نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. اسفند 1393 - 9:20
استاندار کهگیلویه وبویراحمد به سهم کم استان از آب پشت سدهای کوثر، مارون و رودخانه زهره اشاره کرد و گفت: میزان تخصیص آب از سدهای موجود در استان وضعیت مطلوبی ندارد که همین موضوع باعث تعلق نگرفتن حقآبه به کشاورزان شده است.

به گزارش چهارفصل، سید موسی خادمی ظهر روز در کارگروه آب و کشاورزی استان افزود: حداقل انتظار تخصیص از آب سد کوثر به کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ درصد بوده که تاکنون برای کشاوزان این استان مهیا نشده است.

 

بیشتر آب های سطحی استان به هدر می رود

وی با بیان اینکه  کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای پر آب کشور است که بخش عمده ای ازآن به هدر می رود،گفت: بخشی از آب های روان و سطحی در این استان توسط سدها مهار می شود،که درصد کمی از آن مورد استفاده کشاورزان این منطقه است.

 

وی میزان آبهای سطحی و روان آبهای این استان را بیش از هشت و نیم میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و تصریح کرد: میزان تخصیص آبهای سطحی برای مصارف کشاورزی، شرب و یا صنعت کمتر از ۲۰درصد است.

 

سهم کم استان از سدهای کوثر،مارون و زهره

خادمی به سهم کم استان از سد کوثر،مارون و چم شیر اشاره کرد و گفت: حداقل انتظار تخصیص از آب سد ها برای کشاوزان این استان مهیا نشده است.

 

کارگروه آب

وی با بیان اینکه با این تخصیص بخشی از آب مورد نیاز برای آبیاری دشت ها و اراضی کشاورزی و آب شرب گچساران و دهدشت غربی تامین می شود، گفت: بخشی از درآمد حاصل از فروش آب سد کوثر باید در بالا دست این سد و در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هزینه گردد تا بخشی از این کمبودها جبران شود.

 

مسئولان پیگیر حقابه کشاورزان از سدهای درون استانی باشند

استاندار کهگیلویه وبویراحمدبر افزایش میزان تخصیص آب از سدهای موجود و رودخانه های پر آب استان تاکید کرد و گفت: لازم است پیگیری لازم برای افزایش میزان تخصیص آب از سدها و رودخانه های پرآب استان از سوی وزارت نیرو انجام شود.

 

 

وی خاطر نشان کرد:سزاوار نیست در حالی که این استان خود با مشکلات مربوط به کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند، مردم این استان تنها نظاره گر آب رودخانه‌هایی باشند که از استان خارج می شود.

 

ظرفیت های کشاورزی استان به دلیل کمبود آب در حال نابودی هستند

 

خادمی با بیان اینکه ظرفیت های بخش کشاورزی استان به دلیل کمبود آب شکوفا نشده است،ابراز کرد:ظرفیت‌های عظیمی در بخش کشاورزی در این استان وجود دارد که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و عدم تخصیص آب مورد نیاز برای کشاورزی استان هنوز شکوفا نشده است.

 

کسی به فکر کشاورزان استان کهگیلویه وبویراحمد نیست

در ادامه این نشست،جعفر گوهرگانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با انتقاد از سیاست کلی وزارت نیرو در مورد حقآبه کشاورزی به استان، افزود: وقتی آب شرب و کشاورزی استان تهران و استان‌های مرکز‌ با مشکل مواجه می شود همه به تکاپو می‌افتند اما کسی به فکر جفایی که در حق مردم و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد روا شده، نیست.

 

وی با بیان اینکه زمین‌های مستعد کشاورزی در این استان بدون استفاده مانده‌اند، ابراز کرد: این در حالی است که ۸.۵ میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می شود و وزارت نیرو حق استفاده از آب های روان در این استان را نمی دهد.

 

افزایش سهم آب از رودخانه های استان الزامی است

گوهرگانی خواستار افزایش سهم این استان از آب رودخانه ها و سدهای درون استان شدو ابراز داشت: استان کهگیلویه وبویراحمد استانی مستعد از آبهای روان و سطحی است که در ناباوری خودش تشنه آب است.

 

وی به اجحاف بزرگی که در حق کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تخصیص حقابه سد مارون و کوثر  انجام شده است اشاره کرد و افزود: متاسفانه به رغم اینکه این سدها کاملا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و آب آن از سرشاخه رودخانه‌های استان تامین می‌شود، کمترین تخصیصی در زمینه حقابه آن به این استان صورت نگرفته است.

 

تشدید تنش آبی در مناطق گرمسیری استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در ادامه به تشدید تنش آبی در برخی از مناطق استان اشاره کرد و گفت: انشعاب های غیر مجاز و حفر چاه های غیر اصولی در برخی از مناطق باعث فرو نشست چند متری سفرهای زیر زمینی از جمله امامزاده جعفر شده است.

 

گوهرگانی با بیان اینکه در سال آینده تنش آبی در شهرهای حوزه گرمسیر استان تشدید خواهد شد، ابراز کرد: بر اساس تمهیدات جدید در این بخش ها، محصولات پر مصرف آب کشت نخواهند شد.

 

کاشت هندوانه در 500هکتار از زمین های کشاورزی استان

وی ابراز کرد: در سال گذشته چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت محصولات مانند هندوانه و جالیزکاری رفت که با توجه به میزان ضرر های گذشته و پر آب بودن این محصول، در آینده این میزان کشت به 500هکتار خواهد رسید.

 

کارگروه آب

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد از طرح آبیاری قطره ای باغات منطقه سرود شمالی اشاره کرد و افزود: با آبیاری قطره ای و مکانیزه کردن باغات منطقه سرود شمالی می توان تاحد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کرد.

 

گوهرگانی به سیاست جدید وزارت نیرو در مورد بهره وری از آبهای سطحی برای پایین دست اشاره کرد و گفت: زمین های کنار رودخانه به دلیل داشتن حق آبه استان با هر دلیلی زیر کشت برنج خواهند رفت.

 

علی لطفی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست با توجه به مسائلی که در بهره‌برداری از آب سدها استان وجود دارد،گفت: وزارت نیرو در صدد تعیین معیارهای مشخص برای بهره‌گیری از سدهای استانی است.

 

توزیع عادلانه آب به صورت کارشناسی انجام می گیرد

علی لطفی بیان کرد:موضوع تخصیص عادلانه آب و استفاده بهینه از منابع آب باید به صورت کارشناسی و با هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

 

مکاتبات استاندار با وزارت نیرو در مورد حقابه آب از سدهای مارون و کوثر

 

وی با بیان اینکه در زمینه تخصیص آب سدهای مارون و کوثر و استفاده استان‌های بالادست و پایین دست مکاتبات فراوانی از طریق استاندار با وزارت نیرو انجام شده است،گفت:موضوع بهره‌برداری از سدهای فرا استانی و درآمد ناشی از انتقال آب به پایین دست سدها موضوعاتی هستند که همواره مورد توجه این نهاد است.

 

چاههای کشاورزی استان شناسنامه دار می شوند

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اهمیت کنترل چاه‌های تامین آب کشاورزی استان، بیان کرد: برای کنترل این چاه‌ها باید به سمت شناسنامه‌دار کردن چاه‌ها حرکت کنیم.

 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس

انتهای پیام

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی