نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. مهر 1393 - 10:56
کلاهبرداری های تلفنی و اینترنتی، معضلی هستند که متأسفانه با بی دقتی و بی اهمیت شمردن این موضوع توسط مردم، گستره بیشتر و حرفه ای تری پیدا کرده اند.

به گزارش  چهارفصل به نقل از صبح زاگرس ، افراد سودجو و کلاهبرداران, عموماَ با کنکاش و بررسی رفتاری جوامع هدف، روز به روز بر تاکتیک های خود برای کلاهبرداری می افزایند و این امر لزوم آشنایی و هوشیاری مسئولین و مردم را برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها می طلبد.

 

در اینجا قصد داریم شما را با نمونه ای از این کلاهبرداری ها آشنا کنیم.

 

لازم به ذکر است که در این مورد، فرد کلاهبردار با ارسال یک پیامک به تلفن همراه خبرنگار صبح زاگرس (این پیامک برای بسیاری از هموطنان ارسال شده است) مبنی بر برنده شدن در یک قرعه کشی و جایزه 2 میلیون و 200 هزار تومانی قصد فریب وی را داشت که با هوشیاری خبرنگار ما، بعد از آگاهی از شیوه کلاهبرداری این فرد، مراتب به مسئولین مربوطه اطلاع داده شد تا در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.

در این اینجا پیامکی که فرد کلاهبردار برای خبرنگار ما ارسال کرد را مشاهده می کنید.

 

کلاهبرداری های پیامکی صبح زاگرسکلاهبرداری های پیامکی صبح زاگرس

 

همانطور که مشاهده می کنید، فرد یا افراد کلاهبردار با "حرفه ای گری" به کار خود یک پوشش قانونی داده اند و متأسفانه با علم و آگاهی به این موضوع که معمولا افراد، به سایت اینترنتی درج شده توجهی نمی کنند و "فقط شماره تلفن را می بیینند" به کلاهبرداری از مردم می پردازند. ذکر این موضوع ضروری است که معمولا نظارت بر سایت های اینترنتی زیاد است و وجود چنین سایت هایی، به طور معمول، امری محال است! زیرا همانطور که مشاهده می کنید، پسوند این وب سایت یعنی www .fanavari va ertebatat.ir متعلق به ایران است(ir) و این دامنه ها عموما باید در سایت ساماندهی سایت های اینترنتی ثبت باشند که طبیعتا این گونه سایتها به دلیل غیر قانونی بودن کارشان و نسبت دادن یک قرعه کشی دروغ به وزارت ارتباطات، در این سامانه ثبت نمی شوند.

 

نکته جالب دیگر این است که این وب سایت، دارای دامین و یا نامی است که قوانین ثبت دامین جهانی به هیچ وجه اجازه ثبت اینچنین دامنه ای را نمی دهند؛ به فاصله بین فناوری و ارتباطات در متن پیامک دقت کنید!

 

کلاهبرداری های پیامکی صبح زاگرس

 

وجود این فاصله، یعنی یک دروغ محض!

 

حال سوال ما اینجاست که چرا این افراد تا این حد فرد مخاطب (فرد هدف) را ساده می انگارند؟

جواب ساده است!

فرد یا افراد کلاهبردار مطمئنا یک سوژه یابی رفتاری و اجتماعی دارند که با بررسی جامعه های هدف به این نتیجه می رسند که مثلا در فلان استان یا شهر، با توجه به بافت آن منطقه و عدم آگاهی افراد نسبت به تکنولوژی روز دنیا و به عبارتی، "ساده بودن" آن افراد، کلاهبرداری از آنان ساده بوده و به راحتی به خود اجازه ارسال این دست پیامکها را می دهند.

 

در ادامه می توانید صدای ضبط شده از مکالمه خبرنگار صبح زاگرس با فرد کلاهبردار را دانلود کنید.

 

دانلود مکالمه کلاهبردار با خبرنگار صبح زاگرس

 

به طور معمول در این گونه کلاهبرداری ها از فرد هدف خواسته می شود که برای دریافت حواله ها به عابربانک مراجعه کند و رمز اول یا دوم و یا cvv2 کارت بانکی خود را به فرد کلاهبردار بدهد. همانطور که می دانید افراد کلاهبردار و متخصص به اعمالی همچون هک و سرقت اینترنتی، با داشتن هر کدام از این شماره ها، قادر به سرقت اینترنتی و خالی کردن حساب بانکی فرد مورد نظر هستند.

 

پیشنهاد پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس به مخاطبین فهیم این وب سایت، این است که همیشه در فضای مجازی نسبت به اتفاقاتی که از سرانجام آنها اطلاعی ندارید، حساس باشید. فراموش نکنید که برای انتقال هرگونه حواله و یا وجهی به حساب بانکی ما، نیازی به شماره هایی از قبیل رمز اول،دوم، و یا cvv2 نیست و از طریق سیستم شتاب، به راحتی این انتقال امکان پذیر است.

 

این که دریافت این پیامکها در بعضی استانها زیاد است، خود جای بسی تأمل دارد... شاید ما را ساده فرض کرده اند!

 

گزارش: محسن صداقت

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی