نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. دى 1393 - 8:39
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پروژه های مهم راهسازی و آب شهر یاسوج بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، در این بازدیدها که تا شامگاه دوشنبه ادامه داشت، سید موسی خادمی به همراه جمعی از مدیران اجرایی از پروژه های جاده یاسوج به اصفهان، یاسوج به شیراز، یاسوج به بابامیدان و سد مخزنی تنگ سرخ بازدید کرد.

 

در این بازدیدها خادمی در جریان آخرین وضعیت این پروژه های مهم قرار گرفت و مشکلات آنها نیز با حضور او بررسی شد.

 

انتقاد استاندار از روند کند اجرای پروژه های راه

 

یکی از این پروژه ها چهار خطه کردن جاده یاسوج به اصفهان بود که استاندار از روند کند اجرای آن انتقاد کرد.

 

خادمی بیان داشت: اجرای این طرح مهم نباید معطل یک پیمانکار شود و در صورت هرگونه کم کاری و سهل انگاری باید با پیمانکار آن برخورد شود

.

وی همچنین با حضور در محور یاسوج به دشتروم بر اتمام هر سریعتر پروژه و دو بانده کردن این محور تاکید کرد و گفت: این محور یکی از محورهای حادثه خیز استان است که با دو بانده کردن آن شاهد کاهش تصادفات جاده ای خواهیم بود.

 

بازدید موسی خادمی

 

به گزارش خبرنگار مهر، دو بانده کردن محور یاسوج به شیراز تا گردنه مله شوره از دیگر پروژه هایی بود که استاندار از آن بازدید کرد و در جریان روند اجرای آن قرار گرفت.

 

جاده ارتباطی یاسوج - شیراز به طول ۳۷ کیلومتر دارای چهار قطعه بوده که قطعه اول آن آماده بهره برداری است

.

طول قطعه های اول و دوم این جاده به ترتیب پنج کیلومتر و پنج کیلومتر و ۲۰۰ متر است و قطعه های سوم و چهارم آن نیز به طور مجموع ۲۶ کیلومتر و ۸۰۰ متر طول دارد

.

خادمی، راه را یکی از زیرساختهای توسعه دانست و گفت: با توسعه راهها، این استان از بن بست خارج می شود.

 

وی گفت: یکی از اشکالات اساسی در روند اجرای طرح های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد آن است که پیمانکاران بخش های کم هزینه تر و دارای منفعت بیشتر پروژه ها را انجام داده و پس از دریافت مبلغی از مطالبات خود کار را به طور ناقص رها می کنند.

خادمی اظهار داشت: این امر در سال های گذشته موجب دوباره کاری و اتلاف وقت، انرژی و اعتبارات شده و کندی روند اجرای طرح های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد را نیز به دنبال داشته است.

 

وی همچنین اجرای برخی پروژه های عمرانی بدون مطالعه و تامین اعتبار را در گذشته، یکی از مشکلات در این حوزه عنوان کرد.

 

روند اجرای سد تنگ سرخ مطلوب نیست

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این بازدیدها عصر دوشنبه از سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج بازدید کرد.

 

این سد قرار است آب شرب، کشاورزی و صنعت کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از آب شرب شهر شیراز را تامین کند.

 

بازدید موسی خادمی

 

با این حال روند اجرایی این سد مطلوب نیست که مسئولین آب منطقه ای استان وجود معارض و کمبود اعتبارات را یکی از دلایل آن عنوان می کنند.

 

سد تنگ سرخ ۶۶ متر ارتفاع، ۹۱۷ متر طول، عرض تاج ۱۰ متر و با حجم مخزن در رقوم نرمال بهره‌برداری ۱۲۵ میلیون متر مکعب در سال و حجم تنظیم مخزن آبگیری سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب در جاده قدیم یاسوج به شیراز در حال احداث است

.

تملک ۳۶ هکتار اراضی در فاز اول

 

مدیرعامل آب منطقه ای استان گفت: ۲۵ میلیون متر مکعب برای آب آشامیدنی شهر یاسوج، ۴۲ میلیون متر مکعب برای تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و ۱۷ میلیون متر مکعب برای تامین آب صنعتی یاسوج، ۷۲ میلیون متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی شهرستان شیراز و ۳۳ میلیون متر مکعب برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار در نظر گرفته شده است

.

علی لطفی افزود: هم اکنون به دلیل وجود معارض اجرای این سد به کندی پیش می رود.

 

وی بیان کرد: در فاز اول اجرای این طرح، ۳۶ هکتار از اراضی تملک شده و هزینه آن تا خرداد ماه سال آینده پرداخت می شود.

 

بازدید موسی خادمی

 

لطفی اظهار داشت: ظرف دو سال آینده نیز مابقی اراضی تملک خواهد شد.

احتمال کاهش تراز تاج سد از ۲۰۵۶ متر به

۲۰۳۸

استاندار استان نیز بر رضایتمندی مردم در اجرای این پروژه تاکید کرد و خواستار رفع مشکل معارضین با انجام توافق با نمایندگان آنها شد.

 

خادمی بابیان اینکه نباید درگیر یک پروژه طولانی شد، اظهار داشت: استان فارس اعلام کرده که راغب به کمک به این پروژه نیست و بر این اساس باید خود استان مشکلات آن را رفع کند.

 

وی یکی از راهکارها برای کاهش مشکلات از جمله تملک اراضی کمتر را کاهش حوضچه سد دانست و گفت: با جمع و جور کردن حوضچه و کاهش تراز تاج سد از ۲۰۵۶ متر به ۲۰۳۸ متر روستایی زیر آب نمی رود و نیاز به تملک اراضی کمتری است و همچنین تاسیسات و جاده های دسترسی نیز با مشکل مواجه نمی شوند.

 

خادمی تاکید کرد: این سد باید تنها بر مبنای آب یاسوج احداث شود و این مسئله در نشستی با مسئولین وزارت نیرو مورد بررسی قرار می گیرد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، در این بازدید همچنین برخی اهالی منطقه با استاندار استان در خصوص مشکلاتی که با ایجاد این سد برای  آنها ایجاد می شود، گفتگو کردند.

 

این افراد همچنین از عمل نکردن آب منطقه ای به وعده های خود و توافق های انجام شده پیشین و بکارگیری نیروهای غیربومی در این سد انتقاد کردند.

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی