به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، یکی از نشانههای توسعهنیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نامطلوب راههای ارتباطی اعم از زمینی و هوایی و ریلی در این استان است.
در بحث راههای زمینی تنها استانی در کشور که فقط 60 کیلومتر جاده دو خطه و اتوبان در آن وجود دارد، کهگیلویه و بویراحمد است و در زمینه راهآهن یک متر ریلگذاری تاکنون در این استان انجام نشده و در راه هوایی نیز مشکلاتی هست که امروزه همه آن را به عیان میبینند.
خبرها را که میخوانیم هر روزه تعداد زیادی از مسئولان کشوری از وزیر گرفته تا مدیران ارشد و مسئولان ریز و درشت به استانهای مختلف سفر میکنند و مشکلات آنها را مورد بررسی قرار میدهند، اما در کهگیلویه و بویراحمد خبری از این حرفها نیست.
شاید در طول سال بیبش از انگشتان دو دست مدیران و مسئولان ارشد کشوری به این استان سفر نکنند که یکی از دلایل عمده آن وضعیت پروازها به فرودگاه مرکز استان است.
دلیل اصلی آن به وضعیت فرودگاه برمیگردد که در سالهای گذشته بدون کارشناسی دقیق ساختمانها و ابنیههایی همانند زندان مرکزی یاسوج و ورزشگاه 15 هزار نفری بر سر راه آن ساخته شد که اکنون راه را برای توسعه و تطویل کردن باند فرودگاه بستهاند.
در سفری که شوشتری معاون فرودگاههای کشور به همراه تعدادی از کارشناسان و مسئولان این شرکت به شهر یاسوج برای راهاندازی و نصب دستگاهی جدید در این فرودگاه داشتند، از فحوای کلام آنها مشخص بود که تا اقدامات اساسی و عملی برای جابجایی زندان مرکزی یاسوج از سر راه باند فرودگاه برداشته نشود، این کار یعنی طولانی شدن باند فرودگاه ممکن نخواهد بود.
نکته دومی که مسئولان ارشد فرودگاهی کشور مطرح کردند، مربوط به دکلهای روشنایی ورزشگاه 15 هزار نفری این شهر بود که مانعی بزرگ برای فرود هواپیماهایی که قصد نشست و برخاست از این فرودگاه را دارند، خواهد بود.
در این دیدارها از مسئولان استانی و نماینده مردم اصرار برای تطویل باند فرودگاه و از مسئولان کشوری برای پافشاری در تخریب زندان مرکزی یاسوج و کوتاه کردن دکلهای ورزشگاه مشاهده شد.
هنگامی که مسئولان استانی قول میدادند زندان را هر چه سریعتر جابجا کنند، مسئولان فرودگاهی به موضوع جالبی اشاره کردند که جابجایی زندان در اختیار دستگاه اجرایی نیست و اگر قوه قضاییه عزمی برای این کار نداشته باشد، مسئولان استانی در مقامی نیستند که بتوانند زندان را تخریب و یا جابجا کنند.
نکته دوم این که اگر دکلهای ورزشگاه 15 هزار نفری به هر طریق ممکن کوتاه و یا تعدیل شوند، این ورزشگاه قابلیت و استاندارد جهانی خود را که فیفا مشخص کرده از دست خواهد داد.
با این تفاسیر و با پافشاری که مسئولان ارشد فرودگاهی کشور داشتند، باید گفت که تطویل باند فرودگاه یاسوج در برهه کنونی با این که اعتبارات خوبی هم برای آن در نظر گرفته شده، در هالهای از ابهام قرار دارد.
منبع:خبرگزاری فارس
انتهای پیام/گ
نظرات کاربران