرداخت بدهی های خود برای خرید مواد اولیه هنرمان نیستیم.

 

مدیر کانون اندیشه نیک هنرمندان معلول بویراحمد با اشاره به اینکه درحال حاضر چهل هنرمندمعلول در این کانون در حال فعالیت های هنری است، ابراز داشت: ما معلولین فقط ازمسئولین همیاری می خواهیم  و دیگر هیچ توقعی از آنان نداریم.

 

وی با بیان این موضوع که هیچ کس نیست صدای ما را به گوش مسئولان برساند،گفت: وقتی که ما حرف از ادای حقمان می زنیم همه ما را تهدید می کنندو می گویند شما را به زندان می فرستیم،مگر دنیا زندان ما معلولان نیست چه یک وجب کمتر یا بیشتر .

 

عبدل پور با انتقاد از برخی مسئولان استانی در مورد تحویل مسکن مهر به معلولان استان گفت: یک دست صدا ندارد و ما هرجا برای مشکلات خود می رویم، همه آدرس بهزیستی را به ما نشان می دهند، مگر بهزیستی چند تا کار را می تواند برای ما انجام دهد.

 

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر چوب حراجی به هنر دست ساخته این هنرمندان زده شده است و هیچ نهادی در استان نیست که ما را یاری کند و مسئولان ما را تنها گذاشته اند.

 

عبدل پور که خود در سه رشته دیگر هنری و ورزشی در حال فعالیت است ، ابراز داشت: من خودم قهرمان پرتاب نیزه کشور هستم، که متأسفانه به دلیل نبود بودجه نتوانسته ام به مسابقات کشوری بروم.

 

وقتی با دست شکسته نایب قهرمان پرتاب نیزه شدم

وی با بیان این موضوع که در سال 93با دست شکسته توانستم مدال نقره پرتاب نیزه کشور را به دست آورم و در انتخابی تیم ملی اول شوم، ابراز داشت: بیشتر درد ما معلولان نداشتن بودجه مالی است که در بیشتر اوقات ما را با مشکل مواجه کرده است.

 

در ادامه این گزارش باید گفت: بسیاری از ما وقتی با افرادی که با وجود محدودیت های فراوان در اوج امید زندگي می کنند و اطرافیان را نیز به سمت امیدواري سوق می دهند، روبرو می شویم از خودم خجالت می کشیم که با وجود سلامتی کامل، چرا نتوانسته ایم از همه توان خود برای رسیدن به قله های موفقیت استفاده کنیم.

 

http://boyerkhabar.ir/sites/default/files/fullimages/1393/06/20/dsc01875.jpg

 

معلولیت، قصه پرغصه ای است که تنها کسانی با آن آشنایی دارند که خود یا عضوی از خانواده معلول بوده و یادر میان جمعی از معلولان با این مشکلات کنار آمده است و عین ناباوری افرادی درس آموز برای دیگران شده اند

 

در زیر می توانید تعدادی ازآثار هنری این هنرمندان بال شکسته را ببینید.

هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 
هنرهنرمندان معلول
 

هنرهنرمندان معلول

 

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی