نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. اسفند 1393 - 14:34
افزایش قیمت مرغ، میوه و برخی کالاها در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد همزمان با فرارسیدن سال جدید قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و موجب نارضایتی و گله مندی مردم این شهر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل،افزایش قیمت کالاهای مختلف در شهر یاسوج در آستانه فرارسیدن سال جدید مشکلاتی را برای خرید ایام عید و تعطیلات مردم بوجود آورده است.

 

افزایش قیمت مرغ و کاهش قدرت خرید مردم

قیمت گوشت مرغ در یک ماه اخیر از کیلویی شش هزار و400  تومان به بیش از هفت هزارتومان رسید و در هفته گذشته از کیلویی هفت هزار و 400 تومان به هشت هزار و 400 تومان افزایش یافت و البته این قیمت در روزهای اخیر بارها بالا و پایین شده است.

 

محمد محمدی صاحب  مغازه مرغ فروشی با بیان اینکه حدود 20 روزی است که قیمت مرغ گرم در یاسوج به 8400 تومان رسیده، گفت: هر میزان که قیمت مرغ افزایش یابد فروشندگان به ازای هر کیلو تنها 400 تومان سود می برند.

وی دلیل این افزایش قیمت را ناشی از بالا بردن قیمت از سوی مرغداری ها دانست وافزود: تا قبل از افزایش قیمت در این مغازه روزانه بیش از 300 کیلوگرم مرغ به فروش می رفت که هم اینک این میزان به کمتر از 100 کیلو گرم در روز رسیده است.

 

وی قیمت یک بسته جگر مرغ را نیز 4500 تومان اعلام کرد و گفت: جگرمرغ بسته بندی شده تا قبل از افزایش قیمت مرغ  به قیمت 4000 تومان در بازار به فروش می رسید.

 

محمدی بیان کرد: قیمت مرغ در یاسوج دایم در حال تغییرو نوسان بوده و این امر قدرت خرید را برای مردم شهر یاسوج دشوار کرده است.

 

مسئولان شرایط مردم را درک کنند

صاحب یک مغازه مرغ و ماهی فروشی نیز از افزایش قیمت مرغ در یاسوج گلایه کرد و گفت: این درحالی است که تمامی مرغ عرضه شده در بازار این شهر از سوی مرغداری های استان تولید می شود.

 

وی با اشاره به اینکه دلیل افزایش قیمت مرغ را باید از مرغداران و دستگاه های اجرایی مربوطه پرسید، اظهار کرد: با وجود تورم موجود در بازار قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته  و یخچال های مرغ فروشی ها نیز پر است.

این فروشنده بیان کرد: با وجود افزایش قیمت مرغ در شهر یاسوج ولی قیمت انواع ماهی افزایشی نیافته است.

 

یک شهروند یاسوجی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صبح زاگرس اظهار کرد: قیمت مرغ در شهر یاسوج به شدت افزایش یافته که این امر قدرت خرید را برای خانوارهایی که از شرایط مالی رنج می برند به طور چشمگیری کاهش داده است.

 

وی از عدم رسیدگی مسوولان به وضعیت قیمت مرغ در شهر یاسوج گلایه کرد و گفت: تورم و گرانی محصولات مختلف به ویژه مرغ  در بازار شهر یاسوج نگران کننده است و در بیشتر مغازه های این شهر نیز قیمت کالاهای همسان متفاوت است.

 

 خانمی که در بازار شهر یاسوج مشغول خرید سبزی است در خصوص افزایش قیمت مرغ به خبرنگار صبح زاگرس گفت: با این افزایش قیمت و وضعیت بد اقتصادی شرایط برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و برنامه های عید با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی از مسوولان دستگاه های اجرایی کهگیلویه وبویراحمد خواست تا با نظارت و بازرسی در بازار از افزایش بی رویه قیمت محصولات مختلف جلوگیری کنند.

 

افزایش قيمت‌ گوشت مرغ تابع بازار شهرهاي بزرگ

رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: هم اکنون این استان به لحاظ توليد گوشت مرغ، جوجه‌ريزي و تأمين نهاده‌هاي مورد نياز مرغداري‌ها هيچ مشكلي وجود ندارد ولي نوسانات قيمت گوشت گرم مرغ به علت تبعيت از بازار كلان‌شهرها بوده است.

 

جعفر گوهرگانی افزود: افزایش قيمت‌ گوشت مرغ تابع بازار شهرهاي بزرگ بوده و در اين استان با وجود توليد معمول مرغ در مرغداري‌ها، كشتار روز و توزيع مرغ منجمد قيمت مرغ رشد كرده كه به هيچ عنوان بر اساس مصوبه جهاد كشاورزي يا صنعت و معدن نبوده است.

بازار استان با کمبود مرغ مواجه نیست

وی از ذخيره كافي مرغ منجمد  براي تأمين نياز کهگیلویه و بویراحمد تا پايان فروردين 94 خبر داد و گفت: 270 تن مرغ منجمد برای شب عید در استان ذخیره سازی شده است.

 

گوهرگانی بیان کرد: میزان جوجه ریزی مرغداری های استان در ماه اخیر نیز 480 هزار قطعه است که تا پایان اسفند ماه به بازار می آید.

وی از تزريق مرغ منجمد ذخیره سازی به بازار براي جبران التهاب وارد شده در قيمت مرغ خبر داد و اظهار کرد: هیچ کمبود مرغی در بازار استان وجود ندارد.

 

توزیع 200 تن مرغ منجمد با قیمت 5500 تومان

رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد بیان کرد: توزيع مرغ منجمد با قيمت 5500 تومان و تحويل آن به عاملين توزيع مرغ در بازار برنامه اين سازمان در وضعيت كنوني برای تنظیم بازار مرغ است.

 

وي يادآور شد: ‌مرغ منجمد با كيفيت هر روز از سوي شركت پشتيباني امور دام اين سازمان، به بازار عرضه مي‌شود ولي براي اين شرايط خاص، 200 تن ديگر به منظور كنترل بازار و جلوگيري از رشد قيمت‌ها روانه بازار مي‌شود.

 

رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: نگراني مردم كاملا به جا و به حق است ولي نوسانات قيمت مرغ گرم به عهده جهاد كشاورزي نيست و دستگاه‌هاي نظارتي بايد اجازه افزايش غيرقانوني مرغ را به عاملين و فروشندگان ندهند چرا كه هم توليد مرغ به اندازه كافي در اين استان وجود دارد و هم مرغ منجمد با ذخيره مناسب و قيمت پنج‌هزار و 800 تومان وارد بازار مي‌شود.

 

وي با بيان اينكه، ذائقه مردم بيشتر به سمت مصرف كشتار روز و مرغ گرم بوده، از مردم و شهروندان خواست تا براي عبور از شرايط موجود و كنترل نوسانات قيمتي، مرغ منجمد را با قيمت مناسب خريداری كنند.

 

گوهرگاني عنوان كرد: در اين استان هيچ محدوديتي براي توليد مرغ وجود ندارد و از طرفي ذخيره مرغ منجمد و گوشت قرمز به اندازه نياز اين استان حتي تا پايان فروردين وجود دارد.

قیمت سرسام آور میوه در یاسوج

قیمت انواع میوه نیز که در ماه های اخیر در یاسوج با نوساناتی همراه بوده در آستانه سال جدید به شدت افزایش یافته تا شرایط برای خرید مردم دشوار شود.

قیمت لیموشیرین و موز در یک قدمی قیمت مرغ

برپایه این گزارش ، قیمت هر کیلو لیموشیرین در بازار شهر یاسوج که در ماه های اخیر سه تا 4000 تومان به فروش می رسید هم اینک در یک قدمی قیمت مرغ قرار دارد و به هفت هزار تومان رسیده است.

قیمت هر کیلو پرتقال توسرخ که قبلا 5200 بود به 5800 تومان رسیده و احتمال افزایش قیمت دوباره آن نیز وجود دارد.

سایر میوه ها مانند سیب درختی به ترتیت با قیمت 4500، موز 7000 هزار تومان، پرتقال والنسیا 5500 تومان، گلابی 4000 هزار تومان و نارنگی 4000 تومان در بازار شهر یاسوج به فروش میرسد.

قیمت برخی میوه ها نیز افزایش چشمگیری نیافته است.

ایوب کاظمی فروشنده میوه و تره بار با بیان اینکه قیمت میوه در شهر یاسوج بالاست، گفت: به دلیل افزایش قیمت، کرایه مغازه و کاهش خرید مردم فروش میوه در این شهر به صرفه نیست.

وی افزود: در آستانه سال جدید که مردم باید در بازار کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند قیمت ها افزایش یافته و رونق بازار را کساد کرده است.

 

یکی از شهروندان یاسوجی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح زاگرس درخصوص قیمت میوه در شهر یاسوج گفت: قیمت میوه در یاسوج سرسام آور است و خانواده های نیازمند و با درآمد متوسط نیز به سختی می توانند خرید کنند.

وی اظهار کرد: قیمت هر کیلو موز و لیموشیرین در بازار یاسوج هفت هزار تومان است که در آستانه سال جدید و با وجود دید و بازدید ها و تعطیلات شرایط برای مردم دشوار کرده و ضروری است مسوولان امر تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

کفش فروشی های یاسوجی از نبود مشتری می نالند

 

بازار فروش کفش نیز در یاسوج از رونق افتاده و کفش فروش ها از تورم و نبود مشتری گلایه مند هستند.

بهروز جعفر پور صاحب مغازه کفش فروشی در یکی از خیابان های اصلی شهر یاسوج به خبرنگار صبح زاگرس گفت: هرچند قیمت کفش ها نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری نداشته اما به دلیل فقر مالی قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

 وی با بیان اینکه اوضاع فروش کفش در یاسوج رضایت بخش نیست، افزود: فروش کفش در این مغازه به نصف رسیده و جوابگوی هزینه هایی شامل کرایه، شاگرد و مالیات نیست.

 

عسکر توکل دیگر فروشنده کفش نیزتداخل صنفی را دلیل اصلی کاهش فروش کفش دانست و گفت: هم اینک در مغازه های عرضه پوشاک و برخی سوپر مارکت های شهر یاسوج نیزکفش به فروش می رسد که این امر ضربه مهلکی را به فروشندگان کفش وارد می کند.

 

وی اشباع بازاراز کفش را از دیگر دلایل کاهش فروش دانست و گفت: مردم نیز شرایط مالی مناسبی ندارند و این امر قدرت خرید را از انها گرفته است.

 

جوانی که برای خرید کفش به مغازه مراجعه کرده و از افزایش قیمت کفش به شدت ناراضی است، گفت: قیمت یک جفت کفش در یاسوج تا 500 هزارتومان به فروش می رسد در حالی که می توان آن را با قیمت به مراتب کمتر در سایر استان ها تهیه کرد.

وی نبود نظارت بر بازار را عامل افزایش قیمت ها دانست و افزود:در مغازه های شهر یاسوج محصولات همسان با قیمت های متفاوتی به مردم عرضه می شود که این امر موجب شده تا خریداران کالاهای مورد نیاز خود را از شهرهای دیگر تهیه کنند و بازار این شهر کساد شود.

افزایش قیمت مرغ ، میوه و کفش در شهر یاسوج در حالی است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و از مسوولان مربوطه انتظار نظارت و رسیدگی را دارند.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/200

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی