نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. مهر 1393 - 8:43
آزاده کهگیلویه و بویراحمدی دوران دفاع مقدس می گوید:بهترین و شیرین ترین لحظات زندگی من در اسارت گذشت، همه عمرم را با یک روز اسارت عوض نمی کنم و در حقیقت دوران اسارت قطعه ای از بهشت در دنیای دنی بود.

به گزارش چهارفصل به نقل از آفتاب جنوب، این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می دارد، ملتی که با پرورش رزمندگانی حماسه آفرین مفهوم روشن «تعبد در برابر ولایت» را به نمایش گذاشتند و با انگیزه «ادای تکلیف» در پی «مرجع و رهبر» خود سر از پا نشناخته، به جبهه های حق علیه باطل شتافتند و طلوع عشقی بی بدیل را ترسیم کردند و به پیروزی بزرگی که حفاظت از وجب به وجب سرزمین اسلامی و صیانت از مکتب و عقیده بود، دست یازیدند.

 

از آنجایی که صحنه دفاع مقدس در جبهه های جنوب و غرب با تمامی حماسه ها و ایثارهای آفرینندگان آن در مرداد ماه 1367 ظاهراً به پایان رسیده ، اما سینه تک تک رزمندگان و فرماندهان عزیز مالامال از شجاعت ها، ایثارها و خاطرات خود و سایر رزمندگان خصوصاً شهدا گرانقدر می باشد.

 

 یکی از این شخصیت‌ها مصیب قادری بود که در اردوگاه‌های دشمن شکنجه‌های بسیاری را در جهت پیروزی میهن خویش متحمل شد، ما هم به همین بهانه گفت‌وگویی را با این جانباز و آزاده سرافراز صورت داده‌ایم که در ادامه می خوانید:

 

مصیب قادری در آغاز درباره  خود، اظهار کرد: من سال 1340 در گچساران متولد شدم، بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دارای 40 درصد جانبازی هستم در سال 1361 ازدواج کردم که ثمره زندگی مشترکم شش فرزند «3 پسر و 3 دختر» است، در موقع اسارت 4 تن از فرزندانم را داشتم که در حال حاضر دونفر از فرزندانم ازدواج کرده اند.

 

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

اسارت در پدخندق

 

وی در رابطه با دوران اسارتش هم گفت: در تاریخ 4 تیرماه سال 1367 در  جزیره مجنون (پد خندق) اسیر شدم و از آنجا به بغداد منتقل شدم که مدت 20 روز در این شهر بودم و سپس به اردوگاه رمادیه  منتقل شدم، که حدود 26 ماه در آن مکان اسیر بودم.

 

 

قادری درباره فعالیت های خود در دوران اسارت هم خاطرنشان کرد: در این مدت به همراه دوستان خود به اجرای فعالیت‌های فرهنگی پرداختیم که به طور مثال می‌توانم به مواردی مانند: «حفظ و تفسیر قرآن وبیان خاطرات انقلاب اشاره کنم که این موارد به صورت مخفیانه انجام می شد به طوریکه از بنده در مراسمات  و جشن هایی که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در اردوگاه برگزار می شد 2 بار دعوت شد که به بیان خاطرات و مبارزات مردم گچساران در دوران انقلاب پرداختم .

 

 

وی افزود: اسارت مثل یک دانشگاه بود و هر کسی هر چیزی که می دانست به دیگری آموزش می داد ولی تنها مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که قلم و دفتری نداشتیم و در صورت پیدا کردن قلم یا دفتری کل آسایشگاه را تنبیه می کردند، دوران اسارت دانشگاه بزرگی برای رزمندگان اسلام بود که مقاومت رزمندگان موجب شده بود تا این دوران به بطالت نگذشته و هر کدام از رزمندگان موفقیت های چشمگیری به دست آورند.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

اسارت را می توان یک دانشگاهی فرض کرد که در آن می توان کارهای خوب و بد را آموخت،از کارهای خوب می توان از معنویات، صبر، استقامت و بردباری یاد کرد و از کارهای بد نیز که اثرات روانی و جسمی نامطلوبی که بر روی ذهن و جسم ما داشت و هم اکنون نیز با ما همراه هستند، بعدها كه اسير شدم و همه‌ي سختي‌ها و مشكلات دوران اسارت را تجربه كردم، دريافتم اسارت يك دانشگاه است،دانشگاهي كه همه‌ي رشته‌هاي تحصيلي آن به شكل عملي تدريس مي‌شود. 


 

عراقی ها می گفتند شما را جای خوبی می بریم

 

وی در رابطه با نحوه برخورد نیروهای دشمن یادآور شد: در زمانی که عراقی‌ها بچه ها را اسیر کردند یک سرباز عراقی به یکی از اسرا می گفت:شماها را به یه جای خیلی خوبی می برند همچنین وعده‌های عجیبی مثل غذای خوب،اردوگاه با امکانات مجهز و چیزهای دیگری می داد،اما هر چه قدر که از مناطق جبهه دور شدیم و به شهر بغداد آمدیم آن برخوردهای به ظاهرخوبشان تمام شد و شکنجه‌ها را آغاز نمودند و بازجویی‌های سختی را از ما داشتند.

 

 

آزاده سرافزار میهن اظهار کرد: آزار آنها با توهین و شلاق بودو محل اقامتمان یک سالن بسیار کوچکی بود که در آن مکان تعداد 70نفر اسیر را گنجانده بودند و همه جوره مورد بی احترامی قرار گرفتیم، حتی در رمادیه هم این شکنجه‌ها را با شدت بیشتری ادامه دادند .

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

قادری گفت:اسارت در جمع بچه‌هايي پاك و ايثارگر، شجاع و بي‌باك، تجربه‌اي گران‌سنگ براي من بود؛يك افتخار بود، يك آزادي به تمام معنا و يك واقعيت حي و زنده ،لباس رزمندگی عوض شده اما اعتقادات ما باقی است و باید با همین اعتقادات در برابر دشمن در زمان اسارت ایستادگی کنیم،اگرچه سلاح خود را زمین گذاشته بودیم اما هنوز جنگ ادامه داشت و رزمندگان با دفاع جانانه دوران اسارت را تحمل می کردندوبارها هنجارها و ارزش های ما در دوران اسارت مورد تهاجم قرار می گرفت و تا حد کتک خوردن پیش می رفت، اما نیرو و ایمان قلبی رزمندگان موجب می شد تا ایستادگی کنیم.

 

این آزاده تصریح کرد:تحمل شکنجه های روحی و روانی در زندان های مخوف رژیم بعث عراق برای اسرا سخت تر از تحمل اسارت بود. رزمندگان اسلام برای عمل به وظیفه خود به دستور معمار کبیر انقلاب در جبهه های جنگ حاضر شدند که نتیجه این اقدامات بیداری امروز جهان اسلام است.

 

عزت مندی امروز ایران در دنیا، نتیجه ایثار دیروز شهدا و رزمندگان است

 

وی بیان کرد: اعمال و انجام وظایف دیروز رزمندگان، امروز بعد از سال ها در جای جای دنیا دیده می شود و داشته های امروز ملت ایران ثمره ایستادگی آزادگان و جانبازان است. 

      

 

ارسال نامه به خانواده از طریق صلیب سرخ

 

این آزاده سرافرازدر رابطه نحوه برقراری ارتباطش با خانواده در آن دوران گفت: نخستین ارتباطم با خانواده به صورت نامه نگاری برقرار شد که این روش تنها راه برقراری ارتباط با خانواده‌ام بود و هر چند ماه یک بار این کار توسط نیروهای صلیب سرخ انجام می شد تا که بتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم.

 

 

قادری درباره متن نامه‌های ارسالی و دریافتی هم خاطرنشان کرد: در طول مدت اسارتم 3تا ازنامه هایم بیشتر به دست خانواده ام نرسید، در آنجا نیروهای بعثی فشار زیادی را می آوردند تا که متن نامه‌ها برخلاف میلشان  نباشد و فقط به ناچار و به صورت کذب می نوشتیم حالمان خوب است و از نحوه برخورد عراقی ها هم راضی هستیم،در غیر اینصورت نامه ها را پاره و مورد شکنجه قرار می گرفتیم .

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

دیدار با رهبری و استقبال باشکوه در گچساران

 

وی در رابطه روز آزادی و بازگشت به میهن اظهار کرد: اوایل شهریورماه سال 1369 آزاد شدیم و در همان روز به ایران آمدیم که مدت 3 روز را در تهران مستقر بودیم که در آنجا به دیدار مقام عظمای ولایت شرفیاب شدیم.

 

 

وی افزود: بعد از اقامت در تهران وارد فرودگاه شیراز  و پس از آن به گچساران آمدیم که با استقبال پرشور مردم ولایت مدار گچساران روبرو شدیم که در آنجا به توصیه ی مسولین دقایقی را بر بالای ساختمان کانون بسیج جوانان این شهر به سخنرانی پرداختم.

 

آزاده سرافزار میهن درباره فعالیت‌های خود پس از ورود به میهن هم گفت: پس از آزادی جهت ادامه خدمت کاری ام به سپاه رفتم و تا سال 1390 در آنجا بودم که بازنشسته شدم.

 

 

وی درباره نحوه برخورد مسئولان هم اظهار کرد:حرف من با مردم به خصوص جوانان این است که پیروزی‌های به دست آمده با ریخته شدن خون رزمندگان و اسرا و خرابی خانه‌ها و غیره بوده است و چیزی نبوده که به همین راحتی به وجود آمده باشد، پس در حفظ این ارزش‌های ناب اسلامی کوشا باشید و آن را در اولویت کاری خود قرار دهید، که این موضوعات از فرموده‌های گوهر بار حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

 

 

قادری تصریح کرد:استقامت،پایداری و صبوری آزادگان در طول دوران اسارت و همچنین ایستادگی و مقاومت خانواده جانبازان از یاد ملت ایران نمی رود.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد


 

وی ابراز کرد: خدا را شاكرم كه توفيق حاصل شد تا پس از تحمّل سال‌ها اسارت در دست دشمن بعثي، به ميهن اسلامي‌ايران بازگشته و زندگي تازه‌اي را شروع كنم،مسلماً رزمندگان اسلام هنگام عزيمت به جبهه‌هاي جنگ تنها به شهادت يا مجروح شدن و يا سالم بازگشتن فكر مي‌كردند و کمتر کسي تصوّر مي‌كرد كه اسارت نيز يكي از گزينه‌هاي رفتن به جبهه باشد اما سرنوشت برخي اززمندگان به گونه‌اي ديگر رقم خورد و در عرصه آزمايشي سخت و طاقت‌فرسا قرار گرفتند و خوشبختانه آزادگان توانستند در اين آزمايش الهي با سربلندي به آغوش ميهن و خانواده صبورشان بازگردند.

 

این جانباز دوران دفاع مقدس یادآورشد:دوران اسارت يادآور مظلوميت، غربت و صبر و استقامت آزادمرداني است كه ساليان سال زندگي خود را در اسارت دشمن بوده و با صبر و شكيبايي خود، سرمشق آزادي و آزادگي قرار گرفتند.

 

قادری افزود:دوران اسارت، بخشي از تاريخ هشت سال دفاع مقدس ملت قهرمان ايران را در برابر متجاوزين بعثي تشكيل مي‌دهد و سرگذشت آن مملو از حوادث تلخ و ناگوار مي‌باشدو در دوران اسارت، حوادثي رخ داد كه هيچگاه از فكر و ياد آزادگان محو نخواهد شد و فراموش شدن آن امري بسيار دشوار است.

 

تلخ ترین روز اسارت

 

این آزاده سرافراز تصریح کرد:جا دارد به رسم ادب و به نشانه خلوص به پیشگاه شهدای گرانقدر اسارت که مظلومانه با خروشی خاموش و با سکوتی عبرت‌آموز دشمن را در خانه‌اش به ذلت کشانده و با جسم فرشی خود روح ملکوتی و عرشی خودش را طیران دادند،یادی شود.

 

 وی تلخ ترین روز اسارت خویش را روز رحلت امام (ره) دانست و با چشمایی اشک آلود که با بغضی عجین شده بود ،گفت؛ تمام ناراحتی من این است که چرا کم کاری کردم و از قافله شهداءعقب مانده ام.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

شیرین ترین روز اسارت

 

قادری اظهارکرد:همچنین شیرین ترین خاطره ام زمانی بود که صلیب سرخ آمد و قرار بر این شد که آزاد شویم خوشحالی سراسر وجودمان را گرفته بود و در پوست خود نمی گنجیدیم که قرار بود آزاد شویم،فقط خدا اسرا را نگه داشت.

 

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت:در ماه محرم و صفر عزاداری به کل ممنوع بود و اجازه هیچ گونه تجمع را نمی دادند حتی عاشورا و تاسوعا، ولی در ماه رمضان در گرفتن روزه های واجب ممانعتی ایجاد نمی کردند ولی نماز را باید فرادا بخوانیم از برگزاری نماز جماعت جلوگیری می کردند و در یک کلام آنها از وحدت ایرانیان می ترسیدند.

 

وی اظهارکرد:این انقلاب به راحتی بدست نیامده است چه جوانانی که جان خود را در این راه فدا کردند و افرادی اعضای بدن خود را از دست داده اند و شکنجه هایی که در زندان های عراق کشیده اند پس شما جوانان باید قدر این انقلاب را بدانید و پیرو ولایت و رهنمود های مقام معظم رهبری باشید تا بتوانیم انقلاب اسلامی را به صاحب اصلی آن مهدی موعود(عج) بدهیم.

 

قادری گفت: به نوجوانان و جوانان هم تاکید می کنم این کشور به شما احتیاج دارد پس درس خودتان را به نحو احسن بخوانید و وارد مراکز آموزش عالی شوید و ایران اسلامی را از همه نظر خودکفا کنید و تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار نگیرید و راه شهیدان را ادامه دهیدو من هم به نوبه خود از شما اصحاب رسانه که در شناساندن افتخارات میهن اسلامی تلاش می کنید تقدیر و تشکر می کنم.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

این آزاده سرافراز درادامه به دوری از وطن ، دوری از خانواده ، صدای ناله دیگر اسراء ، شهادت همرزمان ، وحشی گری نگهبانان عراقی ، عطش شدید ، شرایط بسیار طاقت فرسا و رفتار غیر انسانی افسران عراقی با اسرای ایرانی  اشاره کردوگفت: پایبندی به ارزش ها ، عشق به وطن ، اعتقاد قلبی به انقلاب  اسلامی و امام بزرگوار ، دلاوریهای سربازان گمنام امام زمان سربلندی کشور عزیزمان و گسترش فرهنگی ارزشمند انقلاب اسلامی به دیگر کشورهای تحت ظلم، آستانه ی تحمل اسرا را بالا می برد و شرایط سخت اسارت را برایمان آسان می کرد .

 

 

ترس عراقی ها از اسرا پس از رحلت امام

 

وی تصریح کرد:دو نکته عجیب بعد از رحلت امام بود که باید بگویم، اول اینکه عراقی ها قبل از آن هر روز حتی شهادت ائمه (ع) از بلندگوها موسیقی پخش می کردند، اما بعد از رحلت امام بلندگوها تا یک هفته قطع بود و دوم اینکه تا قبل از آن تجمع بیش از دو نفر ممنوع بود لیکن با رحلت حضرت امام (ره) بچه ها به راحتی دور هم جمع می شدند. قرآن می خواندند و برای امام فاتحه طلب می کردندچرا که عراقی ها می دانستند اگر لب تر کنند اردوگاه منفجر می شود.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

پد خندق چگونه ماندگار شد؟

 

 این رزمنده دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود به حماسه پد خندق اشاره کرد و گفت:حماسه‌ای عظیم و بزرگ از دلاورمردان و شیرمردان سرزمین عشایر و ایل‌ها، سرزمین ذخیره‌های انقلاب، سرزمین خط‌شکنان خودشکن، خطه قهرمان پروری که نسبت به جمعیت بیشترین حضور را در ۸ سال دفاع مقدس به ثبت رسانده است.

 

قادری خاطرنشان شد:حماسه پد خندق یادآور رشادت هایی است که گردان حضرت رسول (ص) و تیپ 48 فتح در پد خندق انجام داد تا دشمن بعثی متحیر بماند که چگونه یک سپاه از ارتش عراق 16 ساعت مقابل یک گردان زانو می زند و نمی تواند پیشروی کند.

 

این جانباز دوران دفاع مقدس تصریح کرد:حماسه ای که مردان این دیار در پد خندق آفریدند تا بزرگی ایمان و معرفت خود، زیبایی شهادت، اطاعت از ولایت، پد خندق، چهارم تیر و گردان حضرت رسول (ص) را در دل تاریخ جنگ ثبت کنند.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

نیروهای کهگیلویه و بویراحمد در فاو تحسین جهانیان را برانگیختند

 

وی با بیان اینکه نیروهای استان در فاو تحسین جهانیان را برانگیختند و در کربلای 4 و 5 و مقاومت در کردستان نیز افتخاراتی کسب کردند، افزود: حماسه و مقاومت دلیر مردان استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ چهارم تیرماه 1367 در منطقه هورالعظیم انجام شد و رزمندگان این استان در این حماسه 87 شهید و73 آزاده تقدیم نظام و انقلاب کردند.

 

قادری درادامه  با اشاره به تحولات روحی رزمندگان در دوران اسارت، افزود: برخی از رزمندگان که بی سواد بودند در دوران اسارت حافظ قرآن شدند، دعاها را حفظ کردند، منطق و فلسفه یاد گرفتند، بعدها به قهرمانان ورزشی و علمی تبدیل شدند.

 

 

این آزاده سرافراز گفت:بهترین و شیرین ترین لحظات زندگی من در اسارت گذشت و همه عمرم را با یک روز اسارت عوض نمی کنم، دوران اسارت قطعه ای از بهشت در دنیای دنی بود.

 

 

وی ادامه داد:آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مکتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار (ع) و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز اسوه صبر و پایداری حضرت زینب کبری (س)، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر گذاشته و شکوه مقاومت و سرافرازی را بر صحیفه درخشان ایران اسلامی ثبت کنند.

 

قادری درباره جایگاه و نقش دفاع مقدس در تربیت نسل جوان کشور گفت:هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است و در این مجموعه تابناک، درخشنده ترین و نفیس ترین نگین گرانبها یاد و خاطره شهیدان است؛ آنها جوانان و جوانمردان رشید و پاک سرشتی بودند که با آگاهی و درک والای خود موقعیت حساس کشور را تشخیص دادند و وظیفه ی بزرگ جهاد در راه خدا را مشتاقانه پذیرا شدند وهر ملتی که چنین دلاوران آگاه و شجاعی را در دامان خود پرورده باشد حق دارد به آنان ببالد و آنان را الگوی تربیت جوانان خود در همه دوران ها بداند.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

وی افزود:به هر حال تلاش شما اصحاب رسانه در این عرصه می تواند در انجام رسالتی که دوستان شهیدمان بر دوش ما گذاشته ما را یاری داده و با انتقال ارزش ها و معارف دفاع مقدس در سطح جامعه ،ضمن تقویت فرهنگی و معنوی فرزندان خویش سد محکمی در مقابل شبهات ،سوالات و تردیدهای ایجاد شده توسط دشمن نامرئی در عرصه فرهنگی ایجاد کنیم و در روز واپسین نیز روسفید مقابل شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس باشیم. 

 

درادامه تصاویری از مصیب قادری در دوران دفاع مقدس و اسارت را مشاهده نمایید.

 

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 «پد خندق» حماسه ای که در دل تاریخ دفاع مقدس ثبت شد

 

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی