نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. مهر 1393 - 11:28
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس گفت: یکی از مهمترین مشکلات و معضلات اصلی در دانشگاه ها به خصوص علوم انسانی تقدم ترجمه بر تألیف است.

به گزارش چهارفصل، مجتبی ثابتی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی  صبح زاگرس با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری ازسوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: سیاست های کلی علم و فناوری با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام و همه لوایح و طراحی های مجلس و قوانینی که همه دستگاه ها پیاده می کنند باید منطبق با سیاست های کلی نظام باشند.

 

علوم انسانی باید بتواند هویت اسلامی خود را در دانشگاه ها پیدا کند

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری به چند نکته اساسی و کلیدی اشاره داشتند به تعبیری که ما باید به سمت تعالی و علوم انسانی برویم یعنی اینکه علوم انسانی بتواند هویت اسلامی خود را در دانشگاه های ایران پیدا کند و ما نیازی به ترجمه نداریم.

 

مهمترین مشکل و معضل دانشگاه ها تقدم ترجمه بر تألیف است

 

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس یکی از مهمترین مشکلات و معضلات اصلی در دانشگاه ها به خصوص علوم انسانی را تقدم ترجمه بر تألیف دانست و افزود: توجه و میل به تألیف نکته اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: گسترش علوم انسانی، گسترش کیفی نیست در واقع سناریوهایی که برای نظام آموزشی در حوزه مدیریت ها طراحی می شود باید ناظر به نیازهای جامعه شناختی و مردم شناختی ایران اسلامی باشد.

 

ثابتی با تأکید بر اینکه ملاحظات فرهنگی، سیاسی واجتماعی باید در چارچوب مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی تعریف شود ابراز داشت: این ملاحظات باید مبتنی بر نیازهای جامعه علوم انسانی گسترش پیدا کند.

 

به رشته های علوم پایه باید توجه خاصی شود

 

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مقام معظم رهبری توجه خاصی به  بحث فناوری داشتند افزود:  تولید علم و فناوری می تواند جهش علمی ما را به همراه داشته باشد.

 

وی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت چشمگیر کشورها در عصر جدید را توجه کشورها به رشته های علوم پایه دانست و خاطر نشان کرد: مقم معظم رهبری مشخصاً بیان کردند که ما باید به رشته های پایه ای و علوم پایه ای توجه خاصی داشته باشیم.

 

ثابتی در ادامه یادآور شد: پیشرفت علمی، مهندسی معکوس یا مهندسی بر اساس داشته های غرب نیست، ما باید به سمتی برویم  و روش های را طراحی کنیم که بر اساس آن بتوانیم علم خودمان را صادر کنیم.

 

 وی با تاکید بر اینکه  نباید رشته های فنی و مهندسی را  در تولید علم جدید فراموش کنیم اظهارداشت: رشته های فنی و مهندسی را  در تولید علم جدید  نباید فراموش کنیم اما باید دقت  و تأکید ما به سمت حوزه فناوری و رشته های علوم پایه بیشتر شود.

 

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس وظایف دستگاه های متولی را بسیار سنگین دانست و بیان داشت: اولاً اینکه رشته های دانشگاهی ما نباید رشته هایی بی اثر و بلا اثر باشد متأسفانه ما می بینیم که بحث مدرک گرایی در دانشگاه ها به شدت وفور پیدا کرده است.

 

 

وی ادامه داد: امروزه هر کسی با هر عنوانی وارد دانشگاه می شود و نظارت صحیحی بر سطوح کیفی  دانشگاه ها صورت نمی گیرد.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اظهارداشت:  قانون اساسی گفته که آموزش عالی باید صورت بگیرد و دولت هم به آن کمک کند، اما آموزش عالی یعنی آموزشی که در سطوح عالی باشد نه اینکه هر جایی و در هر شهرستانی بدون اینکه زیر ساخت ها مهیا باشد رشته هایی را تأسیس کند بدون اینکه الزامات اولیه را نداشته باشد.

 

وی بیان کرد: متأسفانه مشاده می کنیم که دانشگاه آزاد ما ده ها هزار دانشجوی دکتری در رشته های مختلف پذیرش می کند بدون اینکه ده ها مشکل مملکت ما را دانشگاه آزاد حل کند.

.

ثابتی به دلایل پیشرفت علمی  در دیگر کشورها و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: در سایر کشورها ترم و دکتری آموزش عالی خود را بر اساس نیازمندی ها یشان محقق می کنند، یعنی می گویند ما در علوم انسانی مشکل داریم پس دانشجوی دکتری علوم انسانی بپذیریم و یا همین طور در سایر زمینه ها وقتی مشکلی وجود دارد بر اساس آن مشکل دانشجو می پذیرند.

 

دانشگاه های پولی مغایر گفتمان انقلاب اسلامی است

 

وی با بیان اینکه در دانشگاه های کشور بدون اینکه نیازها مطرح و مسائل پیدا شوند اقدام به جذب دانشجو می کنیم، افزود: متأسفانه دانشگاه های پولی به وجود آمده اند که این مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی است.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل  تصریح کرد: متأسفانه کانون های قدرت و ثروت بعد از گذشت سالیان سال مجدداً به عرصه کشور بر می گردند و کسی هم نیست که بتواند آن ها را اقناع کند.

 

دانشگاه آزاد مانند یک بانک عمل می کند

 

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد مانند یک بانک عمل می کند تصریح کرد: دانشگاه آزاد از هیچ فرصتی برای به دست آوردن سهمیه  و پول جدید کوتاهی نمی کند.

 

ثابتی ابراز کرد: امید است که با سرفصل قرار دادن سیاست های کلی علم و فناوری و منویات مقام معظم رهبری بتوانیم فصل جدیدی را در حوزه علم و فناوری آغاز کنیم.

 

وی در پایان به نقش رسانه ها و جنبش های دانشجویی اشاره کرد و گفت: رسانه ها و جنبش های دانشجویان باید با هر گونه خطاب علمی، بی برنامه ریزی علمی ، لابی های علمی، علم نماها و سیاسی کاری ها در حوزه علم مبارزه شود.

انتهای پیام/ ز.ح

 

دیدگاه‌ها

پدر شهید یزدان پناه به فرزند شهیدش پیوست http://aaletaha.ir/?p=2286

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی