نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. شهريور 1393 - 8:36
شهروندان جوان شهر یاسوج درخصوص علایق خود به سینما و موضوع سینما در شهریاسوج و استان می گویند.

به گزارش چهارفصل به نقل از صبح زاگرس، 21 شهریور به نام روز سینما نامگذاری شده است. نام سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره با حسرت ها و آه ها همراه خواهد بود. در استان کهگیلویه و بویراحمد حتی یک سینمای مستقل و استاندارد وجود ندارد.

 

سینمای قدیمی مرکز استان یک دهه پیش تخریب شد و به پارکینگ تبدیل شد، گچساران و دهدشت دو شهر بزرگ استان از داشتن سینمایی استاندارد محروم هستند و تنها سینمای شهر دهدشت اگر هنوز هم پخش فیلمی داشته باشد، هم ساختمان و امکاناتش قدیمی و مستعمل هستند و هم فیلم هایش.

 

امین کمالوندی، مدیرکل فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد وقتی امیدش را از مسئولان استانی و کشوری برای ساخت سینما از دست داد، خودش دست به کار شد و سالن اداره کل ارشاد استان را چند منظوره کرد و با مجهز کردن آن به دستگاه های پخش فیلم، توانست برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد ، میزبانی جشنواره فیلم فجر را در سال 92 به یاسوج بیاورد که البته با استقبال خوب مردم و مسئولین نیز روبرو شد.

 

پس از بهمن 92 هم، جشنواره اکران نوروزی 93 برای اولین بار در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و بعد ازآن هم تا کنون فیلم های روز سینمای کشور هم زمان با بقیه مناطق در یاسوج اکران می شود و البته استقبال چندان خوبی از این فیلم ها نشده است.

 

تلاش کمالوندی و مجموعه همکارانش در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البته جای تقدیر فراوان دارد. این که این مدیر توانست علی رغم بی مهری مدیران برای ساخت سینمای دنا در محل قبلی و سینما آزادی در محله چشم نباتی یاسوج، با آماده کرده سالن سینما هنر، امکان تماشای فیلم های روز سینمای کشور را برای شهروندان یاسوجی آماده کند خودش جای تقدیر فروانی دارد اما به دلیل فاصله سالن یاد شده با مرکز شهر ونداشتن ساختمانی مستقل استقبال چندانی از این سینما نشده است.

 

از آن جایی که قشر جوان، ارتباط و علاقه بیشتری به سینما دارند، روز گذشته خبرنگار فرهنگی صبح زاگرس برای جویا شدن نظر جوان های یاسوجی درباره سینمای قدیمی یاسوج، سینمای فعلی در ارشاد استان و.. به مرکز شهر رفت و گفت و گویی با چند تن از این جوانان انجام داد.

 

پیش از این هم صبح زاگرس برای روز سینما یک نظر سنجی برگزار کرد  و از شهروندان یاسوجی پرسید: آیا تاکنون تماشای فیلم های سینما هنر یاسوج رفته اید؟   برای شرکت در نظر سنجی اینجا کلیک کنید.

 

در ابتدای تهیه این گزارش با یکی از جوانان فعال در حوزه رایانه گفت و گو کردیم. صداقت به تدریس مهارت های رایانه در آموزشگاه های شهر یاسوج مشغول است و درحوزه رسانه نیز فعالیت هایی دارد.

 

آخرین باری که سینما رفتم دوم ابتدایی بود

محسن صداقت، جوان هم استانی در رابطه با نقش سینما در فرهنگ سازی ، هدایت جامعه و رفع نیاز برخی از افراد در جامعه  گفت: انسان در هر جامعه ای زندگی کند نیازهایی دارد که باید از راه درست و مناسب خود حل و رفع بشه اما مسأله اساسی اینجاست که اگرشرایط طوری نباشه که این نیازها از راه درست و خوب و راضی کننده رفع شوند مردم به سمتی میروند که برای رفع اون نیازها، ارزشهای جامعه آنها را نپذیرد.

محسن صداقت

صداقت اینطور ادامه داد:  یکی از نیازهای امروزی ما در سطح جامعه بحث هنر و فرهنگ هست و یکی از اینها سینما ست. در صورت نبود برنامه ریزی درست برای رفع این مشکل اکثر مردم و جوانان ما به سمت ماهواره و سی دی هایی مستهجن و فیلم هایی نامناسب در زمینه های نامناسب با خانواده می روند.  اشکال اینجا از مسئولین و برنامه ریزان است که برنامه درست و کاربردی و صحیح برای جوانان ندارند و شرایط را برای بهره بردن صحیح جوانان از وقت خود را فراهم نمی کنند.

 

صداقت اظهارداشت: من به عنوان جوان 25 ساله آخرین باری که به سینما  رفتم حدود دوم و سوم ابتدایی بودو بعد از اون دیگه این اتفاق برای من نیفتاد. سینما و رسانه یکی از بزرگترین ابزارهای  فرهنگ سازی هستند که شهر ما از این مورد بی نصیب است.

 

سینمای جدید در گوشه شهر که سینما نیست/قبولش ندارم

محمد شیبانی یکی از استریوداران شهر یاسوج نیز در این باره می گوید: با توجه به جامعه امروزی ما و عصر جدید که رسانه ها نقش اساسی در رفتار بشریت و مردم یک جامعه دارد و جامعه ایران به عنوان  یک جامعه جوان با اکثریت جمعیت جونان  نیاز هست که به جوانان و نیازهای آنان توجه ویژه و خوب بشه که متأسفانه در شهر ما از این خبرها نیست.

روزسینما

 

محمد در ادامه می گوید: یکی از مواردی که برای جوانان باید به آن پرداخت سینماست. من به شخصه به عنوان یک جوان یاسوجی علاقه زیادی به فیلم و دیدن فیلم دارم و احساس نیاز میکنم که در برنامه ریزی خود برای صرف اوقات فراغت خودم وقتی برای رفتن به سینما بگذارم اما متأسفانه در شهر ما این امکان وجود ندارد.

این جوان این طور در مورد سینما صحبت هایش را پی می گیرد: درمرکز شهر یاسوج چهارراهی هست به اسم چهار راه سینما اما سینمایی وجود ندارد. حدود ده سال پیش با وعده بازسازی و نوسازی و به روز رسانی سینما آن را تخریب کردند اما دیگه هیچ اتفاقی نیفتاد و جای سینمای قدیمی یاسوج هنوز که هنوز هست بعد ده سال خالی استو به صورت گود برداری مونده.  در گوشه شهری که عملا در جهت مخالف محل زندگی اکثریت جمعیت شهر می باشد سینمای کوچکی در یاسوج با یک سالن بی کیفیت و نامناسب راه افتاده است و پرده گذاشتند  وفیلم پخش می کنند.

 

محمد می گوید این سالن به هیچ وجه قابل پذیرش و پسندیده نیست: مسئولین شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید برای این کار به فکر اساسی باشند. فضای کنونی اش کم و با فیلم های قدیمی و تبلیغات کم و غیر کافی می باشد. سینما باید مستقل ، جدا از ادارات و نهادهای دولتی باشد و در مرکز شهر و در اختیار عموم باشد.  درخواست داریم از مسئولین که حتما سینما برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود.

عشق سینما هستم/وقتی به مسافرت می روم، حتما باید سینما بروم

آذرکیش، مدرّسُ یکی از آموزشگاه کنکوری شهر یاسوج است. او به خبرنگار صبح زاگرس می گوید: من علاقه زیادی به فیلم و یسنما دارم. مدام مسافرت می کنم و به شهرهایی که سفر می کنم حداقل یک بار به سینما می روم و فیلم می بینم.

آذر کیش

این جوان در ادامه می گوید: در چندسالی است ساکن یاسوج شده ام اصلا چنین اتفاقی برای من رخ نداده که از سینما استفاده کنم. فقط جدیداً یک سالن کوچکی را در ادراه فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینما تبدیل کرده اند و برخی از اوقات  هم تو هتل های یاسوج دیده ام اقدام به پخش فیلم می کنند.

 

این کارشناس ارشد فیزیک علاقه مند به سینما اینطور ادامه داد:  سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلا ًو اصلاً خوب نیست.  شما در استان های دیگر مشاهده می کنید که سینماها همه امکانات را دارد اما تو شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد سینما یعنی فقط صندلی و پرده  .

 

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت سینمای فعلی گفت: در سینمای جدید که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است نه سیستم صوتی مناسبی، نه سیستم تغذیه مناسبی، و نه امکاناتی که آدم راحت باشه وجود  ندارد.

پارک ساحلی یاسوج

تفریح خانواده ها در یاسوج فقط پارک ساحلی است

خانم جوان دانشجویی هم در گفت وگو با خبرنگار ما این طور به سوالات پاسخ می دهد:

نظر شما درباره جای خالی یک سینما در این شهر چیست؟

تفریح خانواده های یاسوجی فقط پارک ساحلی هست و هیچ چیز دیگر ای نیست  البته همه اون هم طبیعت خدادای است.یعنی دیگه جایی برای تفریح ندارند.

سینما باید باشه که آدم برنامه ریزی کنه و جای تکراری نره  وبعد سه چهاربار بیرون رفتن  دیگه زده میشه و نمیدونه کجا بره.

اسم چهارراه سینما را در یاسوج شنیدی؟

بله. یه مدتی پارکینگ بوده و الانم گودبرداری شده و چند سالی هست به همین حالته و تبدیل شده به جای آشغال. قبلبا اینجا سینما بوده  و به خیابان سینما و چهاراه سینما معروف شده حتی چند سالپیش  هم به همون سینما بازار هم خوب نبود. صندلی های اتوبوسی داشت و نیمکت های ایستگاه اوتوبوسی بود و بلیط فروشی نداشت.یه نفر جلو در وایساده بود و پول می گرفت.

تأثیر سینما و تلویزیون چیه؟

سینما و تلویزیون مثل دانشگاه هستند، عملکردشون مثل سینماست. و می توانند فرهنگسازی کنند تو کل دنیا هر فیلمی بیاید تو بازار صددرصد روی آن جامعه تأثیر می گذارد.

وجود سینما برای مرکز استان ضروری است. البته سینمایی که فیلمهای جدید وبروز رو پخش کنه. در شهرستانهای استان بعضاً سینما وجودداره و من میرم مثلا سینمای شهر دهدشت، فیلم هایی پخش میشه که حتی از تلویزون هم پخش شده اند و cd فیم ها هم تو بازار فذاهمک هست.

البته انتظار سینمای آنچنانی هم نداریم یه سینمای معمولی که بخشی از نیازها رو رفع کنه.

 

به نظر شما مشکلات عدم  ساخت  سینما در یاسوج چیست؟

قبلا که سینما بود استقبال خوبی نمی شد به جهت  نوع فیلم ها  و به روز نبودن فیلم ها. و عدم درآمد زایی سینما و به مین دلیل بخش خصوصی وارد نمی شد.

 اما در حال حاضر یاسوج قبلیت داشتن سینما دارد اون هم داشتن یه سینمای خوب.وهم مردم به این گونه تفریحات نیاز دارند.

در همین اداره ارشاد و سینمای کوچیک هروقت فیلم میذاشتن استقبال خوبی میشد از این سینما و فیلم ها.

سینما باید بزرگ و جادار ومطلوب مردم باشه و وسط شهر در دسترس عموم مردم باشه. تبلیغات مناسب وهمه گیر نیاز هست.

توشهرهای دیگه هرهفته فیلم هست و اون همفیلمجدید و بروز ومردم با انگیزه استقبال میکنند اما تو یاسوج باید منتظر بمونیم ببییمکی اداره ارشاد اعلام میکنه که فیلم جدید دارن.

تو یاسوج در حال توسعه ساخت سینما هزینه چندانی رو نداره و اگه مسئولین همت کنند میتونند که حتما ً و خیلی سریع این پروژه روانجام دهند.

مگر یاسوج سینما دارد؟

 

فتاحیان که در یکی از مراکز چاپ بنر شهر یاسوج فعالیت می کند می گوید: ما علاقه زیادی به دیدن فیلم داریم اما سینما نداریم . ما وقتی به شهر های مجاوری مانند کازرون ، بوشهر و شیراز مسافرت می کنیم حتما سینما می رویم و فیلم می بینیم  اما شهر خودمان نداره که برویم.

 

وی اظهارداشت: من در شهر یاسوج سینما ندیدم اگر که باشه ما از آن اطلاعی نداریم نه به خاطر بی توجهی ما بلکه این بی خبری به خاطر بی توجهی مسئولین هست چون تو شهر یاسوج اگه اتفاقی این گونه صورت بپذیره ما خیلی راحت خبردار می شویم.

 

فتاحیان در ادامه خاطرنشان کرد : بهترین جا برا سینما در شهر یاسوج وسط شهر و همان جای قبلی خودش هست که اگه ساخته بشود جوانان به جای اینکه تو خیابان بیهوده وقت بگذرانند راحت ، مفید و مناسب تفریح می کنند و کمتر سراغ قلیان و سیگار کشیدن و تفریحات ناسالم میروند.

 

وی در پایان گفت: متأسفانه توجه خاصی به جوانان و اوقات فراغتشان نمی شود. سینما یک عامل هویتی برای شهر هست ولی بعداز چندین سال می بینیم که هنوز خیابانی و چهارراهی را وسط شهر به اسم سینما می شناسند.

سالن سینمای ارشاد، پاک کردن صورت مسئله بود

دامن باغ، یکی دیگر از جوانان هن استانی در گفت وگو با خبرنگار صبح زاگرس اظهارداشت: علاقه زیادی به سینما دارم ولی متاسفانه سینما نداریم .

روزسینما

این جوان این طور ادامه می دهد: همه مراکز استان ها سینما دارند  و همه قشرها هم از آن استفاده می کنند  و این از عوامل پیشرف  فرهنگی آن شهر محسوب می شود.  کل دنیا به سینماگران و سینما اهمیت می دهند اما ما به این نکته اصلاتوجهی نمی کنیم.  شهر یاسوج،مرکز استان به سینما نیاز دارد تا جوانان ما مثل همه شهرهای دیگر از این امکانات برخوردا شوند و استفاده های لازم راببرند.  اداره ارشاد یه سینمای کوچک راه اندازی کرده البته من نرفتم  متأسفانه زده شدم از این پاک کردن صورت مسأله

 

دامن باغ گفت: بودن سینما در مکانی اداری و محیط خشک و غیرقابل هضم برای جوانان که نیاز به نگاه به فیلم دارند مناسب نیست زیرا چنین مکانی شور و حال و هیجان لازم را که یک جوان انتظار دارد را ندارد بنابراین انگیزه رفتن به آنجا برای وی کم است.  سینما باید در مرکز شهر  باشد زیرا من خودم وقتی سینما جای قبلی خودش بود به طور مداوم می رفتم و بسیار از این برنامه ریزی خودم خرسندبودم هر چند امکانات  و کیفیت لازم را هم نداشت. سینما که تخریب شد عملا یه جای خالی وقت خالی در برنامه هامون پیدا شد.

 

مسئولان باید پاسخ دهند چرا یاسوج سینما ندارد

علی محمودی، مغازه دار پوشاکی هم در این باره می گوید: بدون وجود سینما حالت عقده برایمان پیش آمده اگه سینما در مرکز استان وجود داشت جوانان شهر به جای وقت گذرانی بیهوده از سینما و فیلم های آن استفاده مثبت می کردند.

دامن باغ

وی به تفریحات ناسالم برخی از جوانان شهر در عصر اشاره داشت وگفت: متاسفانه عصر که هوا خنک هست در جاهای مختلف شهر یاسوج می بینیم که جوانان به صورت دسته جمعی ایستاده و با تفریحات ناسالم اوقات خود را می گذرانند. باید از مسئولین پرسید که چرا این شهر سینما ندارد؟ وقتی که هزینه چندانی ندارد و احساس نیازش هم وجود دارد پس چرا احداث نمی شود. کم توجهی به جوانان و نیازهایشان در بلندمدت به جامعه ضرر می رساند و لازم است مسئولین احساس تکلیف بیشتری نسبت آینده و آینده سازان این مرزو بوم داشته باشند.

 

محمودی در پایان به سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اشاره کرد و  گفت: دراداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال عمومی از سینما نمی شود آن هم به خاطر این است که مسیرش در مرکز شهر نیست و خیلی از مردم از رفتن به آنجا خسته می شوند .

 

از سینمای جدید خبری ندارم

بهمن جعفرپور، پوشاکی دیگری از شهر یاسوج درهم گفت وگو با خبرنگار فرهنگی صبح زاگرس اظهارداشت: مشکلات بودجه ای  در تهیه فیلم ها باعث شد که  مسئولین نتوانند فیلم های بروز به مرکز استان برای مشاهده به سینمای قدیمی شهر یاسوج بیاورند که بعد از مدتی آنرا تخریب کردند.

خبری از سینمای یاسوج ندارم برای اینکه تبلیغات مناسبی وجود ندارد و در مسیر خانه ما نیست و دور از دسترس مردم بودن سینما بی فایده بودن سینما را می رساند.

برای ساخت سینمای جدید باید از بخش خصوصی حمایت شود

یحیی پور، معلمی که اهل لردگان چهارومحال بختیاری است در این باره می گوید: برای ساخت جامعه نیاز به کار فرهنگی و هنری داریم و باید به زیرساخت های آن توجه شود مثلا برای سینما باید از فروش غیرمجاز فیلم ها و کپی رایت های غیرقانونی جلوگیری شود تا مردم برای دیدن فیلم در سینما علاقه مند شوند.

روزسینما

وی گفت: باید به هنرمندان و سینما گران توجه ویژه ای شود تا آثار آنها را روانه این شهر کنند و به این شهر توجه  ویژه ای داشته باشند. یحیی پور در ادامه خاطرنشان کرد: باید در شهر یاسوج،مرکز استان امکاناتی فراهم شود تا مردم به جای رفتن به سمت ماهواره ، فیلم های غیراخلاقی و برنامه های غیر مفید به سمت سینما و هنر بیایند.

 

این فرهنگی ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید برای شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد سینما ساخته شود و به سینما گران و مردم فرصت داده شود تا به این مهم پی ببرند . وی در ادامه افزود: در بحث ساخت سینما باید به بخش خصوصی کمک کرد تا از بازگشت هزینه ساخت ودر آمد زایی سینما مطمئن شود  و اقدام به ساخت این کار کند زیرا در شهرهایی همانند  لردگان که بخش خصوصی اقدام به ساخت سینما کرد ولی استقبال نشده و بخش خصوصی متضرر شد.

 

یحیی پور در پایان گفت: مسئولین باید به مسأله ساخت و راه اندازی سینما در شهر یاسوج، مرکز استان توجه ویژه ای کنند تا در آینده با جامعه ای شاداب و زیبا مواجه باشیم.

گزارش: پاک نژاد-شفیعی

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی