نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. آبان 1393 - 8:12
مخالفان وزیر پیشنهادی علوم
از اعلام برائت از فتنه تا تردید در تجربیات؛
مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه می گویند؟
دانسته‌های نمایندگان مجلس حساسیت تصمیم‌گیری و اعلام رأی از سوی مجلس را که شاکله آن با فراکسیون‌ها و گرایش‌های سیاسی متفاوت شکل می‌گیرد، دو چندان می‌کند.

به گزارش چهارفصل به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا ، گزینه پیشنهادی وزارت علوم طی روزهای گذشته به مجلس معرفی شد و فردا در صحن علنی مجلس در شرایطی منتظر رای اعتماد نمایندگان خواهد ماند که از راهروهای مجلس خبر می رسد اقبال چندانی نسبت به گزینه پیشنهادی دولت وجود ندارد.

 

این در شرایطی است که نمایندگان مجلس می‌دانند که وزارت علوم نیازمند تصحیح مدیریت گذشته بوده و دانشگاه‌ها از چه حساسیت‌های گوناگونی برخوردار هستند. می‌دانند که بخش عمده‌ای از رشد علمی کشور منوط به مدیریت دقیق علمی و کارآمد از سوی وزارت علوم است. می‌دانند که این وزارتخانه سکاندار امنیت علمی در آموزش عالی و مراکز دانشگاهی در سراسر کشور است. می‌دانند که رسوخ رانت‌خواری‌های سیاسی سم مهلک برای مجموعه آموزش عالی است. می‌دانند که آزادی‌های علمی، متفاوت با مفهوم آزادی‌های سیاسی با گرایش‌های گوناگون است. می‌دانند که آینده کشور در دانشگاه‌ها رقم می‌خورد. این دانسته‌ها حساسیت تصمیم‌گیری و اعلام رأی از سوی مجلس را که شاکله آن با فراکسیون‌ها و گرایش‌های سیاسی متفاوت شکل می‌گیرد، دو چندان می‌کند. حال مواضعی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر نسبت به نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم اتخاذ کردند را مرور می کنیم.

 

 

همه چیز برای انتخابات مجلس

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می گوید: این روزها رسانه های حامی دولت فعالیت های گسترده ای را برای هجمه علیه مجلس آغاز کرده اند که ماجرای بورسیه ها یکی از این هجمه ها بود. این رسانه ها می خواستند اینگونه القا کنند که نمایندگان مجلس مخالف بررسی بورسیه ها هستند اما در نتیجه دیدیم که مجلس تخلفی نداشته و آمار غلط رسانه های حامی دولت فقط در پی تخریب مجلس بود.

 

فرهاد بشیری با بیان این مطلب در گفتگو با  شبکه اطلاع رسانی دانا خاطر نشان کرد: مجلس تحت تاثیر جوسازی ها قرار نمی گیرد و ما به وظیفه قانونی خودمان عمل می کنیم. فتنه گران به دنبال این مسائل هستند اما مردم و نمایندگان مجلس همچنان نسبت به فتنه گران موضع دارند.

 

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: رسانه های حامی دولت می خواهند مجلس را تخریب کنند تا از این طریق در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی تاثیر گذاری کنند.

 

وزیر پیشنهادی از فتنه اعلام برائت کند

 

وزیر پیشنهادی علوم صبح پنج شنبه باید به مجلس شورای اسلامی برود تا در جلسه رای اعتماد شرکت کند. اما این روزها از مجلس خبر می رسد که تمایل چندانی برای رای اعتماد به نیلی احمد آبادی وجود ندارد و همین امر ممکن است کار را برای این وزیر پیشنهادی سخت کند

.

در این باره نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی از خصوصیات مثبت نیلی احمد آبادی در سال های گذشته خبر داد و گفت: شناختی که بنده از وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم دارم، به دوران دانشجویی در شیراز و سال های جنگ و بعد از جنگ برمی گردد. به خاطر دارم که از همان زمان ایشان جزو نیروهای مسلمان و انقلابی بودند و بعد از اینکه به عضویت سپاه درآمدند، در سپاه نیز خدمات خوبی داشتند.

 

عوض حیدرپور در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی دانا در خصوص موضع گیری مجلس نسبت به معرفی نیلی احمد آبادی برای وزارت علوم، گفت: نگرانی مجلس نسبت به آقای نیلی همان نگرانی است که مجلس نسبت به آقای فرجی دانا داشت. مجلس در زمان آقای فرجی دانا هم علاقه داشت که اهل فتنه جایی در وزارت علوم و تشکیلات دانشگاه ها نداشته باشند. به آقای نیلی هم اعلام می کنیم که از فتنه اعلام برائت رسمی داشته باشد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: اگر ایشان مواضع خود را نسبت به فتنه اعلام کند و بگوید که از اصحاب فتنه در این وزارتخانه استفاده نمی کند، نمایندگان نیز مشکلی با رای اعتماد به ایشان ندارند. 

 

آقای نیلی بجز سرپرستی ۴ماهه‌اش بر دانشگاه تهران هیچگاه مسئولیت سنگینی در دانشگاه نداشتند

 

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نماینده، در توضیح جلسه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی علوم، تشریح کرد: روز یکشنبه آقای نیلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات شرکت کردند. ابتدا سوابق علمی و اجرایی خود را بیان داشتند و نمایندگان کمیسیون نیز سوالات خود را مطرح کردند. برخی از این سوالات در حوزه توسعه علم و فناوری و برخی از سوالات در رابطه با موضع گیری های ایشان بعد از انتخابات سال ۸۸ داشتند و همچنین عملکرد ایشان در دوره ریاست پردیس فنی و سرپرستی ۴ ماهه دانشگاه تهران داشتند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه تخصصی و علم و فناوری ایشان توضیحاتی را ارائه فرمودند ولی در خصوص سایر موارد یا پاسخی ندادند و یا مبهم پاسخ دادند. احساس من از فضای کمیسیون این بود که اعضای کمیسیون از نحوه پاسخگویی ایشان قانع نشدند. امیدواریم ظرف فرصت باقی مانده دکتر نیلی برای ابهاماتی که در ذهن نمایندگان وجود دارد، مواضع و پاسخ های شفاف تری را ارائه نمایند که ان شاءالله بتوان برای رأی اعتماد ایشان کار کرد.

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: هر چند آقای نیلی اوایل انقلاب فعالیت های خوبی را در سپاه داشتند اما ایشان هیچ گاه یک مسئولیت سنگینی را در دانشگاه جز همین مسئولیت ۴ ماهه سرپرستی دانشگاه تهران نداشتند. در این چند ماه سرپرستی ایشان بر دانشگاه تهران نیز نمایندگان مواردی را در کمیسیون آموزش مطرح کردند که نشان میداد شاید توان مدیریتی قوی موجود نباشد. البته ممکن است یکی از دلایل این باشد که ایشان وارد جزئیات نشدند و مبهم پاسخ دادند.

 

زاهدی در نهایت تأکید کرد: انتظار داریم در فرصت باقی مانده با رفع ابهامات و پاسخگویی شفاف ایشان بتوانند اعتماد نمایندگان را جلب کنند.

 

کسی وزیر شود که اهداف عالیه نظام را محقق کند

 

نماینده مردم بروجرد: با عدم تائید دکتر نیلی برای ریاست دانشگاه تهران شاید رئیس جمهور نیت فرستادن ایشان به وزارت علوم را ندارد و تنها قصد طراحی یک فعل سیاسی داشته اند.

 

بهرام بیرانوند، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت و گو باخبرنگار نماینده در خصوص معرفی آقای نیلی برای تصدی وزارت علوم بیان داشت: وزارت علوم یک وزارتخانه حساس ومحیطی تاثیرگذار از لحاظ علمی و سیاسی در فضای کشو. ر است، بنابراین وزیر پیشنهادی علاوه بر توانمندی های بالای علمی بایستی از یک جایگاه سیاسی مطمئنی از نظر سلامت هم برخوردار باشد.

 

وی ادامه داد: محیط دانشگاه طبق آنچه رئیس جمهور گفتند باشگاه سیاسی نیست، پس در این مکان مقدس که موتور پیشران کشور است یک مدیری باید درآنجا باشد که اهداف عالیه نظام را محقق کند و ما این مهم را در وجود آقای نیلی نمی بینیم.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مرجع بالادستی است که ایشان را برای اداره یک دانشگاه هم مناسب ندیده اند حال تعجب می کنیم که رئیس جمهور چگونه ایشان رابرای تصدی وزارت علوم در نظر گرفته اند.

 

بیرانوند عنوان داشت: با عدم تائید دکتر نیلی برای ریاست دانشگاه تهران شاید رئیس جمهور قصد فرستادن ایشان به وزارت علوم را ندارد و تنها قصد طراحی یک فعل سیاسی داشته اند.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما انتظارمان از رئیس جمهور این بود که متناسب با حرف هایی که زدند یک وزیر را برای آن وزارتخانه حساس معرفی می کردند مگر اینکه بگوییم حرف های رئیس جمهور فقط برای دانشجوهاست؛ برای مسئولان، وزیر، هیات علمی و کادر اداره کننده این حرف های رئیس جمهور ساری و جاری نیست با این که من فکر می کنم رئیس جمهور یک مجموعه را دیدند گفتند که وزارت علوم و دانشگاه باشگاه سیاسی نیست.

 

بیرانوند افزود:من فکر می کنم وزارت علوم هم باشگاه سیاسی نیست بلکه موتور محرکه پیشران کشور است خود آقای رئیس جمهور باید بگویند که آقای نیلی می تواند پیش راننده این موتور علمی، تکنولوژی و پیشرفت در کشور باشند.

 

اکثر اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درباره نیلی نظر مثبتی ندارند

 

منصور حقیقت پور عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درگفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره محمود نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: طبق صحبت با اعضای فراکسیون، نمایندگان برای عدم صلاحیت وی مواردی را مطرح می کنند که شاید به واقعیت نزدیک باشد، چرا که اعضای فراکسیون رهروان ولایت تاکید دارند که سابقه مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم برای اداره یک وزارتخانه مهم کافی نیست.

 

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به گمانه زنی ها و گفت وگو میان نمایندگان اینگونه برداشت می شود که آقای نیلی برای جلب نظر مثبت نمایندگان در روز رای اعتماد دچار مشکل شود، البته سابقه بزرگ مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم تنها 3 ماه سرپرستی دانشگاه تهران بوده و بالاتر از این مورد سابقه ای نداشته است، بنابراین آقای نیلی شاید در امور فنی و متالوژی اقدامات شایسته انجام داده باشد اما به نظر می رسد در بحث مدیریتی به تجربه بیشتری نیازمند است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: البته باید تاکید کرد که فراکسیون تا کنون همکاری و همراهی خوبی با دولت داشته اما نظر اکثراعضا درخصوص وزیر پیشنهادی علوم مثبت نیست و بنده احساس می کنم که با این شرایط آقای نیلی در جلب نظر نمایندگان دچار مشکل شده و زمان باقی مانده تا روز رای اعتماد تاثیری در تغییر نظر نمایندگان نخواهد داشت.
 

وزیر پیشنهادی علوم باید موضع‌گیری صریحی نسبت به فتنه داشته باشد

 

محمدعلی پورمختار عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سبد رأی اعتماد به نیلی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: به نظر من و استمزاجی که از فضای کنونی مجلس به دست می‌آید وزیر پیشنهادی علوم در نشست فردا نمی‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

 

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی، در تشریح دلایل احتمال عدم رأی‌آوری وزیر علوم در مجلس، افزود: با توجه به فقدان سوابق مدیریتی، علمی و اقدامات سیاسی وی در چند سال اخیر امکان رآی‌آوری وی بسیار پایین است.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که شرایط کنونی در مجلس و فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به نفع وزیر پیشنهادی علوم نیست‌، از این جهت امکان اینکه موفق به کسب رأی اعتماد مجلس بشود، بسیار ضعیف است.

 

پورمختار با بیان اینکه نیلی تاکنون مسئولیت و سابقه ای در سطح وزارت علوم نداشته است، افزود: قطعا وزیر پیشنهادی باید دارای سوابق طولانی در سطح مدیریت این وزارتخانه باشد، که متاسفانه نیلی چنین سوابقی را ندارد.

 

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با اعلام اینکه نیلی احمد‌آبادی باید برائت خود از فتنه را در جلسه رای اعتماد رسما اعلام کند، گفت: فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نسبت به این موضوع حساسیت دارد و باید وی موضع‌گیری صریحی نسبت به فتنه داشته باشد.

 

اغلب نمایندگان فراکسیون رهروان موافق نیلی نیستند

 

علیرضا منادی سفیدان عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره نظر مجلس نسبت به انتخاب نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: به نظر می‌رسد فضای مجلس نسبت به معرفی وی به عنوان وزیر علوم مثبت نیست.

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ادامه داد: با وجود آنکه من موافق معرفی نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم هستم اما تاکنون نمایندگان نسبت به انتخاب وی اقناع نشده‌اند و جو مناسبی برای رای اعتماد به نیلی احمدآبادی در مجلس حاکم نیست.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه به نظر می‌رسد تاکنون نیلی احمدآبادی نتوانسته نظر نمایندگان را به خود جلب کند، تصریح کرد: با وجود تلاش‌های برخی از نمایندگان برای افزایش رای اعتماد به نیلی احمدآبادی اما تاکنون این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده است.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تاکید کرد:‌ اگرچه در  بین اعضای فراکسیون رهروان ولایت نظرات موافقی نیز نسبت به وی وجود دارد اما اغلب نمایندگان با انتخاب وی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مخالف هستند.

 

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: البته تا بعدازظهر امروز زمان باقی است تا نیلی احمدآبادی بتواند نظر نمایندگان را جلب کند.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی