نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آبان 1393 - 13:52
دادستان کل کشور گفت: سنگ بنای نظام جمهوری اسلامی ایران، امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش چهارفصل به نقل از خبرگزاری فارس، سیدابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود در همایش ملی «قانون امر به معروف و نهی از منکر» با اشاره به اینکه در میان کنترل‌ها خودکنترلی کارآمدترین نوع کنترل است، گفت: تمام همّ نظام تربیتی در اسلام بر مبنای همین است که مردم خود قانونمند باشند. همچنین بین افزایش و گسترش فرهنگ و باورهای دینی و اخلاقی با کاهش جرم و جنایت رابطه مستقیم برقرار است. اینجا نقش مبلغین دینی برجسته می شود.

 

وی در تشریح دومین ضمانت اجرای قانون، گفت: حساسیت آحاد مردم و نظارت ملی دومین ضمانت اجرای قانون محسوب می‌شود. مردم باید خود را موظف بدانند که در مقابل ترک معروفات و انجام منکرات حساس باشند. در اسلام مؤمن بدون حساسیت نداریم.

 

رئیسی ادامه داد: بسیار در فرهنگ غربی و ساختارهای نظام سلطه بحث حساسیت‌زدایی در جامعه دینی دنبال می‌شود و بسیار تلاش می‌کنند که حساسیت را کاهش دهند و در نتیجه انجام منکرات و ترک معروفات را به دنبال خواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود باید حساسیت‌های فردی برانگیخته شود. همچنین بین امر و نهی با وضع و موعظه تفاوت است. آمر به معروف خودش امر به معروف نمی‌کند بلکه حکم خدا و پیغمبر است که از زبان او صادر می‌شود.

 

دادستان کل کشور اضافه کرد: این جانشینی و نیابت از انبیاء و اولیاء در قضاوت هم وجود دارد. امر به معروف و نهی از منکر از در انتقام‌جویی اسمش امر به معروف نیست. همچنین در این امر مانند قضاوت حب و بغض نباید دخالت کند.

 

وی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اساسی است و زیربنای قانون‌مداری و جزء سنگ‌بناهای این نظام است. همگان باید در مقابل این اصل احساس مسئولیت کنند.

 

رئیسی گفت: سومین ضمانت اجرای قانون اجرای امر به معروف و نهی از منکر به شکل سازمان‌یافته و نهادینه شده است و در این زمینه تمامی دستگاه‌هایی که شأن نظارت دارند وظیفه‌مندند که نگذارند منکری در سازمانی رخ دهد.

 

وی ادامه داد: چهارمین ضمانت اجرای قانون برخورد عبرت‌آموز با متخلفان و کسانی که منکر انجام می‌دهند است. در روایت داریم که اگر می‌خواهید زنده بودن یک جامعه را امتحان کنید ببینید معروف در آن انجام می‌شود و چه مقدار منکرات ترک می‌شود.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی