نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. آذر 1393 - 11:44
با توجه به رویکرد دالای لاما، مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند که دالایی‌لامای بعدی را خود انتخاب می‌کنند. «دالایی لاما» عنوان رهبر بوداییان تبت است!

به گزارش چهارفصل،  شاید بسیاری از ما نام دالای لاما را در میان اخبار سیاسی و در محافل سیاسی دیده باشیم و اطلاعاتمان از وی محدود به تحلیل های سیاسی موافق و مخالف باشد. اما داستان چیز دیگری است؛ در واقع فردی که ما او را به نام دالای لاما می شناسیم «تنزین گیاتسو» نام داشته که عنوان وی «دالای لاما» است. وی چهاردمین دالایی لامای تبت است.

دالایی لاما در لغت به معنای «استادی به عمق اقیانوس» است. دالایی‌لاماها از بانفوذترین شخصیت‌ها در دودمان گلوپا در بین بودائیان تبتی هستند. چهاردهمین دالایی لاما که از نفوذ بیشتری هم برخوردار است، توانسته است کنترل سایر دودمان‌ها را هم به دست بگیرد. وی تلاش زیادی برای جدایی تبت از چین انجام داده و شاید به همین خاطر است که در سال 1986 جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است. بیشتر شهرت دالایی‌لاما به خاطر تلاش‌های جدایی طلبانه اش است. او که خود در واقع فردی بودائی است، اعتقاد دارد که چینی‌های کمونیست صلاحیت حکومت بر مردم را ندارند!

دالای لاما

تنزین گیاتسو کیست؟

گیاتسو در سال 1950 یعنی در پانزده‌سالگی به عنوان یک رهبر مذهبی به قدرت رسید؛ اما به مدت کوتاهی بعد، ارتش جمهوری خلق چین به تبت حمله کرده و آنجا را تسخیر کردند. در سال 1954، دالایی لاما برای انجام مذاکرات صلح با مائو عازم پکن شد؛ با این حال افزایش درگیری‌ها باعث قیام مردم تبت در سال 1959 گردید. متعاقب این امر و انتشار ادعاهایی مبنی بر طرح ترور دالایی لاما توسط دولت چین، وی به همراه چندین هزار نفر از طرفداران خود و نیز تعدادی از جاسوسان سیا عازم داراماسالای هند شده و در آنجا دولت در تبعید تبت را با حدود 80هزار  نفر از طرفداران خود تأسیس کرد. متعاقب این امر دولت چین وی را متهم به تجزیه‌طلبی نمود. وی از آن زمان تاکنون تبدیل به یک چهره مشهور شده است. مقامات چین دالایی‌لاما را به اقدامات تروریستی و خشونت‌بار متهم می‌کنند؛ در حالی‌که او تمام این اتهامات را انکار می‌کند و معتقد است که او فقط به دنبال استقلال واقعی برای تبت به دور از حکومت کمونیستی چین است.

وقتی  در کنگرۀ جهانی هندو که در 21 نوامبر 2014 میلادی (سی‌ام آبان‌ماه) در دهلی‌نو برگزار شده بود از وی پرسیده شد که آیا ممکن است که او آخرین دالایی لامای تبت باشد، گفت: «این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند نه عده‌ای کمونیست بی‌دین!» گیاتسو معتقد است که مقامات چینی بیشتر نگران آیندۀ دالایی‌لاما هستند تا آیندۀ او؛ اما وی دراین باره هیچ نگرانی ندارد.

 

همجنس بازی و انکار خدا از انگیزه‌های مذهبی دالایی‌لاما

در ظاهر انگیزۀ دالایی‌لاما از جدایی‌طلبی، انگیزه‌ای مذهبی است؛ اما برخی اظهارنظرهای او در سال‌های اخیر با عقاید دینی‌اش متضاد به نظر می‌رسد. جالب است در باوری که دالایی لاما مدعی آن است، اصلا نشانی از خدا نیست! در واقع در این شبه دین، کمال، در لذت بردن از زندگی است و دین اصالتی ندارد. «ممكن است كسي با اعتقاد به خدا به آرامش برسد و ديگري با انكار خدا هر كدام بايد داروي مورد نياز خود را انتخاب كنند.» این جملۀ یک رهبر دینی است که به خوبی بیانگر اعتقادات وی است.

دالای لاما

دیدگاه‌های وی دربارۀ روابط جنسی نیز در نوع خود جالب است. روابط جنسی از راه‌های غیر معمول (شامل همجنس‌بازی) در آیین سنتی بودا و برای بودایی‌ها پذیرفته شده نیست؛ اما او معتقد است که در دوران مدرن تمام این نوع رفتارها رواج دارند. رفتارهای جنسی که به دیگران آسیب نمی‌رسانند، باید مورد پذیرش قرار گیرند و جامعه باید از دیدگاهی سکولار به زنان و مردان همجنس‌باز نگریسته، به آن‌ها احترام گذارده و آن‌هارا در خود بپذیرد.

 

حمایت سیا از وی

بیشتر فعالیت‌های تبت علیه دولت چین توسط سازمان سیا برنامه‌ریزی و حمایت شده است. از اواسط جنبش مسلحانه تبت در دهۀ1950 تا اواسط دهه 1970 توسط سازمان سیا مورد حمایت قرار‌گرفت. این جملات نه ساخته ذهن تحلیل گران ضدامریکایی است و نه از رسانه های چینی منتشر شده است؛ بلکه طبق اسنادی که از وزارت امور خارجه آمریکا به دست آمده هزینه‌هایی که برای «فعالیت تبت» در نظر گرفته شده، حدود یک میلیون و 735هزار دلار است.

دالای لاما

دالایی‌لاما؛ بودیست یا صهیونیست؟

دالايی‌لاما، بارها به فلسطين اشغالی سفر كرده و با سران و رهبران اسرائيل از جمله با شيمون پرز، نتانياهو و ايهود اولمرت ديدار داشته است. دالايی‌لاما در سال 2009 ميلادی، قبل از ديدار با اولمرت به يك مراسم عبادی دعوت شد كه در اين مراسم شركت كرد. اگر كسی با كلاه خاخامی در مقابل ديوار "توبه يا ندبه" در اورشليم، پايتخت فلسطين اشغالی تعظيم كند، اين عمل به این معنا است كه وی رسماً اعلام كرده كه عضوی از جامعه صهيونيزم جهانی است. دالايی‌ لاما بعد از تعظيم در مقابل ديوار ندبه به ديدار اولمرت رفت و اولمرت ده هزار دلار با عنوان كمك به خيرين به وی عطا كرد. همچنین مقامات اسرائيل چندين لوح تقدير به وی دادند.

دالای لاما

اقدامات دالایی‌لاما تاکنون هزینه‌های زیادی را بر دولت چین متحمل کرده است و شاید به همین علت، مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که دالایی‌لاما حق ندارد برای خود جانشینی انتخاب کند و حق انتخاب دالایی‌لامای بعدی با حکومت مرکزی (چین) است.

منبع:مهر

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی